Zpětná zrcátka slouží primárně k tomu, aby měl řidič dobrý výhled dozadu. To ale není všechno, kdo zná tajné funkce, má vyhráno.
Zpětná zrcátka jsou důležitá. Pamatuji si ale jedno auto, které zpětná zrcátka nemělo. Stál jsem v továrně Ferrari ve skladu, kdy byly garážovány speciály Ferrari FXX. Znalci si budou pamatovat, že šlo o unikátní program omezené edice aut postavených na základech Ferrari Enzo. Auta stála miliony korun, nesměla na veřejné silnice, ale pouze na závodní okruh. Mezi všemi vozy bylo jedno bez zpětných zrcátek a odpověď na otázku, proč tomu tak je, byla jednoduchá. Jde o auto Michaela Schumachera a ten je prý tak rychlý, že nepotřebuje zpětná zrcátka.
Kdo nepotřebuje zpětná zrcátka? Jen nejlepší řidič na světě
Pravdivé? Nevím, ale úsměvné určitě. Všechna ostatní auta světa ale zpětná zrcátka mít musí a každý řidič si je plně vědom jejich významu. Bez zrcátek bychom se za volantem neobešli. Jsou neocenitelná při manévrování, zajišťují bezpečnost na silnicích. Díky nim vidíme, co se děje za námi. Málokdo však ví, že zpětná zrcátka mají i další skryté funkce, které mohou výrazně usnadnit řízení. Tyto triky překvapivě mohou každému řidiči zjednodušit život na cestách a vyplatí se o nich vědět.
Když už je někdo nechce používat stále, povědomí a znalosti by se mu mohly občas hodit. Samozřejmostí je při jízdě kontrolovat přes zpětná zrcátka situaci kolem vozu. Před zahájením nějakého manévru, předjíždění, prostě klasika. Tady je základní smysl zpětných zrcátek jasný. Jaké jsou ale další funkce a možnosti? Parkování. To může být pro někoho složitější, než se zdá. Zvláště pro mladé a méně zkušené řidiče. Boční zrcátka mohou pomoci vyhnout se nárazu na obrubník. Stačí se podívat do zpětného zrcátka a sledovat spodní okraj v rovině s čárou obrubníku.
Když je tato linie v zorném poli, zabrzděte. Tímto způsobem vždy perfektně zaparkujete a zajistíte si dostatek místa před vozidlem. Druhý trik, který je málo známý, se týká parkování a couvání. Když couváte, typicky k obrubníku po pravé straně auta, máte z auta dozadu horší výhled. Zrcátka jsou nastavena tak, že vidíte za jízdy dozadu na auta, ale ne pod úhlem „pod sebe“ na zem. Zrcátko lze přepnout to nastavení, že při zařazení zpátečky se automaticky sklopí. Získáte pak lepší výhled dolů. Při vyřazení zpátečky se zrcátko zase vrátí do původního stavu.
Trik je jednoduchý, ale funguje, parkování je pak snadné
Tímto způsobem se dá parkovat s větší přesností a snížením rizika odření disku. Další funkcí, kterou ne každý používá, je automatické sklápění. Pokud si ji řidič aktivuje, při zamčení auta se zrcátka automaticky sklopí. To je velmi výhodné v několika ohledech. Tím prvním je signál pro řidiče, který opouští auto, že má automobil uzamčený. Sám tohle rád používám. U auta, jež touto funkcí nedisponuje, si nikdy nejsem jistý, jestli je zamčený nebo není. Automobil také zmenší svou šířku. Dobré třeba na parkovištích.
Může to omezit riziko, že zrcátko někdo jiný při průjezdu odře. A také když se třeba u supermarketu proplétají mezi auty lidé, je menší pravděpodobnost, že o zrcátko zavadí a poškodí ho. Zpět k základní funkci, a tou je rozhled. Zrcátka lze při správném nastavení použít k pokrytí slepého úhlu. Blíží se zezadu auto a vy nevíte, jestli máte předjíždět, jestli to stihnete? Pokud vidíte auto v pravém zrcátku, můžete bezpečně jet.
Tajná funkce ušetří peníze za disky poškrábané od chodníku
Proč? Protože je dostatečně daleko. Pokud je však auto již v levém zrcátku, počkejte, až projede. To je příliš blízko. Samozřejmě s ohledem na vnímání dalších okolností, jako je třeba rychlost auta, ať mne někdo nechytá za slovo. Tohle je jen pomůcka, ne exaktní postup. Kromě toho mohou moderní zrcátka nabídnout funkce, které usnadňují řízení i v náročných klimatických podmínkách.
Vyhřívání zrcátek zabrání jejich zamlžení nebo zamrznutí v chladných dnech. Významnou funkcí moderních zrcátek je také integrace s pokročilými asistenčními systémy, některá zrcátka obsahují vestavěné kamery. Ty poskytují širší zorné pole a zobrazují obraz na displeji uvnitř auta. Nicméně, důležitá je jedna věc. Aby řidič zrcátka používal. A když ne v rámci těchto pokročilých funkcí, tak aby se do nich prostě díval. Ne jednou za uherský rok, ale před každým manévrem, každou změnou pohybu auta. A průběžně, během plynulé jízdy jedním směrem.