Nutit lidi kupovat něco, co nechtějí, je za hranicí totalitního režimu. Elektřina nefunguje jako pohon a továrny končí.
Elektromobily jsou palčivým tématem. Skutečně vidím problém zejména v tom, jak násilně je přechod na elektrický pohon realizován. Jak bezhlavě se do něj vrháme. Jak automobilky slepě následují diktát velmocí s EU v čele. A pak se ukazuje, že elektrická auta nikdo nechce. O tom, jak VW má problémy s prodejem ID a jak omezuje výrobu, už jsme psali. Jak je problematické vyrábět baterie. A tak pořád dokola. Teď je tady další signál, že to s elektrickými auty veřejnost nemyslí nijak pozitivně.
Elektromobily jsou slepou cestou, možná jednou z možností
Prostě a jednoduše, když bych měl nalít čistého vína, řekl bych, že lidi elektrická auta nechtějí. Od té doby, co řidiči začali odmítat elektromobily, se jejich výroba stala problematickou a vedla až k uzavření továren. Řekl bych to možná ještě jinak. Řidiči nikdy nechtěli elektromobily, nepřijali elektromobily a jejich výroba nedává smysl. Proč vyrábět něco, co zákazníci nechtějí? Situace je aktuální a velmi zřetelná třeba v italské továrně Mirafiori, kterou vlastní skupina Stellantis.
Zde se vyrábějí modely Maserati a elektrický Fiat 500. Přestože má, minimálně podle výrobce, tento model vynikající parametry a skvělý design, poptávka po něm je slabá. To způsobuje velké problémy v provozu továrny. Já to ale fakt nechápu, přiznávám, že ne. Lidi nechtějí auta na elektřinu, tak proč je automobilky tak masivně vyrábí? Začátkem února tohoto roku došlo k výraznému zpomalení produkce v italských závodech, které mělo trvat původně jen krátce.
Omezený zájem o elektrická auta vede k omezování výroby
Situace se ale nezlepšila a 12. února 2024 se vedení továrny rozhodlo omezit provoz na jednu osmihodinovou směnu denně. Toto omezení bylo nejprve plánováno na dva týdny, ale kvůli nelepšící se situaci bylo několikrát prodlouženo. Později bylo rozhodnuto, že zkrácený provoz bude pokračovat až do 20. dubna. Závod byl dokonce v některých týdnech zcela uzavřen. Výhled do budoucna? Nijak pozitivní. Situace ovlivňuje životy 2 200 zaměstnanců, kteří v závodech pracují.
Pracují na částečný úvazek a musí se smířit s tím, že jejich příjmy se výrazně snížily. Určitě je ale lepší dělat pro Stellantis než třeba pro Fisker. Podle agentury Reuters nevyloučila možnost využít továrnu Mirafiori k výrobě čínských vozů Leapmotor. To by umožnilo lepší využití její výrobní kapacity. Konečné rozhodnutí však zatím nepadlo. A padnout ani nemůže. Vnější situace mimo továrnu se nijak nezměnila. Svět se neotočil o 180 stupňů, lidi stále po elektrických autech netouží. A toužit nebudou.
Dotace, dotace, dotace?! Bez nich to nejde, a to je špatně
Jedním z důvodů slabé poptávky po elektrickém Fiatu 500 by mohla být skutečnost, že v Itálii zatím nejsou k dispozici vyhlášené dotace na nákup ekologických vozidel. Na začátku února vláda oznámila, že vyhradí téměř jednu miliardu eur na financování „čistých vozidel“ pro rok 2024. Eko-bonus může v extrémních případech dosáhnout až 330 000 Kč v přepočtu, to by mělo stimulovat zájemce o koupi elektromobilů. Mnoho potenciálních kupců ale čeká, až budou tyto dotace dostupné, a odkládá nákup elektromobilů. A to jsem zase u toho.
Bez dotace to nejde? Když to nejde, tak je něco špatně. Naftové a benzínové stroje si lidi nekupují s dotacemi. Ale protože je chtějí. Stellantis si ale musí zachovat tvář. A tak se bije v prsa. Je to pár dnů, co továrnu navštívil Olivier Francois, generální ředitel FIAT a globální ředitel marketingu společnosti Stellantis. Zdůraznil strategickou roli italského závodu pro značku FIAT. Podle jeho slov je FIAT hrdý na to, že je vlajkonošem Itálie po celém světě.
Jinými slovy řekl, že „Mirafiori představuje Itálii, její lidi, hodnoty a hrdost“. To jistě a já to respektuji. Ale elektrická výroba tomu asi nepomůže. Navzdory současným problémům FIAT důrazně potvrzuje svůj závazek k elektromobilům, modelu 500 a továrně Mirafiori. Já bych řekl, že kdo chce kam, pomozme mu tam. Nedávno byla oznámena investice ve výši 100 milionů eur na posílení potenciálu ikonického Fiatu 500e s přepracovanou platformou. Ta bude obsahovat technologii baterií nové generace.
Přechod na elektromobily asi zpomaluje. Zastaví se úplně?
Tento model by měl být pro zákazníky dostupnější, a to by mělo pomoci zvýšit poptávku po elektromobilech. Uvidíme. Závěrem chci říci, že současná slabá poptávka po elektromobilech způsobuje problémy v jejich výrobě a vede až k uzavírání továren. A to je signál, který nelze přehlížet. FIAT i nadále věří v budoucnost elektromobilů a investuje do jejich vývoje a výroby. I další automobilky. Přesto ale už vedení některých firem hlásí, že přechod na elektromobilitu nebude tak rychlý. Máme ještě čas na vlastní záchranu, nebo za pár let budeme chodit pěšky?