Nejčastější samolepka na autě v ČR má hlubší význam. Setkání s takovým řidičem může ovlivnit život

Setkání s řidičem vozu, označeného jednoduchým symbolem rybky, vám může v mnoha případech změnit život. A neméně zajímavé je to, co od něj můžeme čekat na silnici.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Co si budeme povídat: je velmi těžké odhadnout, kdo je přímo před vámi, popřípadě za vámi za volantem. Automobily nám poskytují určitou míru anonymity a jedinci, kteří nechávají svou temnější stránku osobnosti projevit právě za volantem toho velmi rádi využívají. Nebo spíše zneužívají. A my tedy často tak nějak podvědomě počítáme spíše s tím horším, než lepším. Existuje však znamení na autech, podle kterého poznáte, že řidič bude nejspíš vzorný. Nebo minimálně se nebude jednat o piráta silnic. Pojďme se na to podívat společně.

Samolepky na voze jako snadný identifikátor handicapů

Výše zmíněná anonymita se do jisté míry omezila s „vynálezem“ samolepek. Jednoduché a levné označení výrazně zjednodušuje možnost identifikace toho, kdo je za volantem. S jednou praktickou nepříjemností: toto je pochopitelně závislé především na míře sebereflexe a zdravém úsudku toho, kdo si onu samolepku na auto nalepí. Ještě jsem nikdy neviděl samolepku „Jsem absolutní pirát silnic“, jakkoli by si někteří podobnou grafiku celkem zasloužili. Přesto je mezi námi hodně takových, kteří nemají problém sdělit okolí svůj handicap, se kterým se pouští na silnice.

Ministerstvo dopravy k označení seniorů za volantem: Nálepka „S“ by pomohla především samotným řidičům

A tak se můžeme setkat s obligátním „Z“ v trojúhelníku, případně rovnou s označením „začátečník“, u nějž můžeme počítat s tím, že řidič bude zmatkovat, nebo si nebude v provozu naprosto jistý. U samolepky „dítě v autě“ naopak můžeme předpokládat opatrnost řidiče (řidičky) a na oplátku bychom i my měli na takto označené auto brát ohled. Neb často je za volantem matka, dítě má vedle sebe v autosedačce a dá se celkem spolehlivě předpokládat, že alespoň část z její pozornosti bude věnována i jejímu potomkovi.

Možná nejstarší grafika a „QR kód“ v jednom

Občas ale dojedeme auto, na jehož zadní straně je jednoduchá grafika rybky. V tomto případě jeho majitel o sobě většinou nechtěl sdělovat žádný handicap, spíše se vylepením přihlásil ke komunitě podobně smýšlejících lidí. Nebo zkrátka chtěl, abychom věděli, že v jeho životě zaujímá duchovno významné místo. A většinou nečeká, že by to kdokoli v České republice v roce 2024 ocenil. Mnozí z vás již zřejmě tuší: jde o označení křesťanů, kteří svoje vozidla označují symbolem rybky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Proč zrovna ryba? Tomuto symbolu se totiž říká Ichtys. V době, kdy byli křesťané pronásledovaní a nemohli se svou vírou svobodně projevovat, začali používat symbol Ichtys, neb tento název je akronymem pro slovní spojení Iēsous Christos, Theou Yios, Sōtēr, tedy pro Ježíš Kristus, Boží Syn, Spasitel. Bylo pak snadné se vzájemně „identifikovat“ tím, že jeden namaloval do písku polovinu rybky, a druhý, stejně smýšlející, ji dokreslil. Jakýsi nejstarší QR kód.

Rybka místo kříže? Kdysi otázka života nebo smrti

A i dnes vidíme rybku častěji než kříž, protože jde o symbol méně nápadný a méně zprofanovaný. Ačkoliv křesťané sice pronásledováni nejsou, pořad se nejspíš chtějí vyvarovat předsudků, například při policejních kontrolách, a zároveň projevovat svou víru. Víme ale, co můžeme od takového vozidla čekat?

Co opravdu, ale opravdu nikdy neříkat policistovi při dopravní kontrole. Nemuselo by to dopadnout dobře

Možná netušené výhody. Křesťanská etika klade důraz na lásku k bližnímu, respekt, zodpovědnost a ohleduplnost. Tyto hodnoty se dle mého soudu v určité míře promítají i do chování křesťanů za volantem. Křesťané jsou vedeni k tomu, aby projevovali respekt a ohleduplnost k ostatním účastníkům silničního provozu. To zahrnuje dodržování pravidel silničního provozu, přednostních práv a snahu o co nejbezpečnější a nejpředvídatelnější chování na silnici.

Některé vlastnosti se za volantem mohou hodit

Křesťané jsou také vedeni k tomu, aby byli zodpovědní za své činy. To znamená, že si jsou vědomi rizik spojených s řízením a snaží se minimalizovat nebezpečí jak pro sebe, tak pro ostatní. Další důležitou křesťanskou ctností, která se hodí i za volantem, je trpělivost. Křesťané se snaží být trpěliví v dopravních zácpách, respektovat pomalejší řidiče a nepropadat agresivnímu chování. To je možná jeden z největších bonusů v dnešní, agresivitou někdy celkem „přetékající“ době.

Modlitba před cestou

Mnoho křesťanů se před cestou nebo během ní také modlí za bezpečnost. Možná to není primárně tím, že by si nevěřili, ale modlitba může být pro ně zdrojem klidu a soustředění, což může pozitivně ovlivnit jejich chování za volantem. Křesťanské komunity také často zdůrazňují význam pozitivních vzorů. V rámci těchto komunit může být podporováno bezpečné a ohleduplné řízení. Křesťané mohou cítit větší morální odpovědnost být ostatním řidičům lepším vzorem a řídit slušně.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Samolepky, ani jakékoliv jiné označení vozů však nejsou „svaté právo“ – a i tady existují pochopitelně výjimky, na obě strany pomyslného povahového spektra. Nemůžeme tedy počítat s tím, že jen kvůli samolepce rybky bude každý řidič takového vozu nad jiné vzorný. Může mít také auto jen půjčené, nebo třeba ve sdíleném vlastnictví. Nikoho tedy rozhodně nechci nabádat k tomu, aby své řízení uzpůsobil tomu, jakou samolepku má na zadním nárazníku auto před ním.

Přesto: ve většině případů budeme mít před sebou někoho, jehož myšlenkové a duchovní obzory jsou přeci jen někde jinde, než u typického, arogantního a agresivního „hovada“, jenž si své nekonečné životní mindráky vybíjí na za volantem silného vozu na silnicích. A můžete s tím, takto opatrně, počítat.

Jakou máte zkušenost s křesťanstvím?

Zdroj:
Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články