Nové kamery jsou nečekaným zdrojem pokut pro řidiče: Kde vás sledují a pokutují? Skryté oči na českých silnicích

Speciální systém kamer a radarů umí víc, než řidiči vůbec tuší. Přesto ale nejde jen o daný přestupek, zásadní je riziko jako takové.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR
                   

V Česku byly nedávno instalovány výjimečné dopravní kamery. V čem spočívá ona výjimečnost? Jde o zařízení, která jsou schopna něčeho jiného než hlídat běžné překročení povolené rychlosti. Záznamová zařízení identifikují přestupky, které jiné kamery neodhalí. Nové kamery přinášejí doslova revoluci v monitorování dopravy. Jeden typ sleduje přejíždění železničních přejezdů při výstražných světlech. Druhý monitoruje neoprávněné používání vyhrazených pruhů.

Pokuta hrozí, ale ne ve všech případech, jedna kamera to neřeší

Záznamy ze stávajících kamer na železničních přejezdech neumožňovaly přímo pokutovat protiprávní chování řidičů. To se ale změnilo. Systém, jehož pilotní program začal v Úvalech u Prahy tuším v roce 2018, umí nejen zaznamenávat dění na přejezdech. To, co pořídí, lze využít pro pokutování řidičů. I za rychlost. Podle zákona jsou řidiči povinni při příjezdu na železniční přejezd upravit rychlost, ovšem mnoho řidičů na to zapomíná. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, jednoznačně definuje maximální povolenou rychlost na přejezdu a 50 metrů před ním.

iZdroj fotografie: iStock

Obecné pravidlo říká, že řidič může na přejezdu a 50 metrů před ním jet maximální rychlostí 30 km/h. Je zde výjimka. Taková, že pouze v případě je-li přejezd vybaven světelným zabezpečovacím zařízením, na kterém bliká přerušované bílé světlo, může řidič na přejezdu a 50 metrů před ním jet maximální rychlostí 50 km/h. Takže maximální povolená rychlost je stanovena, u přejezdu je speciální kamera. To znamená, že tento kamerový systém může být v rámci dohody a spolupráce s příslušnou obcí doplněn i o radar.

Hrozí pokuta 3 500 Kč, většina lidí netuší, jaké je riziko. Vyhnout se mu můžou jen ti řidiči, kteří předem zaplatí

Ten umí v době klidového režimu přejezdu zaznamenávat překročení nejvyšší povolené rychlosti při průjezdu silničních vozidel. „Jak jsme již dříve avizovali, nejedná se o represivní, ale preventivní krok,“ uvedl tehdy na adresu novinky generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Krok, „ke kterému nás vede stále vysoký počet velmi neukázněných řidičů, kteří se na přejezdech chovají riskantně.“ Plán zahrnoval, že bude technologie nasazena postupně na 14 přejezdech. Především na železničním koridoru mezi Pardubicemi a Ostravou.

Srážka auta s vlakem nemá vítěze, jen poražené a značné ztráty

A také na vybraných regionálních tratích, např. Žďárec u Skutče – Svitavy. Celkové náklady na dovybavení těchto 14 přejezdů dohledovým zařízením? Tipněte si. Včetně softwarového vybavení přesáhly výdaje částku pět milionů korun. Druhá fáze instalace inteligentních kamer pro dalších 16 přejezdů po celé ČR byla naplánována s ohledem na projektovou přípravu, územní řízení a vlastní realizaci na další rok po první vlně. Řidič, který vjede na železniční přejezd v případech, kdy je to zákonem zakázáno, se dopouští přestupku.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Za vjíždění na železniční přejezd přes zákaz hrozí podle zákona pokuta 4 500 Kč až 5 500 Kč na místě. Pokuta 7 000 Kč až 25 000 Kč hrozí ve správním řízení. A k tomu je tady 6 trestných bodů do karty řidiče. Přímý zákaz řízení tedy nehrozí, ovšem stačí udělat stejný přestupek během roku podruhé a řidič stejně o řidičák přijde. Čerstvá novinka je umístěna na železničním přejezdu v obci Vendryně. To je kousek od Třince.

Kdo vjede na přejezd s červeným světlem, dostane pokutu

Kamera umí zaznamenat průjezd vozidel při výstražném červeném světle ještě před tím, než se spustí závory. Podle informací Ministerstva dopravy byla tato lokalita vybrána kvůli vysokému počtu přestupků tohoto typu. Pokud však řidič ignoruje červené světlo a projede přes přejezd, kamera to okamžitě zaznamená. Nahrané vozidlo, tedy jeho přestupek, zašle na centrální místo, kam se nahrávají data na policejní servery.

Software kamery je velmi sofistikovaný a funguje i při nepříznivém počasí. Kamera dokáže číst poznávací značky v mlze i při hustém sněžení. Tady se asi ani nedá nic namítat. Pokud někdo vjede na železniční přejezd, na kterém blikají červená světla, je to bez nadsázky šílenec. Kaskadér, jenž zbytečně hazarduje se svým životem i životy ostatních lidí. Spekulativní možná je, když řidič vjede na přejezd přes červená světla poté, co projede vlak.

Přestupků na železničních přejezdech jsou ročně tisíce a tisíce

Někde blikání „dobíhá“ hodně dlouho po průjezdu. A je zřejmé, že další vlak na jedné koleji během dalších 20 sekund nepojede. Ale i tak. Srážka auta s vlakem je něco, co nikdo nechce zažít. Druhá speciální kamera se netýká vlakové dopravy. Jde o vyhrazené pruhy a nelegální jízdu v nich. Systém je instalován v Praze na Evropské ulici. Při jízdě směrem z letiště do centra, přesněji v úseku Dědina a Vítězné náměstí. Kamera tedy monitoruje neoprávněný vjezd do vyhrazených jízdních pruhů. V reálu jde o dvě monitorovací zařízení.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jedno na začátku a druhé na konci pruhu. Mezi nimi je informační tabule, která varuje řidiče před přestupkem. Může tady dostat řidič pokutu? Teoreticky sice ano, ale prakticky „zatím“ ne. Systém neslouží k pokutování, ale pouze ke sbírání dat. Magistrát a Policie zatím „ladí formu“ nového zařízení. Dříve či později ale začnou pokuty chodit, nebojte se. No, když jsou jízdní pruhy určeny pro autobusy, záchranné služby, policii a taxislužby, nedá se nic dělat. Nejsou pro běžné řidiče, neoprávněné vjetí do vyhrazeného pruhu může znamenat pokutu od 1 500 do 2 500 Kč. Tak pozor na to.

Jezdíte přes červenou na železničním přejezdu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články