Test dopravní křižovatky je chyták, pohoří 69 % řidičů. Kdo ji nezvládne, měl by hned zítra vrátit řidičák

Změna směru jízdy je podmíněna tím, že řidič zatočí volantem. Pokud jede rovně, nebliká, i kdyby si myslel, že by měl.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě.cz
                   

Křižovatky působí řidičům opravdu velké problémy. A to přesto, že se nejedná o žádné záludnosti nebo komplikované situace. Některá křížení komunikací jsou v reálu skutečně banální, přesto tam řidiči tápou. Dokonce paradoxně k jednoduchosti věci vytvářejí sami ze svého přesvědčení nebo z ovlivnění mýty chyby a přestupky. Jedním takovým místem je například moje „oblíbená“ křižovatka v Praze 4, v ulici Sulická.

Jedu rovně, tak blikám doprava? Nedává to logiku, lidi to dělají

Ale takových jsou desítky, možná stovky. Jedná se o obyčejnou křižovatku ve tvaru písmene X, nebo do kříže, chcete-li. Hlavní komunikace však nevede napříč křižovatkou, ale zatáčí doprava. A co řidiči dělají špatně? Když jedou rovně, blikají doprava. Nerozumím tomu, tak jsem udělal rychlý průzkum mezi našimi čtenáři, a paradoxně mi vyšlo, že asi 69 % lidí si myslí, že je lepší blikat. A to z toho důvodu, aby ostatní věděli. Za mne je to ale přesně naopak, protože řidiči potom nevědí. Když blikám doprava, tak jedu doprava.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Logiku v tom, že „blikám doprava – jedu rovně“, nevidím. Pokud chce řidič jet rovně, jede prostě rovně, nebliká. Samozřejmě otázka přednosti v jízdě je něco jiného, ale v rovině změny směru a signalizace změny směru je to jasné. Jedu doprava, blikám doprava. Pokud komunikace jako hlavní zatáčí doprava, nedávám nikomu přednost. Ukázkou je oranžové auto. Zatáčí vpravo, řidič nedává nikomu přednost.

Test z autoškoly je na první pohled jednoduchý. Od zkoušky ale vyletí „každý druhý“ řidič

Variantou by bylo, kdyby řidič chtěl jet rovně. To by dával přednost zprava. Anebo kdyby hlavní komunikace zatáčela doleva, jako jiná variace. Bez ohledu na přednost by při přímé jízdě řidič při průjezdu křižovatkou neblikal. Ještě poznámka ke grafice. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly.

Řidiči mají dojem, že mohou řídit podle citu nebo podle mýtů

Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Znamení o změně směru jízdy definuje zákon, říká, že „…znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat (…) vždy při změně směru jízdy…“. Jinak řečeno, pokud nemění směr, tak znamení nedává. A jízda rovně je jízda rovně. Podobně ale řidiči chybují třeba na kruhovém objezdu, kde používají blinkr při nájezdu. Také špatně. Když jsem s několika zastánci blikání v této situaci a věci diskutoval, nedařilo se mi je přeargumentovat.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Zkusil jsem tedy jednoduchou, až téměř dětskou otázku. Pokud je lepší, když jedu rovně, blikat doprava, tak když chci jet opravdu doprava, kam mám blikat? Protože podle zdeformované logiky mých oponentů blikání doprava signalizuje směr rovně, tak jak se signalizuje odbočení doprava?! Nikdo nedokázal odpovědět. A blikat také doprava, to je hloupost. Umím si do určité míry představit, proč se to děje.

Tvar křižovatky nemá vliv na to, jestli řidič bliká nebo nebliká

Registruji, že řidiči chybují zejména mimo klasické křižovatky se zřetelným výrazem kříže. Co tím myslím? Když jsou dvě komunikace přes sebe, do kříže, svírají pravé úhly. Když křižovatka leží v rovině, není nijak zdeformovaná. Pak mýty posedlí motoristé zvládnou při jízdě rovně nesáhnout na blinkr. Ale jakmile je křižovatka nějak atypická, blikají. Dalším takovým místem je třeba sjezd z pražské Modřanské na objížďku na Novodvorskou.

Komunikace zatáčí jako hlavní doprava, řidiči chtějí jet rovně, a blikají při tom doleva. Znovu se ptám proč? Zde je to mírně bezpečnější, i přes tato pochybení. Nejde o tvar kříže, ale písmene T. Čili když někdo bliká doleva, nemá kam odbočit, musí jet rovně. Přesto znovu a naposledy. Jedu rovně, blikám vpravo (nebo vlevo)? Samozřejmě že je to celé nesmysl. Za mě to ukazuje absurdnost toho, jak někteří lidé podléhají mýtům.

Jak si myslí, že je lepší jezdit podle toho, co jim přijde správné, ne na základě pravidel provozu. Je to podobná demagogie, jako když někdo tvrdí, že je potřeba použít blinkr při průjezdu zatáčkou, která jen kopíruje krajinu, ale není odbočkou na křižovatce. Ale o tom až někdy příště. Tak jako tak, pokud někdo nezvládá základní pravidla a předpisy a řídí se domněnkami a mýty, měl by okamžitě odevzdat řidičský průkaz.

Tak co, blikat, nebo neblikat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články