EU pokračuje s dohledem nad řidiči, už za pár dnů bude nahrávat, co motorista ve svém autě dělá. Při nehodě data vytáhne proti němu.
Co je to černá skřínka, asi každý tuší, zejména z katastrofických filmů z leteckého prostředí. Nebo z dokumentů o vyšetřování leteckých nehod. Černá skřínka je záznamové zařízení, které nahrává v letadle veškerou komunikaci palubního personálu, ale také zaznamenává veškerá data související s letem. Když pak dojde k leteckému neštětí, systém je konstruován tak, aby přežil. A následně vydal své záznamy k analýze. Specialisté pak na základě zjištěných dat určí, co bylo příčinou letecké nehody. Stejný systém teď bude povinně ve všech autech.
Už teď vaše auto zaznamenává, co děláte. A bude hůř
Za novinkou je, jak jinak, Evropská unie. EU neustále usiluje o zvýšení bezpečnosti na silnicích a snížení počtu dopravních nehod a úmrtí. A tohle má být jeden z nejnovějších kroků. Jde o další z balíku povinných systémů. Nebude vyhnutí, nový předpis zahrnuje všechna nová osobní auta a dodávky do 3 500 kg. Co je černá skříňka a jak přesně funguje? Černá skříňka je v automobilovém kontextu známá jako Event Data Recorder, EDR.
Jde o zařízení, které zaznamenává klíčová data v případě dopravní nehody. Zatímco v letadlech se nahrává celý průběh letu včetně komunikace posádky, jak bylo řečeno, v autech se budou zaznamenávat pouze krátké intervaly před a po nehodě. Konkrétně se bude jednat o pět sekund před nárazem a 0,3 sekundy po nárazu. Jaká data budou zaznamenávána? Základem bude rychlost vozidla, brzdění, pozice a natočení auta na silnici a reakce asistenčních systémů, například aktivace nouzového volání eCall.
„Aby bylo jasno, systém EDR už je běžně součástí řídící jednotky airbagů,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Jednotka je umístěna v chráněném prostoru, například pod jedním z předních sedadel nebo ve středové konzoli. „Systém průběžně zaznamenává data a uzamkne je v případě nehody, respektive při překročení přednastavených hodnot,“ dodává expert. Už dnes mohou odborníci určitá data z okamžiku před nehodou analyzovat. Ale není to běžné a bez speciálního vybavení ani snadné. Teď tomu ale bude jinak. Jaká data systém bude zaznamenávat?
Podle EU nepůjde data zneužít nebo dostat ven z auta
Podle dokumentace Evropské komise patří mezi zaznamenávaná data zmiňovaná rychlost vozidla, dále poloha akcelerátoru nebo pedálu akcelerátoru. Evidovat se bude stav brzd a stav bezpečnostních pásů. Do záznamu půjde zrychlení vozidla v jednotlivých osách. Zaznamenávat se bude zásah do řízení, aktivace airbagů a čas do aktivace, poloha a náklon vozu na silnici. Zpětně půjde analyzovat reakce vestavěných bezpečnostních systémů a spuštění systému tísňového volání. Hlavním přínosem EDR má být poskytování přesných dat pro analýzu nehod.
Tato data umožní úřadům a vyšetřovatelům přesně pochopit, co se stalo před a po nehodě. To může zahrnovat zjištění, zda řidič brzdil, jakou rychlostí jel nebo zda byla aktivována nouzová volání. Tím se omezí prostor pro spekulace a subjektivní interpretace. Já to vidím tak, že sice po nehodě bude jasné, co se stalo, ale prevenci to nijak nepomůže. To, že se bude něco zaznamenávat, kolizi nepředejde. Čili je to jen nástroj, jak usvědčit viníka. Ale bezpečnost to nezvýší ve jménu hesla „po bitvě je každý generál“. Nebo se pletu?
Prý jde o bezpečnost, v reálu ale pouze o důkaz o vině řidiče
Dalším přínosem má být ochrana opatrně jezdících řidičů a proti těm, kteří porušují pravidla silničního provozu. Data z černých skříněk mohou být použita k prokázání, že řidič dodržoval všechny předpisy, nebo že byl naopak nezodpovědný. To může mít významný dopad na vyšetřování nehod a stanovení viníka. Což je přesně ono. Pokud to do mne napálí člověk v rozjetém SUV, patrně mi bude jedno, jestli se díval do mobilu nebo usnul.
Destruktivní účinek na mne a mé auto bude stejný. A nic ze záznamu černé skřínky mi nepomůže. Velkým tématem spojeným se zavedením černých skříněk je ochrana soukromí. Může někdo má data zneužít? EU říká, že ne, že jsou data z EDR anonymizována a chráněna před manipulací. Systém nesmí ukládat poslední čtyři číslice VIN, aby nebylo možné konkrétní vozidlo, vlastníka či provozovatele jednoznačně identifikovat. Zaznamenaná data nejsou průběžně odesílána a jsou k dispozici pouze příslušným orgánům pro rekonstrukci nehody. To je teorie.
Z černé skříňky nepůjde získat celá VIN, ten je ale na skle
Nicméně všechno elektrické zařízení se dá „hacknout“. Uvidíme, snad systém nepůjde nijak zneužít. Ale víte jak, už od pradávna se říká, že je oheň dobrý sluha, ale zlý pán. Tak co teprve nějaká pokročilá technologie. Já vidím jediný přínos černé skříňky, a to že data mohou přispět k inovaci a zavádění pokročilejších bezpečnostních systémů ve vozidlech. To je tak jediné. Zbytek je podle mne jenom tlak na řidiče a slídění. Chci dodat, že nejde ale jen o černé skřínky, v začátku textu jsem mluvil o celém balíku systémů.
Kromě EDR budou nově homologovaná auta povinně vybavena dalšími bezpečnostními prvky. Půjde o systémy upozorňující na překročení rychlostního limitu. Nouzové brzdění. Sledování jízdy v pruhu, integrované rozhraní pro připojení alkohol testeru a varovná světla při nouzovém brzdění. Systémy jsou možná navrženy tak, aby pomáhaly řidiči v krizových situacích a snižovaly riziko nehody.
Přesto je bezpečnost jízdy stále primárně závislá na samotném řidiči. Tak je a do zavedení teleportů bude. Nová pravidla ohledně černých skříněk vstupují v platnost v červenci 2024. Platí pro všechna nová auta, řidiči do svých starých vozů samozřejmě nic montovat nemusí. Čtenáři se nás často ptají, co se bude dít od července, když systém v autě mít nebudou. Nestane se nic, pro stávající auta se nic nemění. Pokud dojde k nehodě staršího auta bez černé skříňky, řidiče to (zatím) nebude nijak znevýhodňovat.