Češi zběsile kontrolují své řidičáky. Za malý detail jim hrozí velká pokuta, zkontrolujte si radši zápis řádku vlevo dole i vy

Stačí nepozornost, jen pár čísel a je problém, řidič správně nesmí jen tak sednout za volant. Hrozí u nás, ale i v zahraničí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Od doby, kdy je Česká republika v rámci Evropské unie, je třeba sledovat nejenom českou legislativu a dodržovat české zákony a předpisy, ale i ty mezinárodní. Jak člověk dnes běžně cestuje autem do zahraničí, musí vědět, že u sousedů mohou platit jiné vyhlášky a zákony. Ale i naopak, že tam platí také velmi často to, co u nás. Teď, v čase prázdnin a dovolených, je třeba brát na zřetel třeba i jen malou drobnost v řidičském průkazu.

Řidičák není jen kartička, jde o informace o zdravotním stavu

Víte, že řádek 12 na zadní straně vašeho řidičského průkazu může způsobit několik problémů? Tento řádek totiž obsahuje omezení, která se týkají vaší schopnosti řídit vozidlo. Pokud tato omezení nerespektujete, můžete dostat pokutu. Nejenom u nás, ale i v zahraničí. Je tady totiž rozhodnutí Komise (EU) 2016/1945 ze dne 14. října 2016 o rovnocennosti skupin řidičských průkazů (bylo oznámeno pod číslem C(2016) 6517).

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jde zejména o zdravotní specifikace každého jednoho řidiče. Většina z nás si ani neuvědomuje, co všechno je na řidičských průkazech uvedeno, třeba kdy jim končí platnost. Jen málokdo tuší, že jen jeden jediný kód v řidičském průkazu může znamenat zásadní omezení a potenciálně vést k vysoké pokutě. Řidičské průkazy jsou mnohem složitější, než se na první pohled zdá.

Kromě základních informací o držiteli obsahují i různé skupiny oprávnění, které stanovují, jaké typy vozidel můžeme řídit. Mnoho z nás to neřeší a může to mít vážné důsledky. Každý řidič by měl vědět, kterou skupinu oprávnění má. Například pokud jste absolvovali autoškolu pro skupinu A1, znamená to, že můžete řídit lehké motocykly, skupina A2, dostupná od 18 let, umožňuje řídit motocykly s maximálním výkonem 35 kW. Skupina B je pro řidiče „klasických“ osobních aut. Nicméně nejde jen o skupiny. Co mám na mysli?

Běžná silniční kontrola se zvrhla. Má podle vás pravdu řidič nebo policista?

Když se dostaneme k dalším řádkům na rubu řidičského průkazu, ke speciálním kódům, situace se komplikuje. Harmonizované kódy jsou speciální označení určující dodatečné podmínky a omezení řidičského oprávnění. Tyto kódy jsou definovány v příslušné vyhlášce a mohou zahrnovat vše od povinnosti nosit brýle po speciální úpravy vozidla. Například kód 01.01 znamená, že řidič musí nosit brýle, zatímco kód 01.02 znamená kontaktní čočky.

Kdo má zapsaný nějaký kód, musí ho dodržovat, hrozí pokuta

Pokud je v řidičském průkazu uveden některý z těchto kódů, řidič je povinen jej respektovat. Pokud by řidič s kódem 01.01 řídil bez brýlí, riskuje nejen své zdraví, ale také vysokou pokutu. Pozor, tady je třeba věnovat pozornost právě mezinárodnímu náhledu na věc. Jednoduše řečeno, člověk, jenž musí nosit brýle při řízení, má tuto povinnost jak u nás, tak i v zahraničí. Řidičské průkazy obsahují také národní kódy, které se liší od harmonizovaných kódů. Národní kódy mohou zahrnovat různé administrativní záležitosti nebo další specifická omezení.

Důležité kódy – zdravotní omezení

Ochrana nebo korekce zraku
01.01 – Brýle
01.02 – Kontaktní čočky
01.05 – Oční kryt
01.06 – Brýle nebo kontaktní čočky
01.07 – Specifické optické pomůcky
Sluchové pomůcky / komunikační pomůcky
Protézy / ortézy pro končetiny
03.01 – Protéza/ortéza horní končetiny
03.02 – Protéza/ortéza dolní končetiny

Například kód 105 označuje jiná zdravotní omezení, jež nejsou zahrnuta v harmonizovaných kódech. Dále jsou zde kódy jako 111, který omezuje výkon určité činnosti spojené s řízením motorového vozidla v pracovněprávním vztahu. Mezi ty nejdůležitější kódy patří jistě 01. Ochrana nebo korekce zraku, kdy se jedná o brýle, kontaktní čočky, oční kryt, brýle nebo kontaktní čočky či specifické optické pomůcky. Je tady ale další odstavec, a to 02. Sluchové pomůcky / komunikační pomůcky.

Pozor, pokud řidič už nemusí nosit brýle, ale má je zapsané

Je asi jasné, o co se jedná tam, stejně jako v oddílu 03. Protézy/ortézy pro končetiny, kde je kód 03.01 – Protéza/ortéza horní končetiny a kód 03.02 – Protéza/ortéza dolní končetiny. Tak ještě jednou, aby to každý pochopil. Pokud máte na řidičském průkazu jeden z uvedených kódů, musíte při řízení vozidla používat uvedenou pomůcku. Tato povinnost je určena lékařem během prohlídky před získáním řidičského oprávnění a je uvedena ve vaší žádosti o řidičský průkaz. Pro vás to znamená, že musíte tuto pomůcku při řízení používat.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Za nedodržení této povinnosti vám může být udělena pokuta a samozřejmě také je ve hře omezení či odnětí řidičského oprávnění. Je důležité si dát pozor, protože tuto pokutu můžete dostat i v případě, že máte v řidičském průkazu kód 01.01 (brýle) a vy používáte kontaktní čočky (kód 01.02). A je to i naopak. Myslím tím to, že je dnes relativně běžné, že si lidé, kteří nosí brýle „na dálku“, nechávají u specialistů odstranit oční vadu.

Po relativně rychlém (ale drahém) zásahu člověk vidí bez brýlí. Pokud ale stále v řidičáku má brýle zapsané, může se dostat do potíží při policejní kontrole. Brýle nebude mít u sebe, nebude je mít na nose. Ale policista to bude vyžadovat. Je tedy zapotřebí dojít na úřad a toto si změnit. Pamatujte si prosím, že řidičský průkaz není jen dokument, který vám umožňuje řídit, ale také obsahuje důležité informace o vašem zdravotním stavu. Správné vyplnění a dodržování podmínek uvedených na řidičském průkazu je vaší povinností. A to nejenom „doma“, ale i v zahraničí.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Máte v řidičáku nějaký kód?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články