Varování pro všechny české řidiče: Jedete na dovolenou autem? Hned si zkontrolujte jednu věc, jinak se dostanete do problémů

Jak ušetřit tisíce korun? Rozhodně ne tím nejméně vhodným a bezpečným způsobem, tady jde o zdraví a o život.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Kdo šetří, má za tři. Šetřit se nevyplácí. Dvě různá tvrzení, každé má jistě něco do sebe, každé ale říká pravý opak toho druhého. Kde je pravda? Tak jako vždy, asi někde uprostřed. Je zbytečné nešetřit a utrácet zbytečně. Ale pokud jsou na výběr varianty, kde je na jedné straně úspora, ale na druhé bezpečnost, pak se šetřit opravdu nemusí vyplatit. To platí třeba pro dojíždění zimních pneumatik v létě. Proč?

Letní pneumatiky v létě a zimní v zimě – a nikdy jinak

Já říkám, že jízda na zimních nebo celoročních pneumatikách v létě se hrubě nevyplácí. Argument mám zřejmý. Představuje to značné bezpečnostní riziko. A možnost vysoké pokuty, ale to není tak důležité, nejde jen o potenciální finanční sankci. Ta může dosáhnout až 120 000 Kč, ale pořád to jsou „jen“ peníze. Ne zdraví nebo život. V České republice není povinné používat v letních měsících letní pneumatiky.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Existují ale důvody, proč je lepší je přezout. Letní pneumatiky jsou navrženy pro optimální výkon při vyšších teplotách. Nabízejí lepší přilnavost, kratší brzdnou dráhu a lepší ovladatelnost vozidla. Mají jemnější vzorek a směs, která vydrží vyšší teploty bez výrazného opotřebení. Naopak zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi, jež je ideální pro nízké teploty a sněhové podmínky. Při vyšších teplotách se však rychleji opotřebovávají a prodlužují brzdnou dráhu. Celoroční pneumatiky představují kompromis mezi letními a zimními pneumatikami.

Automobilové pneumatiky čeká obrovská revoluce. Za tři roky už je nebude třeba nafukovat

Nikdy neposkytují stejný výkon jako pneumatiky určené pro konkrétní roční období. A tečka. Co víme? Že podle zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, má řidič povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Jsou zde podmínky, a to pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Nebo pokud lze předpokládat, že se takové podmínky mohou vyskytnout. Tato povinnost platí pouze v zimním období, v letních měsících není povinnost používat letní pneumatiky.

Zákon to nezakazuje, ale policie a pojišťovny se na to dívají

Nicméně je důležité dodržovat minimální hloubku dezénu, která je pro zimní pneumatiky 4 milimetry a pro letní pneumatiky 1,6 milimetru. Z toho vyplývá, že v létě můžete jezdit na zimních pneumatikách, pokud mají minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru. Ale nedělejte to. Použití zimních pneumatik v letních měsících nedoporučuji kvůli vyššímu opotřebení, delší brzdné dráze a horší ovladatelnosti vozidla. Už jsem to zmínil a chci to zopakovat. Zimní pneumatiky v létě prostě nefungují. Při vysokých teplotách směs zimních pneumatik doslova taje.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pneumatiky nedrží na silnici a brzdný účinek je výrazně omezen. Při prudkém brzdění mohou zimní pneumatiky klouzat po asfaltu, to zvyšuje riziko nehody. Při jízdě v zatáčkách auto nedrží stopu, může se stát nestabilním. Zjistí-li po nehodě policie, že jste použili nevhodné pneumatiky, může to mít vliv na výši pokuty a pojistné plnění. Pojišťovny mohou v takovém případě krátit plnění nebo odmítnout pojistnou událost zcela.

O dovolené musí řidiči respektovat pravidla v zahraničí

Je čas prázdnin a dovolených, a pokud plánujete cestu do zahraničí, je důležité znát předpisy týkající se pneumatik v jednotlivých zemích. V Německu je používání zimních pneumatik povinné v podmínkách zimního počasí. Pro letní sezónu neexistuje zákonná povinnost používat letní pneumatiky. Ovšem jízda na zimních pneumatikách v létě může vést k pokutě, pokud vozidlo neodpovídá bezpečnostním standardům.

V Rakousku jsou zimní pneumatiky povinné, pokud jsou zimní podmínky. Ale v letních měsících není nutné používat letní pneumatiky. Jízda na zimních pneumatikách v létě však může způsobit bezpečnostní problémy a může být pokutována. Na Slovensku je povinnost mít zimní pneumatiky v zimních měsících na silnicích s příslušným značením. V letních měsících není specifická povinnost používat letní pneumatiky, ale doporučuje se je používat pro zajištění bezpečnosti. Polsko nemá zákonnou povinnost používat zimní pneumatiky, ale doporučuje je v zimních měsících.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Použití zimních pneumatik v létě není legislativně omezeno, ale z hlediska bezpečnosti není doporučeno. V Maďarsku není povinnost používat zimní pneumatiky, avšak jejich používání v zimě je doporučeno. V létě není legislativní povinnost používat letní pneumatiky. Jaké jsou pokuty za nesprávné pneumatiky v letních měsících? Nemalé, a mohou se lišit podle země a konkrétní situace. Například v Německu může pokuta za použití nevhodných pneumatik být v přepočtu až 1 800 Kč. V Rakousku může dosáhnout až astronomických 120 000 Kč. Přesto ale, potřetí a naposledy. Nejde o pokuty, ale o zdraví a život. Na zimních pneumatikách v létě prosím nejezděte.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Jezdíte v létě na zimních pneu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články