Audi oznámilo konec výroby. Zákazníci pláčou, kdo bude chtít podobný automobil se čtyřmi kruhy ve znaku, má definitivně smůlu

Všechno má svůj začátek, ale také svůj konec. Milovníci značky Audi teď mohou jen vzpomínat a plakat nad tím, co se právě stalo.

i Zdroj fotografie: Audi, koláž AutoŽivě.cz
                   

Rok 2017 byl pro automobilku Audi zlomový. V tom ohledu, že skončilo tradiční označování modelů podle objemu motoru. Zaniklo tak třeba označení 2.0 TDI nebo 3.0 TDI. Místo toho se rozběhlo užití číselného označení, které reflektovalo výkonové rozmezí vozů. Například číslo 30 označovalo výkon mezi 81 a 96 kW, číslo 35 mezi 110 a 120 kW, číslo 40 mezi 125 a 150 kW a tak dále až po číslo 70, které označovalo vozy s výkonem přes 400 kW.

Audi v posledních letech dost šokuje změnami, teď také

Tehdy to automobilka myslím zdůvodnila lepší přehledností nebo čím, nepamatuji se. Já si ale myslím, že šlo spíše o to, aby ze světa zmizel právě výraz 3.0 TDI. Ted byl spojený s aférou tzv. Dieselgate. Týkala se podvodů s emisemi CO2 a já si myslím, že tím automobilka chtěla zbavit svá auta tohoto stigmatu. I když měl někdo i nadále 3.0 TDI pod kapotou, „nevěděl“ o tom. Systém značení však čeká další významná změna, která zásadně ovlivní pojmenování jednotlivých modelů, na něž byli zákazníci zvyklí. Děje se to postupně a právě teď.

iZdroj fotografie: Audi

Nový systém rozděluje číselná označení podle typu pohonu vozidel. Sudá čísla budou vyhrazena pro elektromobily, zatímco lichá čísla budou označovat vozy se spalovacími motory. To znamená, že například klasická Audi A6 se stane Audi A7. Audi má také třeba model Q5, který je dostupný ve verzi se spalovacím motorem. V budoucnu by mohla existovat i verze Q5 e-tron. Audi se však rozhodlo pro jasnou strategii a jednotné značení své modelové řady. Konkrétním a – podle mého – smutným příkladem této změny je model A6.

Audi e-tron má problémy! Automobilka svolává vozy kvůli riziku samovznícení

Audi A6 patří do hlavního segmentu vozů značky, je to ikona. S příchodem modelu A6 e-tron, který bude plně elektrický, se z A6 stane A7. Zmizí tak auto, o němž snily tisíce manažerů a obchodních cestujících. Tedy „á šestka tři nula té-dé-í v kombíku“ tak, jak byla roky vlhkým snem určité skupiny lidí. Mimochodem, je to myslím stejná škoda, jako když Mercedes zazdil motor 500. Protože třeba Mercedes E 500, to byl také fenomén, který řada lidí koupila právě pro ikonické označení. Audi se připravuje na budoucnost.

Auta budou elektrická. Co na tom, že ty od Audi nikdo nechce?

Bude klást stále větší důraz na elektromobilitu. Co na tom, že asi zavře továrnu na elektromobily, o které není zájem? No nic. Krok je součástí širší strategie značky, jež zahrnuje významné investice do vývoje a výroby elektrických vozů. Audi má ambice stát se lídrem v oblasti elektromobility. Nepovede se mu to. Viz pár řádek výše. Ne pokud zavírá továrny. Nebo o tom minimálně uvažuje. V rámci nového konceptu označování modelů končí teď Audi A4. Bylo na trhu celých 28 let. A přesto končí a nahrazuje ho nová generace s označením Audi A5.

„Naše automobilka končí?“ Všechny továrny převzal magnát Andrej a otázka další výroby je ve hvězdách, osud stejný jako VW

To se jistě ukáže s řadou novinek a inovací. Jednou z nich je například přechod na karoserii typu liftback. Je to tak, máme tady konec tradičního sedanu. Audi A5 je prvním modelem, který stojí na nové podvozkové platformě PPC. Ta je vyhrazena luxusním spalovacím vozům německého koncernu. Tento nový model je zatím k dispozici ve dvou variantách. Jako stylový sedan. Cože? Vyvracím předchozí tvrzení? Ne, jen označení sedan může být v českém kontextu zavádějící. Nový model má kufr přístupný přes páté dveře jako liftback.

iZdroj fotografie: Audi

Plus je zde samozřejmě i praktické kombi. Designově se Audi A5 posunulo směrem k modernějšímu vzhledu. Značka prezentuje nový model prostřednictvím sportovně laděných verzích S5 Avant a S5 Sedan. Ty se pyšní velkými koly s červenými třmeny brzd, výraznou maskou chladiče. Mají Matrix LED světlomety a výrazné nasávací otvory na bocích. Interiér také prošel významnými změnami. Je laděný do červeného odstínu a sedadla mají integrovanou hlavovou opěrku.

Audi A4 je mrtvé, ať žije Audi A5? Ne doslova, 4 bude elektrická

Nová palubní deska je zaměřena na digitální technologie, s důrazem na obrazovky. Před řidičem je displej s úhlopříčkou 11,9 palce, zatímco dotyková obrazovka zábavního systému má 14,5 palce. Nový operační systém přináší moderní uživatelské rozhraní a za příplatek může mít spolujezdec vlastní displej pro zábavu. A umělá inteligence, mohl by se ptát nějaký šťoural? Nemůže chybět, jak jinak.

iZdroj fotografie: Audi

Automobilka plánuje využít AI, konkrétní detaily zveřejní později. Pod kapotou nového Audi A5 bude benzinový čtyřválec 2.0 TFSI ve dvou výkonnostních verzích. Jednak 110 kW, jednak 150 kW. Dieselovou variantu zastupuje jednotka 2.0 TDI s výkonem 150 kW. Ta bude navíc vybavena 48V mild-hybridním systémem.

Cena, jaká bude cena? V České republice zatím nejsou informace k dispozici. Přepočtem z německého ceníku v rámci českého prostředí můžeme pouze spekulovat o čemsi nad 1,1 milionu Kč. Ale to se uvidí. Každopádně jedno je jasné. Pokud někdo bude chtít tak jako dřív parádní Audi A4, má smůlu. Buď mu vnutí prodejce pod stejným názvem elektromobil, nebo bude muset přijmout fakt, že si koupí „liché“ auto.

Je tohle od Audi dobrý krok?

Zdroj: Audi
Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články