Všechno má svůj začátek, ale také svůj konec. Milovníci značky Audi teď mohou jen vzpomínat a plakat nad tím, co se právě stalo.
Rok 2017 byl pro automobilku Audi zlomový. V tom ohledu, že skončilo tradiční označování modelů podle objemu motoru. Zaniklo tak třeba označení 2.0 TDI nebo 3.0 TDI. Místo toho se rozběhlo užití číselného označení, které reflektovalo výkonové rozmezí vozů. Například číslo 30 označovalo výkon mezi 81 a 96 kW, číslo 35 mezi 110 a 120 kW, číslo 40 mezi 125 a 150 kW a tak dále až po číslo 70, které označovalo vozy s výkonem přes 400 kW.
Audi v posledních letech dost šokuje změnami, teď také
Tehdy to automobilka myslím zdůvodnila lepší přehledností nebo čím, nepamatuji se. Já si ale myslím, že šlo spíše o to, aby ze světa zmizel právě výraz 3.0 TDI. Ted byl spojený s aférou tzv. Dieselgate. Týkala se podvodů s emisemi CO2 a já si myslím, že tím automobilka chtěla zbavit svá auta tohoto stigmatu. I když měl někdo i nadále 3.0 TDI pod kapotou, „nevěděl“ o tom. Systém značení však čeká další významná změna, která zásadně ovlivní pojmenování jednotlivých modelů, na něž byli zákazníci zvyklí. Děje se to postupně a právě teď.
Nový systém rozděluje číselná označení podle typu pohonu vozidel. Sudá čísla budou vyhrazena pro elektromobily, zatímco lichá čísla budou označovat vozy se spalovacími motory. To znamená, že například klasická Audi A6 se stane Audi A7. Audi má také třeba model Q5, který je dostupný ve verzi se spalovacím motorem. V budoucnu by mohla existovat i verze Q5 e-tron. Audi se však rozhodlo pro jasnou strategii a jednotné značení své modelové řady. Konkrétním a – podle mého – smutným příkladem této změny je model A6.
Audi A6 patří do hlavního segmentu vozů značky, je to ikona. S příchodem modelu A6 e-tron, který bude plně elektrický, se z A6 stane A7. Zmizí tak auto, o němž snily tisíce manažerů a obchodních cestujících. Tedy „á šestka tři nula té-dé-í v kombíku“ tak, jak byla roky vlhkým snem určité skupiny lidí. Mimochodem, je to myslím stejná škoda, jako když Mercedes zazdil motor 500. Protože třeba Mercedes E 500, to byl také fenomén, který řada lidí koupila právě pro ikonické označení. Audi se připravuje na budoucnost.
Auta budou elektrická. Co na tom, že ty od Audi nikdo nechce?
Bude klást stále větší důraz na elektromobilitu. Co na tom, že asi zavře továrnu na elektromobily, o které není zájem? No nic. Krok je součástí širší strategie značky, jež zahrnuje významné investice do vývoje a výroby elektrických vozů. Audi má ambice stát se lídrem v oblasti elektromobility. Nepovede se mu to. Viz pár řádek výše. Ne pokud zavírá továrny. Nebo o tom minimálně uvažuje. V rámci nového konceptu označování modelů končí teď Audi A4. Bylo na trhu celých 28 let. A přesto končí a nahrazuje ho nová generace s označením Audi A5.
To se jistě ukáže s řadou novinek a inovací. Jednou z nich je například přechod na karoserii typu liftback. Je to tak, máme tady konec tradičního sedanu. Audi A5 je prvním modelem, který stojí na nové podvozkové platformě PPC. Ta je vyhrazena luxusním spalovacím vozům německého koncernu. Tento nový model je zatím k dispozici ve dvou variantách. Jako stylový sedan. Cože? Vyvracím předchozí tvrzení? Ne, jen označení sedan může být v českém kontextu zavádějící. Nový model má kufr přístupný přes páté dveře jako liftback.
Plus je zde samozřejmě i praktické kombi. Designově se Audi A5 posunulo směrem k modernějšímu vzhledu. Značka prezentuje nový model prostřednictvím sportovně laděných verzích S5 Avant a S5 Sedan. Ty se pyšní velkými koly s červenými třmeny brzd, výraznou maskou chladiče. Mají Matrix LED světlomety a výrazné nasávací otvory na bocích. Interiér také prošel významnými změnami. Je laděný do červeného odstínu a sedadla mají integrovanou hlavovou opěrku.
Audi A4 je mrtvé, ať žije Audi A5? Ne doslova, 4 bude elektrická
Nová palubní deska je zaměřena na digitální technologie, s důrazem na obrazovky. Před řidičem je displej s úhlopříčkou 11,9 palce, zatímco dotyková obrazovka zábavního systému má 14,5 palce. Nový operační systém přináší moderní uživatelské rozhraní a za příplatek může mít spolujezdec vlastní displej pro zábavu. A umělá inteligence, mohl by se ptát nějaký šťoural? Nemůže chybět, jak jinak.
Automobilka plánuje využít AI, konkrétní detaily zveřejní později. Pod kapotou nového Audi A5 bude benzinový čtyřválec 2.0 TFSI ve dvou výkonnostních verzích. Jednak 110 kW, jednak 150 kW. Dieselovou variantu zastupuje jednotka 2.0 TDI s výkonem 150 kW. Ta bude navíc vybavena 48V mild-hybridním systémem.
Cena, jaká bude cena? V České republice zatím nejsou informace k dispozici. Přepočtem z německého ceníku v rámci českého prostředí můžeme pouze spekulovat o čemsi nad 1,1 milionu Kč. Ale to se uvidí. Každopádně jedno je jasné. Pokud někdo bude chtít tak jako dřív parádní Audi A4, má smůlu. Buď mu vnutí prodejce pod stejným názvem elektromobil, nebo bude muset přijmout fakt, že si koupí „liché“ auto.