Češi tuhle automobilku milují, ta „tajně“ krachuje. Zaměstnanci pod tlakem prozradili pravdu. Kam zmizelo 23 miliard Kč?

Vedení firmy vymyslí skvělý automobil, má loajální zaměstnance, vše funguje. A pak všechno zničí během chvíle manželka majitele.

i Zdroj fotografie: Fisker
                   

Pamatuji si jako dnes, když jsem ve Fiskeru Karma seděl poprvé. Auto působilo skutečně neotřele, jinak než ostatní vozy té doby. Bavím se o začátku druhé dekády tohoto tisíciletí. Vnější design byl zajímavý, uvnitř mne tak trochu iritovaly materiály, které ve mne vzbuzovaly dojem přílišného akcentu na ekologii. Podle mých osobních zkušeností měli Češi značku Fisker rádi. Vnímali ji pozitivně. Jakkoli prodeje u nás byly de facto nulové, jakási sympatie vzhledem k Fiskerovi u nás panovala.

V ČR svého času Fisker Karma stál v autosalonu Emil Frey

Nicméně to je dávná historie a současnost spojená se jménem Fisker je spíše smutná. Musí tady zaznít slovo krach. Aktuální stav Fiskeru, který měl ještě nedávno ambice vyrábět úžasné elektromobily, je překvapivým, ale možná nečekaným důsledkem událostí. Krach společnosti může pravděpodobně odvrátit jen zázrak. Jen pro připomenutí. Dánský designér Henrik Fisker si udělal jméno prací pro BMW a Aston Martin.

„Zkrachovalá“ evropská automobilka se vrací na český trh. Oživuje nejúspěšnější modely své doby a jde sesadit Škodu z trůnu

iZdroj fotografie: Fisker

V roce 2007 založil společnost Fisker Automotive s cílem vyrábět luxusní elektromobily. Prvním modelem byl Fisker Karma, ten byl uveden na trh v roce 2011. Po počátečním úspěchu však začaly problémy, které vedly k bankrotu. Mohlo by se zdát, že se příběh uzavřel, ale není tomu tak. Fisker se nevzdal a založil novou společnost. A opět představil neotřelé a inovativní myšlenky. Jeden by chtěl říct, že se mu povedlo naplnit cíle, když loni začal prodávat elektrické SUV Ocean. Bohužel se ukázalo, že se historie opakuje.

Tesla krachuje? Tajemství už je veřejné. Majitelé elektromobilů v ČR řeší, kolik je to bude stát

Již koncem roku bylo zřejmé, že situace se nevyvíjí tak, jak si firma představovala. O auta nebyl zájem, zákazníci začali rušit objednávky. Určitě i pod tlakem negativních recenzí na Ocean ze strany motoristických novinářů a skandálu s bezpečností. Nešlo ignorovat to, že se zaparkovaná auta mohou samovolně dát do pohybu. Já to chápu. Odpustil bych třeba ostrou hranu středové konzole, že, jinak skvělá Mazdo 6?

Myšlenka byla dobrá, auto také. Než se objevily první problémy

Ale to, že auto samo od sebe odjede, to přecházet nejde. Koncem března si koupi Fiskeru Ocean rozmyslelo více než 40 000 zákazníků z původních 70 000. To je obrovské číslo s drtivým dopadem. Firma musela vrátit zálohy ve výši asi 200 milionů korun v přepočtu z dolarů. Ačkoli na autech vydělal Fisker 273 milionů dolarů, dluh společnosti se nebezpečně přiblížil k miliardě. To je asi 23 miliard Kč. Ty zmizely jako nesprávné investice. Dluh, který nikdo nesplatí a na nějž auta nevydělají. Fisker nemá dostatečnou hotovost k vypořádání pohledávek.

VW ucítil závan velkého „elektrokrachu” a začal jednat. Razantní kroky, jaké nejsou zvykem. Nebylo vyhnutí

iZdroj fotografie: Fisker

Podle zákulisních informací zkrachovala i jednání s jednou nejmenovanou velkou automobilkou, která by společnost zachránila. Nepomohly gigantické slevy na auta nebo propouštění, které mělo snížit náklady. V čem byl problém? Ukazuje se a vyplouvá na povrch, že podle všeho ve špatném řízení podniku a nesprávných manažerských rozhodnutích samotného Fiskera. Bývalí zaměstnanci firmy pro magazín CarBuzz prozradili, že v podniku panovala atmosféra daleko od normálního vedení.

