Tankuji palivo jinak než ostatní řidiči. Ti se sice zlobí, já mám ale volné ruce a šetřím hromadu času

Povedený trik nabádá řidiče, aby měli při tankování paliva ruce v kapsách. Je to nejenom hloupé, ale zásadním způsobem nebezpečné.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Může být tankování auta rychlejší a jednodušší? Triky, které „objevila“ veřejnost na sociálních sítích, ukazují, že ano. Fígl přináší zjevné výhody, souhlasím, ale zároveň varuji před nutností maximální bezpečnosti na čerpací stanici. A dodávám, že nejde o nic nového, je to klasika, ale řidiči o tom prostě nevědí. Což je v podstatě „klasický“ problém také. Běžní řidiči stojí u čerpacího stojanu, drží palivovou pistoli se zmáčknutou spouští a tankují palivo.

Tankovat a držet u toho pistoli v ruce není nutné, jde to i jinak

Čekají, až se nádrž naplní. Díky tradičnímu přístupu, pro někoho ale novému triku, můžete tankovat jinak. Umístěním uzávěru palivové nádrže mezi spouštěcí páku a rukojeť, respektive ochranný lučík pistole, můžete zablokovat průtok paliva. A to vám umožní tankovat, aniž byste museli držet pistoli v ruce. Tento způsob vám dává prostor věnovat se jiným činnostem, jako je třeba mytí oken. Já ho ale nedoporučuji.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Bez ohledu na to, jak chytrý tento trik vypadá, může způsobit to, že ostatní řidiči čekající na pumpě si mohou myslet, že řidič netankuje. Že jen myje okna, přitom by mohl klidně popojet a toto dělat jinde. Jistě, za mne banalita, je to jeden z názorů na věc, které jsem zaznamenal v diskusích na internetu. Za mne je mnohem větší problém v tom, že řidič nemá kontrolu nad čerpací pistolí. Může se stát několik věcí.

2035: Konec aut s naftovými a benzínovými motory v Česku. Kompletní přehled všeho, co potřebujete vědět

Pokud řidič odejde od aktivní čerpací pistole, ta může vypadnout z hrdla nádrže a palivo bude unikat mimo auto. Hrozí kontaminace okolí, a hlavně nebezpečí požáru. Druhá věc, opět nežádoucí unikání nádrže. Pistole jsou sice vybavené automatickým vypínáním při hladině u hrdla, ale při technické závadě by systém mohl selhat. A znovu je tady problém kontaminace a požáru. Existuje řada tradičních a lepších způsobů tankování. Vždy je při doplňování paliva důležité pamatovat na bezpečnost spíše než efektivitu, bez ohledu na zvolený způsob.

Víčko jako západka? To není právě chytré, ani bezpečné řešení

Zmíněná „inovativní“ metoda tankování založená na umístění víčka palivové nádrže mezi páku a rukojeť pistole je podle mne skutečně nebezpečná a zbytečná. Většina pump je vybavena automatickým záchytným systémem. U spouště je háček, který při zmáčknutí může řidič nechat zapadnout do vybraného místa. Tím se spoušť fixuje v poloze, kdy se čerpá palivo. Ano, přiznávám, že na velkém počtu pump toto nefunguje.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Systém je stržený, nefunkční, západka vypadává. A řidič pak musí tankovat tak, že celou dobu drží spoušť u madla. Na druhou stranu, je to pár minut, a to doslova. Lepší než čekat desítky minut u nabíječky s elektřinou, když bych si nechtěl odpustit jízlivou poznámku. Pro zmíněný fígl je třeba určitá zručnost. Nacpat víčko na místo a pak jej včas zase vyndat. I tady hrozí při manipulaci, že to nevyjde.

Čerpací stanice si přihazují na 1 litr až 5 Kč. Zde jsou skryté faktory cen aneb začarovaný kruh PHM

Provedl jsem v rámci vybraného vzorku čtenářů rychlý průzkum a zjistil jsem, že poměrně hodně – asi 81 % – řidičů, neřeší jiný styl čerpaní, než že drží pistoli neustále v ruce. Po celou dobu parkování. Mají tak pocit kontroly a větší jistoty. Jde jim o jistotu, že nedojde k úniku paliva. Chápu, a vlastně souhlasím. Já obavu z toho, že se něco stane, když odejdu od pistole při čerpání, nemám. Nicméně pod slovem „odejdu“ chápejte, že sáhnu do auta pro peněženku, omyju okno. Stále jsem na tři kroky od hrdla nádrže a sleduji, alespoň periferně, proces čerpání.

Tankování trvá jen pár minut, na rozdíl od dobíjení elektromobilu

Dalším důležitým aspektem je správné umístění vozidla u čerpací stanice. Ujistěte se, že jste správně zaparkovali a že palivová pistole dosáhne na nádrž vašeho auta. Správné umístění vozidla může také pomoci minimalizovat čekací dobu pro ostatní řidiče. Jistě, je důležité dbát na čistotu palivové nádrže, tedy hrdla a okolí pod víčkem. Pravidelná údržba může pomoci předejít problémům s doplňováním paliva. Ale dělat to s „volnýma rukama“ během tankování?

Opět nedoporučuji. Hygieně bych se věnoval mimo proces tankování. Při extrémně vysoké hořlavosti benzínu, jeho těkavé charakteristice, bych se skutečně při čerpání nevěnoval ničemu jinému. A tankování kontroloval, ať už s pistolí v ruce, nebo na automatické čerpání. Je to jen pár minut, které nestojí za to riziko. Říkat si, že „tankuji palivo jinak než ostatní řidiči, mám volné ruce a šetřím hromadu času“, není chytré ani bezpečné.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Umíte tankovat bez držení pistole?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články