Zazvonil zvonec a Volkswagenu je konec: Na řadě je Audi, ke dnu může vzít i Škodu. Zánik evropských automobilek odstartoval

Jednou to přijít muselo. Desítky let byl VW v klidu, pak si začal zahrávat s elektromobily a velký neúspěch na sebe nenechal dlouho čekat.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nechci být trapný a říkat něco ve stylu „já to říkal“. Opakovaně mluvím o tom, že elektromobilita tak, jak je aktuálně proklamovaná, není řešením. A že zbrklý přechod automobilek na elektromobilitu nebude mít dobrý konec. A už se to ukazuje. Automobilky rozjely výroby elektrických aut. Ovšem tak nějak zapomněly nebo ignorovaly jednu věc. Zákazníky. Ti nechtějí elektrická auta. Abych byl upřímný, nemám nic proti elektromobilům. Může to být alternativa.

Elektřina je možná alternativa, ale ne jediná a správná cesta

Jsem rád, když mi pod okny projede Peugeot iOn a ne stará Avia. Ale není to globální a plošné řešení. Zjistil to už třeba Fiat. Továrna na elektrický model 500 od začátku roku stagnuje. Provoz je tu zastaven, tu se jede na méně směn. Ale Fiat se bije v prsa. Teď padla kosa na kámen u koncernu Volkswagen. Volkswagen je přední evropský, potažmo světový výrobce automobilů. O tom žádná. A teď čelí zásadnímu rozhodnutí, které by mohlo znamenat uzavření jednoho z jeho výrobních závodů.

iZdroj fotografie: Andreas Praefcke / Creative Commons / CC-BY-SA

Tento krok je o to významnější, že by se jednalo o první uzavření továrny za téměř čtyřicet let, jak uvedla agentura Reuters. Současné problémy pramení z prudkého poklesu poptávky po luxusních elektrických vozech. To má vážné dopady na celý koncern. Konkrétně se jedná o bruselskou továrnu značky Audi, kde se vyrábějí modely Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron. Tyto modely jsou v současnosti jedinými vyráběnými vozy v tomto závodě.

Potichu mizí z nabídky. Tyto vozy si už nekoupíme, končí výroba

A je o ně zájem? Naopak, zaznamenaly výrazný pokles poptávky. Audi nyní zahajuje restrukturalizaci závodu a hledá alternativy pro jeho budoucnost. Hrozba uzavření závodu, který zaměstnává přibližně 3 000 lidí a v loňském roce vyprodukoval 50 000 vozů, je velmi reálná. Volkswagen výrazně investoval do vývoje a výroby elektromobilů. To je součástí širší strategie zaměřené na udržitelnost a snížení emisí. Avšak trh s elektromobily je citlivý na změny v poptávce. Citlivost prostě logicky pramení podle mého názoru z toho, že nabídka je násobně vyšší než poptávka.

Chcete elektromobil? Nechcete. Ani já, a i soused říkal, že ne

Významný pokles zájmu o luxusní elektromobily, které jsou často dražší než jejich konvenční protějšky, přináší finanční tlaky i na tak velkého hráče, jakým je Volkswagen. Je to ale pochopitelné. Volkswagen se potýká s dlouhodobými strukturálními výzvami, které ovlivňují bruselskou továrnu. Mezi ně patří vysoké logistické náklady a komplikace spojené s úpravou závodu vzhledem k jeho poloze blízko města. Tyto faktory společně s ekonomickými tlaky, jako je inflace a nejistota na trzích, ovlivňují rozhodování spotřebitelů.

iZdroj fotografie: Audi

Ti mohou být opatrnější při investicích do nových technologií. Co bude dál? Kromě restrukturalizace závodu v Bruselu se Volkswagen bude muset zaměřit na širší strategické rozhodnutí, jak optimalizovat svou výrobu a přizpůsobit se měnícím se tržním podmínkám. Hledání alternativních cest, jak zvýšit atraktivitu elektromobilů, snížit jejich náklady a zajistit stabilní poptávku, bude klíčové pro budoucí úspěch nejen této automobilky, ale celého sektoru. Pokud to skutečně není tak, že lidi prostě elektrická auta nechtějí a jezdit jimi nebudou.

Co třeba zachovat spalvoací motory a tankovat syntetiku?

Audi, jako luxusní značka koncernu Volkswagen, se tak jako tak snaží najít nové cesty, jak oslovit zákazníky a přizpůsobit se měnícím se trendům na trhu. A jsem u toho znovu. Skutečně se mění trh pod vlivem zájmu zákazníků? Anebo ho násilím zkouší změnit někdo jiný? Odpovězte si sami. Ale jak už jsem řekl několikrát, poptávka tady zjevně není. Přestože elektromobily představují snad moderní a do určité míry ekologicky šetrnou alternativu, jejich vyšší cena je pro mnoho potenciálních zákazníků odrazující.

Aby byla výroba v Bruselu udržitelná, bude potřeba přizpůsobit produkční plány a možná i rozšířit portfolio vyráběných vozů. Jinak řečeno zlevnit. Uzavření závodu by mělo významné dopady nejen na zaměstnance a místní ekonomiku, ale také na celkovou reputaci Volkswagenu jako pomyslného lídra v oblasti evropské elektromobility. Je tedy nezbytné, aby automobilka pečlivě zvážila všechny možnosti a našla cestu z problému ven.

Mění se trh? Neřekl bych, jen to nikdo nechce kupovat

Tento případ ukazuje, jak důležité je pro automobilové výrobce pružně reagovat na měnící se podmínky a přizpůsobovat strategie. Volkswagen je v tomto směru pod tlakem. Nejen kvůli poklesu poptávky po elektromobilech, ale také kvůli širším ekonomickým souvislostem, které ovlivňují celý průmysl. Automobilka Audi již dříve informovala, že její prodeje v roce 2024 klesnou. Volkswagen uvedl, že náklady na nalezení alternativního využití bruselského závodu nebo jeho uzavření budou mít ve finančním roce 2024 dopad ve výši až 2,6 miliardy eur.

To vedlo ke snížení prognózy provozních výnosů na 6,5–7 % ze 7–7,5 %, což přimělo mateřskou společnost Porsche SE, která vlastní necelou třetinu společnosti Volkswagen AG, snížit odhad svých zisků na 3,5 miliardy až 5,5 miliardy eur. Akcie Volkswagenu a Porsche SE kótované ve Frankfurtu po této zprávě klesly o 1,7 % a 2,1 %.

iZdroj fotografie: Audi

Poptávka po Audi Q8 e-tron, uvedeném na trh v roce 2018, výrazně klesla a automobilka zvažuje úplné ukončení jeho výroby, přičemž jeden zdroj blízký společnosti uvedl, že by k tomu mohlo dojít v roce 2025. Nechci být zlý a nemyslím to zle. Ale to je prostě život, že zisky klesají. Kdyby automobilka lobovala za jiné cesty k lepšímu životnímu prostředí, třeba v rámci syntetických paliv, a dál prodávala spalovací motory, toto by se jí nestalo. Myslet si ale, že stačí začít vyrábět elektromobily a lidi je začnou kupovat, bylo, je a bude ošemetné.

Jsou elektromobily řešením?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články