Má ji doma v kuchyni každý a každý by ji mohl použít k ochraně svého auta před zloději. Proč ne, když to „tak nějak“ funguje.
Planžeta, drát a šroubovák. Pomůcky, které používali zloději aut před několika dekádami, už jsou mimo hru. Otevřít Škodu 105 mi trvalo pár sekund, stačilo vědět, kam zasunout planžetu. Popřípadě mít háček z drátu a zatáhnout na správném místě za okýnkem. Na některá auta stačil provázek se smyčkou. To není z mé strany návod nebo přiznání k trestnému činu. Ale jako už dříve narozený jsem občas řešil, když si někdo své auto zamknul a nemohl se dostat dovnitř. V současné době čelíme hrozbě krádeží automobilů díky technologicky zdatným zločincům.
Mechanickou zručnost nahradila práce s elektronikou
Ti jsou schopni využít sofistikovanější metody k získání přístupu do auta. Zloději využívají technologii k zachycení a kopírování signálu z klíčů. To jim pak umožňuje ukrást auto během několika vteřin. Nemusí se trápit s mechanikou a fyzickou silou u dveřního rámu. Nedávno na internetu opět proběhla vlna debaty ohledně balení klíčů od auta do aluminiové fólie. Myšlenka zabalit klíče od auta do fólie není nová a v minulosti se objevila v různých diskusích.
Ano, skutečně, zabalení klíčenky do fólie nebo její umístění do kovového kontejneru může do určité míry blokovat její signál a chránit ji před zloději. Podstata je jednoduchá. Takové opatření může zajistit, že signál klíče, ať už jde o nízkofrekvenční trvalý signál, nebo vyšší frekvenci při stisknutí tlačítka, nelze zachytit a zneužít. Klíče fungují na principu radiofrekvenční identifikace (RFID).
To je technologie, která používá rádiové vlny ke komunikaci se čtečkou v zámku dveří auta. Tato technologie je podobná elektronickému čárovému kódu a umožňuje identifikaci a ovládání různých funkcí vozidla. Typicky jde o zamykání a odemykání dveří, startování motoru a další. Myšlenka zabalit klíčenku do hliníkové fólie může znít neobvykle, ale ve skutečnosti jde o jednoduchý způsob, jak zablokovat signál a zabránit jeho zachycení.
Existuje několik způsobů, jak mohou zloději signál zachytit
Problém spočívá v tom, že moderní klíče používají nezabezpečené komerční rádiové vlny. Bohužel, stejná technologie, která poskytuje pohodlí, představuje také velké riziko. Zloději mohou zachytit rádiovou frekvenci z klíčenky a následně zkopírovat kód. To jim umožňuje odemknout a nastartovat vozidlo bez fyzického klíče. Jedním z běžných typů útoků je tzv. „Relay Attack“, kdy zloděj přijde k domu oběti s vybavením, jež zachytí signál z klíče a přenese jej na zařízení spolupachatele stojícího u auta.
Alobal může fungovat, ale stoprocentní ochrana to není
Tímto způsobem mohou otevřít a odstartovat vozidlo, aniž by museli mít klíč fyzicky u sebe. Dalším typem útoku je „Code Grabbing“, při němž zloději zachytí rádiovou frekvenci při zamykání vozidla na parkovišti a následně zkopírují kód pro pozdější použití. Pro ochranu před těmito útoky se doporučuje ukládat klíčenku do kovového kontejneru na principu Faradayovy klece. Stačí si zopakovat fyziku základní školy a každému to bude jasné.
Tyto kovové obaly blokují rádiový signál a brání zlodějům v jeho zachycení. Další jednoduchou metodou je udržovat klíč co nejdále od vozidla, aby se minimalizovala možnost zachycení signálu. Vzdálenost mezi vozidlem a klíčenkou může výrazně snížit riziko krádeže. Klíč s autem nekomunikuje, tedy není co zachytit. Abych ověřil, zda hliníková fólie skutečně chrání klíče před zneužitím, provedl jsem několik jednoduchých testů s různými auty. Výsledky těchto testů ukázaly, že zabalení klíčenky do hliníkové fólie může skutečně zablokovat signál.
Pracoval jsem s několika různými značkami a modely. K dispozici byly Ford, Mini, BMW, Subaru, Porsche, Volkswagen a Renault. Například klíč Mini zabalený ve fólii nebyl schopen vyslat signál do auta, i když byl umístěn několik centimetrů od vozidla. Nicméně měl starou baterii a po výměně se situace změnila. Podobně klíč Ford ve fólii nefungoval, a to na vzdálenost několika metrů.
Třetí test s klíčenkou Subaru ukázal, že zařízení nemohlo dosáhnout na vozidlo ze vzdálenosti šesti metrů, ale fungovalo z poloviční vzdálenosti. Výsledky naznačují, že účinnost fólie může záviset na značce a modelu vozidla, stejně jako na tloušťce použité fólie. Také na stavu baterie v klíči. Jako stoprocentní bych alobal neoznačil, každé auto se podařilo odemknout.
Ten samý automobil někdy fungoval na jinou vzdálenost, stačilo to zkoušet. Ale celkově bych řekl, že se dosah klíče v aluminiové fólii snížil. Nicméně, i když zabalení klíče do fólie může zablokovat signál, toto opatření není zcela praktické. Aby bylo možné klíč použít, je třeba jej vyjmout z ochranného krytu. To znamená, že fólie neposkytuje trvalé řešení. Dříve či později dojde ke komunikaci klíče a auta, a pokud je zloděj nablízku, může signál zachytit.