Hromadné kontroly řidičů, kteří vyjeli na dovolenou. Tvoří se kilometrové fronty, uvíznout v policejní pasti může každý

Cesty na dovolenou se mohou někdy značně protáhnout a na vině jsou policejní kontroly. Prevence musí být, i kdybyste měli čekat hodinu.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Existují prohřešky proti pravidlům, které nelze tolerovat. Mezi ty patří podle mého názoru konzumace alkoholu před jízdou. Potažmo za volantem, ale to už mi přijde jako úplný nonsens. Existují názory, že by u nás měla být určitá tolerance. Jedno pivo, sklenka vína. Oponenti tohoto přesvědčení namítají, že český řidič z jednoho malého piva udělá tři dvanáctky, ze skleničky vína sedmičku. A problém je na světě. Ano, mám podobný pocit.

Podej prst, přijdeš o celou ruku. Z jedné sklenice je lahev

Ale to, proč nesouhlasím s jakoukoli tolerancí alkoholu, je z jiného důvodu. Jako problematičtější vidím to, že každý člověk reaguje na alkohol jinak. Pokud si někdo řekne, že malé pivo ani nenadýchá, může to být pravda. V tom smyslu, že obrovský chlap, který si dá k obědu kachnu plavající v rozpuštěném sádle, s osmi knedlíky a k tomu malé pivo, na tom bude jinak než drobná žena, jež „jede“ na dietě.

20 000 míst, kde může 727 českých policistů měřit rychlost: Bacha, za 24 hodin vybrali 3 555 200 Kč

iZdroj fotografie: Policie ČR

Nejde mi ani tak teď o nějaké teoretické promile, ale faktický dopad na řidiče. Každý jsme jiný, a to nejde paušalizovat. Češi se rádi napijí, o tom žádná, ale stále se dá podle statistik říct, že v Polsku jsou na tom mnohem hůř. Jsou na tom tak špatně, že to musí aktivně řešit nad rámec obvyklých namátkových kontrol. Přísnější předpisy a snižující se tolerance k řízení pod vlivem alkoholu byly nutné. Bylo zapotřebí, aby se změnilo chování polských řidičů. Stalo se. To potvrzují lepší statistiky dopravních nehod.

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Významnou roli podle všeho hrají opakované a četné policejní kontroly. Od letošního jara platí nová pravidla týkající se zabavení vozidla při řízení pod silným vlivem alkoholu. Tamní vláda sice oznámila brzké změny těchto předpisů, a to už v den začátku jejich platnosti, zdá se ale, že to tam funguje. Statistiky jsou povzbuzující: za prvních šest měsíců roku 2024 způsobili opilí řidiči 533 nehod, při kterých zemřelo 68 lidí a 641 bylo zraněno. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2023 došlo podle Dopravního úřadu k poklesu počtu nehod o 12,8 % a počtu úmrtí až o 35,2 %. Zdá se, že ti, kteří byli ochotni ignorovat polské zákony o řízení pod vlivem alkoholu, nyní jednají opatrněji.

Více kontrol znamená více policistů v terénu. A horší provoz

A to je dobře, protože řízení pod vlivem by mělo být jednoznačně stigmatizováno. Jak je to tedy s kontrolami na silnicích? Od konce pandemie koronaviru policie postupně zvyšuje počet kontrol na alkohol. Podle policejního ředitelství bylo v první polovině roku zkontrolováno téměř 8 milionů řidičů. To je asi o 581 tisíc více než ve stejném období roku 2023. Co to ale znamená v praktickém slova smyslu? Že existuje vysoká pravděpodobnost, že pokud vyrazíte do Polska, třeba na dovolenou, dříve či později vás zastaví hlídka ke kontrole.

Autolékárnička se změnila pro rok 2024: Zkontrolujte důkladně obsah a expiraci. Pouze kompletní složení vás zachrání od pokuty

iZdroj fotografie: Policie ČR

Evropská komise zveřejnila zprávu o řízení pod vlivem alkoholu, obdržela kompletní data z 15 zemí včetně Polska. Výsledky ukazují, že se Polsko skutečně nemá za co stydět. Testy střízlivosti provedené na silnicích ukazují, že v Polsku je průměrně 0,3 % řidičů, kteří mají obsah alkoholu v krvi vyšší než národní limit. Lepší situace je pouze v Lotyšsku, kde tento ukazatel činil 0,1 %. Naproti tomu v Portugalsku je průměr 0,8 %, v Řecku 1,2 %, v Belgii 1,6 %, ve Španělsku 2,4 % a v Lucembursku 2,6 %.

Kontroly jsou úspěšné, ale nehodovost pod vlivem stále vysoká

Je třeba vzít v úvahu, že limity v mnoha evropských zemích jsou vyšší než v Polsku. Tam zákon stanovuje vysoké pokuty a tresty odnětí svobody za překročení 0,5 promile alkoholu v krvi a zabavení vozidla při překročení 1,5 promile. V této rovině je Polsko docela policejní stát. Potvrzuje akce, která proběhla před pár dny. Zátah měl krycí název „Střízlivost“, téměř 300 policistů provádělo kontroly od časných ranních hodin.

Nová pravidla pro rok 2024: Bez téhle samolepky neprojedete. Policie spustí za pár dnů plošné kontroly, hrozí tisícové pokuty

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Během této akce bylo provedeno 21 tisíc testů na alkohol. Je jisté, že takového kontroly se neobejdou bez dopadu na plynulost provozu. Není výjimečné, že se začnou komunikace v daných místech ucpávat. Povědomí o nebezpečí řízení pod vlivem alkoholu se v Polsku zlepšuje, celková situace na silnicích není tak růžová. Od ledna do konce května 2024 se počet dopravních nehod ve srovnání se stejným obdobím roku 2023 zvýšil o více než 11 %.

18letý mladík si půjčil otcův McLaren 720S za 7 milionů Kč. Hned na první rovince naboural

iZdroj fotografie: Hasiči Otwock Jabłonna

Počet úmrtí vzrostl o téměř 13 % a počet zraněných osob vzrostl téměř o 10 %. O to více tedy polští policisté zase vyrazí do práce. A o to více kontrol a s nimi spojených dopravních komplikací lze na silnicích očekávat? Jak je tomu u nás? Statistiky dopravních nehod jsou podle kompetentních míst poměrně alarmující. Ročně dojde na našich silnicích v průměru k téměř 5 tisícům nehod, u nichž byl řidič ovlivněn alkoholem, drogami nebo obojím dohromady.

Městská policie lže řidiči přímo do kamery, že ho viděla u přestupku, pak se snaží vycouvat

iZdroj fotografie: Se souhlasem Plzeňská Jehlárenská

Více než polovina řidičů, u nichž se prokáže jízda pod vlivem, navíc mívá v krvi více než 1,5 promile. Při takových nehodách zemře ročně kolem 50 lidí. I u nás je tedy problém konzumace zakázaných látek před jízdou aktuálním tématem. Zejména v době letních měsíců. Přitom se jedná o přestupek, respektive trestný čin s vysokými tresty. Pokuta ve správním řízení až 20 000 Kč a zákaz řízení na 6–18 měsíců. Při řízení vozidla pod vlivem alkoholu nad 0,3 promile navíc 6 trestných bodů.

Pijete před jízdou?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články