Zdánlivá drobnost může vést až k fatálním následkům. Tohle je sice pohodlné, ale nikdo by to neměl nikdy dělat.
Víte, co je to EURO NCAP? Testy, respektive výsledky nárazových testů, se vyplatí sledovat. Člověk má povědomí o tom, jak bezpečné je auto, které si chce koupit. Euro NCAP – European New Car Assessment Programme – je nezávislá organizace, která se specializuje na provádění nárazových testů automobilů. Těm se běžně říká crash testy. Výsledkem těchto testů je udělení hodnocení bezpečnosti v podobě hvězdiček, přičemž maximální možný počet hvězdiček je pět.
Testy ukazují, jak auto dopadne po nárazu do překážky
Euro NCAP bylo založeno v prosinci roku 1996 a od roku 1998 funguje jako nezávislá mezinárodní organizace. Organizace spolupracuje s mnoha institucemi včetně Evropské komise a Mezinárodní automobilové federace. Historie Euro NCAP začíná ve Velké Británii, odkud tento systém hodnocení bezpečnosti automobilů pochází. Dnes má podporu nejen Evropské komise, ale také vlád Francie, Německa, Švédska, Nizozemska a Španělska, stejně jako motoristických a spotřebitelských organizací po celé Evropské unii.
Jak se na testy dívám já? Ano, dnes už je to tak trochu politika. Ale stále je na konci procesu vypovídající hodnota o autě jako takovém. To, že jsou automobilky tlačeny dávat do aut nějaké systémy, je věc druhá. Odvrácená strana mince. Program zveřejňuje zprávy o výsledcích bezpečnosti nových modelů automobilů a na základě těchto výsledků uděluje hvězdičky. V průběhu let došlo díky testům Euro NCAP ke značnému zlepšení bezpečnosti evropských automobilů. To mělo bezpochyby pozitivní dopad na ochranu cestujících.
Tohle nebudu nijak zpochybňovat. Testování je pro automobilky dobrovolné, ovšem výsledky mají značný dopad na image a prodejnost vozidel. Jak jsem říkal, je to do určité míry politika. Tak třeba v roce 2019 bylo zavedeno hodnocení Green NCAP. To se zaměřuje na ekologické aspekty vozidel. Toto hodnocení je však kritizováno za to, že nezohledňuje emise vznikající při výrobě elektřiny pro elektromobily. Chápu. Je to ekologické auto, neprodukuje emise. Ale že výroba znečistí tisíce litrů vody a zahyne u toho několik dětských dělníků, se neřeší. No nic.
Veřejnost netuší, jak moc vysoká je rychlost 50 km/h
Euro NCAP provádí několik druhů nárazových testů, které zahrnují čelní náraz, boční náraz a test bezpečnosti chodců. Čelní náraz je testován při rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry, což simuluje reálné podmínky při čelním střetu. Boční náraz je prováděn pomocí vozíku, který narazí do boku vozidla rychlostí 50 km/h. Dalším testem je boční náraz na sloupek, který simuluje střet se stromem nebo lampou, prováděný rychlostí 29 km/h. Tyto testy hodnotí stabilitu karoserie, sílu potřebnou k otevření dveří po nárazu a hodnoty decelerace působící na posádku.
To není všechno. Kromě hlavních testů provádí Euro NCAP další dva testy, které se hodnotí samostatně. Prvním z nich je test ohleduplnosti vůči chodcům, simulující střet s chodcem při rychlosti 40 km/h. Druhým je test bezpečnosti dětí v dětských sedačkách, kdy se vozy testují s doporučenými dětskými sedačkami od výrobce. Hodnocení testů Euro NCAP je založeno na datech získaných z čidel umístěných ve vozidle a na testovacích figurínách.
I malá rychlost je fatální, záleží, jak jede i auto v protisměru
Hodnotí se, jaké hodnoty decelerace působí na posádku a zda nebyly některé části těla vystaveny nadměrnému zatížení, které by mohlo způsobit vážné zranění. Důležitým kritériem je také stabilita karoserie a síla potřebná k otevření dveří po nárazu. Výsledné hodnocení je pak uděleno na základě součtu bodů z jednotlivých druhů nárazů. Dva bonusové body jsou udělovány za signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů. Výsledky nárazových testů se vyplatí sledovat. Člověk má povědomí o tom, jak bezpečné je auto, které si chce koupit. Tady ale mluvíme o něčem trochu jiném. Ale i to je třeba si uvědomit.
Je to pozice spolujezdce, zejména po dlouhé a únavné jízdě. Jízda s nohama na palubní desce. Ta může vést k vážným zraněním. Kdy? Pokud dojde k nehodě a aktivaci airbagu. Airbagy se totiž nafukují extrémně rychle, rychlostí přes 300 km/h. To může způsobit, že nohy spolujezdce budou vymrštěny proti tělu s obrovskou silou. A to může vést k vážným zlomeninám a dalším zraněním. Když máte nohy na přístrojové desce, mění se během nárazu biomechanika vašeho těla.
Nohy nahoře? Zní to pikantně, ale je to extrémně nebezpečné
To znamená, že vaše tělo není ve standardní poloze, kterou airbagy a bezpečnostní pásy předpokládají. Co tím chci říct? Že to vede k tomu, že při aktivaci airbagu mohou vaše nohy narazit do obličeje nebo jiných částí těla. A upřímně? Kdo z vás si dá jen tak nohu k hlavě? A teď si představte, že se to stane během zlomku sekundy. Takový pohyb může způsobit zlomeniny stehenních kostí, kyčlí, vykloubení kloubů a další vážná zranění. Když dojde k nehodě, tělo se obvykle pohybuje dopředu a poté dozadu.
Pokud máte nohy pevně na podlaze, vaše tělo spolupracuje s bezpečnostními pásy tak, aby zůstalo ve správné poloze. Když však máte nohy na palubní desce, vaše tělo nemá stabilní základnu a může se prudce otočit nebo sesunout pod palubní desku. To může vést k poranění páteře a vnitřních orgánů. Tato zranění mohou být velmi vážná a mohou mít dlouhodobé následky. Příkladem může být rentgenový snímek ženy z Walesu, který ukazuje, jaké vážné zranění může nastat při nehodě, když má někdo nohy na palubní desce.
Její levá stehenní kost byla zlomená a pravá vykloubená, to jasně ukazuje nebezpečí této nebezpečné polohy v autě. Snímek zveřejnil policista Ian Price, který varoval ostatní, aby to nikdy nedělali, a pokud vidí někoho jiného, kdo to dělá, aby ho zastavili a ukázali mu tento snímek. Za mne, ano, je to poněkud morbidní. Ale představa, že mám nohy tak, jako na RTG, mne opravdu od takové jízdy odrazuje. A přiznávám, že jsem nohy párkrát na přístrojové desce měl. Jízda s nohama na palubní desce je velmi nebezpečná.
Některé věci v autě nejsou kvůli pohodlí, řidiči to musí chápat
Tečka. Hotovo. Může vést k vážným zraněním při nehodě. Airbagy jsou navrženy tak, aby chránily cestující ve standardní poloze s nohama na podlaze. Nikdy na palubní desku nohy nedávejte, a pokud váš spolujezdce nohy nahoru dá, okamžitě ho požádejte, aby je dal zpět. Riziko je skutečně značné. A zbytečné. Mimochodem stejně nebezpečné je používat opěrku za hlavou pro opírání. Zní to také absurdně, ale není tam kvůli pohodlí. Zabraňuje při nárazu, aby hlava odlétla dozadu. Jezdit a „ležet“ na ní je podobně riskantní jako nohy nahoře.