Zaměstnanci promluvili a není to šťastný a hezký příběh

Jeden zaměstnanec byl propuštěn v poslední vlně, jiný odešel z vlastní vůle před více než rokem. Je tady ale spojitost. Oba vyprávějí stejný příběh o tom, že „ryba smrdí od hlavy“. Před nástupem si uvědomovali, že život ve start-upu nemusí být snadný. To je dobré si uvědomit, měl by to mít na paměti každý, kdo jde do nějakého start-upu, do rychle se rozvíjející firmy s neotřelými nápady.

Fisker Automotive

Fisker Automotive byla americká společnost založená v roce 2007 Henrikem Fiskerem, dánským automobilovým designérem. Vyráběla Fisker Karma. To bylo jedno z prvních sériově vyráběných luxusních plug-in hybridních elektrických vozidel na světě. V roce 2014 byla společnost koupena čínským konglomerátem Wanxiang Group a v přejmenována na Karma Automotive.

Zaměstnanci věřili, že budou součástí něčeho velkého. Zpočátku to tak vypadalo. „Bylo to zajímavé období, protože jsme ještě nezačali výrobu auta, vše bylo dynamické a vzrušující,“ řekl jeden z bývalých zaměstnanců. O rok později, když se již blížil začátek výroby, se však ukázalo, že věci nejsou takové, jak se zdály. Je smutné, že problém nebyl v produktu. Nešlo o to, že by samotné auto bylo špatné.

Start-up to má těžké, raketový rozjezd často střídá rychlý pád

Management prý dělal věci, jež nedávaly smysl. Fisker řídil firmu se svou manželkou Geetou a týmem talentovaných manažerů, kteří jim měli poskytovat cenné rady a pokyny. Problém byl v tom, že je manželé Fiskerovi neposlouchali. „Rozhodnutí nejvyššího vedení probíhala na základě toho, co Fisker chtěl, bez ohledu na to, jestli to bylo správné,“ řekl bývalý zaměstnanec. Rozhodnutí na poslední chvíli byla běžná. Velmi často bez prověření, zda jde o správné volby. Všechno se točilo jen kolem toho, aby se to udělalo okamžitě, bez ohledu na následky.

Pokud chtěl Henrik vydat tiskovou zprávu nebo spustit marketingovou kampaň, i když několik týmů říkalo, že je to předčasné, tak to udělal.“ Navíc do ohně přilévala olej Henrikova manželka. „Až když jsem měl skutečný konflikt s Geetou, tehdy jsem začal přemýšlet, že bych měl odejít,“ řekl bývalý zaměstnanec. Zaměstnanci se prý snažili dát najevo svůj názor, ale odpovědí jim byly jen výbuchy vzteku ze strany manželky Fiskera.

Za problémy bylo zejména nesnesitelné chování ženy majitele

„Geeta křičela a křičela. Bylo to tak špatné, že lidé raději odešli, než aby snášeli toto šikanování,“ pokračuje bývalý zaměstnanec s výpovědí. Geeta byla údajně nepříčetná během celých meetingů. „Když jednání skončilo, ptal jsem se svých lidí, abych zjistil, jestli jsou v pořádku. Častá odpověď byla ne,“ pokračuje nejmenovaný bývalý zaměstnanec. Jeden člověk dal prý hned výpověď s odůvodněním, že jeho duševní zdraví je důležitější než tato práce, objasňuje dále bývalý zaměstnanec. Další člověk, který opustil společnost, zmínil podobné zkušenosti.

Fisker Ocean

SUV, respektive bateriový elektrický crossover SUV střední velikosti vyráběný společností Fisker. Na trh byl uvedený v roce 2023. Byl prvním ze tří v řadě masově prodávaných plně elektrických vozidel navržených Henrikem Fiskerem.

„Asi po devíti měsících jsem začal vidět problémy, ale nebylo o nich možné komunikovat. Nemohli jste jim říct, že se pletou.“ Navzdory nedostatkům vedení se lidé na nižších úrovních nevzdali naděje, že by to mohlo všechno fungovat. Snažili se firmu držet nad vodou. To ale s vedením, které se chovalo iracionálně, nešlo. Krátce nato začalo propouštění a vznikl pocit, že se to všechno blíží ke konci.

Dvakrát a dost? Třetí pokus snad Fiskerovi konečně už vyjde

V dubnu zaměstnancům přišlo oznámení, v němž se uvádělo, že vyhlídky jsou zlé a že existuje možnost, že všichni přijdou o práci. Finálním termínem je konec června a začátek prázdnin. Bývalí zaměstnanci přiznávají, že už jsou z kolotoče, který je mlel a mlel, venku. Tak jako tak se příběh Fiskeru blíží ke konci. Znovu. A rozhodně to znovu nebude happyend.

Znáte vůbec Fisker?

Zdroj: CarBuzz
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články