Škoda překvapila s RS verzí oblíbeného modelu a Češi se nedokázali udržet. Jsou ochotni stát na ni kilometrové fronty

Proč je tohle auto zapotřebí, i když si ho zřejmě nikdo nekoupí? Prodá mladoboleslavské automobilce stovky jiných elektromobilů.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Automobilky potřebují koncepty a závodní automobily. Tedy donedávna to tak bylo. Výrobce navnadil nadšence strojem, který dokázal v extrémních podmínkách a vysokých rychlostech překonávat rychlostní zkoušky. A pak jim prodal za zlomek ceny závodního speciálu rodinný hatchback s kompaktním naftovým motorem. Že plácám? Ale kdepak, jen si vzpomeňme na Fabii WRC a Fabii RS. Dodnes má řidič za volantem prvního eresa pocit, že je Triner. Nebo Kopecký. Tedy pokud ví, kdo to je.

Závodníci byli dříve celebrity a každý chtěl jejich auto v garáži

Časy se totiž mění a s tím se mění i vnímání automobilového sportu. Rallyoví závodníci mladší generace už nijak moc nezajímají. I proto Škoda nedávno představila závodní speciál. Virtuální závodní speciál, auto, které funguje v počítačové hře. Škoda Vision Gran Turismo vznikla pro sedmý díl stejnojmenné hry. Jde o elektromobil s pohonem všech kol. Designéři ho vymysleli tak, že má lithium-iontové baterie v podlaze.

Češi mají smůlu, Škoda kvůli EU zrušila nejoblíbenější model. Je konec, nástupce už nikdy nebude

iZdroj fotografie: Škoda

Ty napájí čtyři elektromotory, dva na každé nápravě. Celkový výkon je 800 kW, auto využívá 800voltovou architekturu a aktivní aerodynamiku. Jakkoli jde pouze o virtuální stroj, designéři k němu přistupovali s co největší odpovědností. Teď je tady ale něco trochu jiného. Automobil, který nevzniká pouze v imaginárním světe jedniček a nul. Jde o auto, jež bude skutečné, reálné. Jakkoli jeho nasazení v nějakých závodech je aktuálně diskutabilní.

Škoda Enyaq budí na normálním trhu minimální zájem. Daří se jí jen v několika zemích Evropské unie

Pravděpodobnost, že si ho někdo bude moct koupit, se blíží absolutní nule. Škoda Enyaq RS Race je extrémní koncept vycházející z modelu Škoda Enyaq Coupé RS. Počin ukazuje další krok automobilky Škoda v oblasti elektromobility a motorsportu. Po představení konceptů Vision GT a plně elektrické Fabie RE-X přichází Enyaq RS Race jako ukázka toho, jak si Škoda představuje svou budoucnost na závodních tratích.

Studie má základ v sériovém autě, aerodynamika je závodní

Rozhodně ne s vůní benzínu. Nový Enyaq RS Race, vybavený pohonem všech kol prezentuje spektrum možností, které nabízí modulární elektrická platforma koncernu Volkswagen. Rozšířený podvozek zajišťuje stabilnější jízdní vlastnosti, zatímco výrazné zadní křídlo zajišťuje potřebný přítlak. Aerodynamika vozu je inspirována současným modelem Škoda Fabia RS Rally2. Zahrnuje ostře tvarovanou přední část, rozšířené blatníky a masivní zadní křídlo. O výkonu a hnací soustavě se v detailu zatím nemluví, dá se ale předpokládat, že to „bude víc než Fabia RE-X1“.

Číňané vzali design Škoda, kvalitu Porsche a cenu Dacia Duster. S novým SUV za pár babek válcují evropský trh

iZdroj fotografie: Škoda

Ta, představená v roce 2021, byla vybavena elektromotorem s napětím 860 V a maximálním výkonem 260 kW. Motory a baterie budou převzaty ze sériového vozu Enyaq Coupé RS, nicméně pohonné ústrojí projde částečně úpravami. Enyaq RS Race, třeba na rozdíl od Vision GT, nezůstane jen digitálním konceptem. Návrh je podle slov představitelů mladoboleslavské automobilky prvním krokem k vytvoření skutečného plnohodnotného elektrického závodního auta.

Daniel Petr, senior designér Škoda Auto

„Škoda Enyaq RS Race není designová studie, která zůstane jen na papíře, ale bude to skutečný vůz. Bude nižší, širší, lehčí, a hlavně dynamičtější. Proto bylo od začátku jasné, že design musí být agresivní a mít silnou závodní DNA. Když se podíváme na aerodynamiku, navrhli jsme jej vlastně podobně jako současnou Škodu Fabia RS Rally2. Má ostře tvarovanou příď, výrazně rozšířené blatníky a masivní zadní křídlo. Vypadá rychle i na papíře, a to je vždycky dobrý začátek.“

iZdroj fotografie: Škoda
Daniel Petr, senior designér Škoda Auto

Pokud Škoda Motorsport vyvinula svůj první plně elektrický vůz v roce 2021, je prý nyní čas využít získané zkušenosti k vytvoření unikátního konceptu Enyaq RS Race. Enyaq RS Race tedy nebude jen designovou studií, ale plně funkčním automobilem. Že je od začátku koncipován tak, aby byl především funkční, potvrzuje designér Daniel Petr. Teď se už blížíme k tomu, jestli si auto budou moct koupit příznivci rychlé elektromobility.

Půjde RS RACE do prodeje? Pravděpodobnost je téměř nulová

Ano, koncept, který vychází z modelu Enyaq Coupé RS. Než se ale skutečně projede na skutečné silnici, projde řadou vizuálních i technických úprav. Bude mít tedy rozšířený a snížený podvozek. Dále jiné tlumiče a také dvacetipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Kvůli aerodynamice a úpravám pro snížení a rozšíření dostane přepracované nárazníky, rozšířené blatníky, nový zadní difuzor a zmiňované velké přítlačné křídlo vzadu.

Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport

„Udržitelnost je základním kamenem strategie Škoda Motorsport. Již v roce 2021 jsme se s vozem Škoda Fabia RE-X1 pustili do oblasti elektrických rally vozů. Poznatky a zkušenosti, které jsme přitom získali, jsme využili při vývoji nového unikátního vozu Škoda Enyaq RS Race. Tento fascinující vůz dokazuje, že motorsport, který je hluboce zakořeněn v DNA značky Škoda, nejen posiluje emocionální působení značky, ale také přispívá cennými zkušenostmi a technologiemi k připravovaným silničním modelům Škoda.“

Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport
iZdroj fotografie: Škoda

Městská policie má nový speciál Škoda na výběr pokut, složenka vám přijde automaticky. Neunikne nikdo

Všechny nové tvary a změny mají svůj praktický význam, jejich cílem je zlepšit aerodynamiku, zvýšit přítlak a vylepšit chlazení komponent vozu. Nejde jen o vzhled. Karoserie vozu bude vybavena bezpečnostním rámem, sportovními sedadly a pětibodovými bezpečnostními pásy. Interiér projde změnami s důrazem na bezpečnost. Pro snížení hmotnosti zmizí z interiéru některé díly a po vzoru závodních aut bude mít Enyaq RS Race jen dvě sedadla. Panelové díly budou odlehčeny nebo nahrazeny novými kompozitními materiály.

Enyaq RS Race je v tuto chvíli designovým počinem a ukázkou technických inovací, které mohou být využity v sériové výrobě. Kdy a jak se to stane, zatím nevíme. Stejně jako kdy bude koncept reálně připraven pro nasazení na nějaké závodní trati. A už vůbec není jisté, jestli jako takový, v podobě závodního speciálu, bude na prodej závodnické veřejnosti.

Automobilový průmysl v Česku zasáhla rána století. Škoda, je konec. Horko těžko se z toho oklepeme

Předpokládám ale, že Češi na něj už teď stojí pomyslné „kilometrové“ fronty. Moje myšlenka se potvrdila i v našem AutoŽivě newsletteru, kde v anketě většina čtenářů zvolila, že by na auto stála i kilometrovou frontu před dealerstvím, obdobně jako je tomu na Apple produkty nebo „release“ populárních bot. Zatím se mohou opíjet myšlenkou na Enyaq RS Race a kupovat obyčejný Enyaq. Příběh se opakuje.

Koupili byste si elektrickou Škodu?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články