Policejní kontroly tažných zařízení: Řidiči ani nevědí, že je český zlozvyk pokutován. Bohužel rovnou za tisíce

Vozík za autem je dobrá věc, má to ale svá pravidla. Jedno se týká zákazu jízdy s tažným zařízením bez připojeného vozíku.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Co potřebuje člověk, když někam jede? Směřuji k tomu, že lidé velmi často chtějí a kupují velká auta. Až moc velká. Jako typickým příkladem bych třeba argumentoval velká SUV s drobnými „modelkami“ za volantem. V takovém autě jede sám jeden člověk, má minimum zavazadel. Zbytečný přesun materiálu a prázdného zavazadelníku v prostoru a čase. Někdy ale člověk skutečně potřebuje převézt nějaké větší věcí, objemnější náklad. Jak na to?

Tažné zařízení s vozíkem rozšiřuje bohatě možnosti přepravy

Je tady možnost přípojného vozíku. Ten se připojuje na takzvané tažné zařízení, lidově označován jako „koule“. Tažné zařízení je relativně běžným doplňkem výbavy osobních vozidel. Slouží k připojení přívěsných vozíků, karavanů nebo držáků na kola. Existují tři typy tažných zařízení: pevné, odnímatelné a sklopné. Jaký je mezi nimi rozdíl? Pokusím se vysvětlit. Pevné zařízení je prostě napevno na autě. Koule trčí neustále vzadu, je namontována na pevný typ konzole v zadní části vozidla.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Odnímatelné zařízené lze demontovat, povětšinou z bajonetového systému kotvení nebo povolením šroubu se západkou. Vytáhne se trn s koulí, na místě zůstane protikus, který je vidět, když se ohnete pod zadní nárazník. Sklopné zařízení je namontované pevně na autě. Ale trn s koulí je běžně ukryt v útrobách vozu a vyklápí se, když řidič potřebuje kouli použít. Vyklopení lze mít plně automatické, a to u dražších aut.

Akutálně: Kdo urychleně nezaplatí poplatek z autorádia, tomu policie napaří pokutu 5 000 Kč. Vyhnout se tomu nejde

Řidič zmáčkne knoflík a tažné se vysune a samo se ukotví. Anebo řidič tlačítkem uvolní kouli a pak ji domáčknutím do finální polohy zaaretuje. Každé tažné zařízení podle typu má určité výhody a specifika. Napevno přidělané zařízení je nejrobustnější, obvykle se nemůže poškodit. Naopak cokoli se pohybuje a je ovládáno elektronikou, může se poškodit. To platí pro sklopné zařízení. Jeho výhodou ale je, že se dá schovat. U odnímatelného zase řidič musí „potupně“ pracovat rukama.

Co se pohybuje a je elektrické, může se nečekaně porouchat

Nasazování a odnímání není ale často úplně jednoduché. Třeba ženy s tím mohou mít potíže. Vyžaduje to zručnost a trochu fyzické síly a obratnosti. Zákon na jednotlivé typy tažného zařízení hledí a nařizuje, aby tažné zařízení nezakrývalo registrační značku nebo osvětlení vozidla. To se obvykle neděje. Zakrytí značky může nastat spíše až při použití nosiče jízdních kol, který může registrační značku zaclonit. Zakrytí registrační značky může mít vážné následky, včetně pokuty 5 000 až 10 000 Kč a zákazu řízení na 6 až 12 měsíců.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jestliže je zařízení snadno demontovatelné bez použití nářadí, musí být odstraněno, pokud není využíváno. Neodstranění může policie potrestat. Pokuta za tažné zařízení, pokud ho nepoužíváte, je v českých zákonech jasně upravena. Vyhláška č. 341/2014 Sb. stanovuje, že pokud spojovací zařízení třídy A50-X zakrývá místo pro zadní registrační tabulku nebo zhoršuje její čitelnost, musí být část se spojovací koulí odmontovatelná bez použití nářadí. Pokud tomu tak není, zařízení musí být vždy odejmuto, když není používáno k připojení dalšího zařízení.

Kdo to nesundá, při setkání s policií zaplatí vysokou pokutu

Tento předpis je zaměřen na zajištění viditelnosti a čitelnosti registračních značek. Je tady další souvislost, další dopad na řidiče. Tady si neodpustím poznámku, že pojišťovny jsou v tomhle kované. Myslím krácení pojistného plnění na základě výjimek a podmínek. Které leckdy ani nesouvisí s problémem. A jde jen o to, aby se pojišťovna, která jinak kasíruje a kasíruje, z placení řidiči vykroutila. Tak pozor na to. O tom, že nesmí být SPZ zakryta, už jsem se zmínil. Tady jde skutečně spíše jen o držák kol, to, že vozík za autem kryje registrační značku, je de facto logické.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud ale držák na kola připojený k tažnému zařízení zakrývá registrační značku, může se řidič vystavit zbytečně pokutě 5 000 až 10 000 Kč a zákazu řízení na 6 až 12 měsíců. Tento přestupek není možné řešit na místě a automaticky se posílá do správního řízení. Pro řidiče, kteří chtějí používat držák na kola připojený k tažnému zařízení, je možné vyřídit dodatečnou registrační značku. Ale to je na jiný článek. Zpátky k tažnému zařízení.

Pokud doděláváte později, bez homologace a zápisu to nepůjde

Před nákupem a instalací tažného zařízení je důležité zvážit, jaký typ zařízení je pro vaše potřeby nejvhodnější. Ideální je koupit si auto rovnou s tažným a máte po starostech. Pozor, při nákupu vozu je třeba si ověřit, že je tažné zařízení zapsané v technickém průkazu. To platí zejména u ojetin. Při montáži je důležité zajistit, aby byla provedena v autorizovaném servisu.

Ten poskytne certifikát o montáži a zajistí homologaci zařízení. To garantuje, že tažné zařízení je bezpečné a vhodné pro použití na daném vozidle. A je třeba systém zapsat do techničáku. V neposlední řadě je tady také legislativa spojená s hmotností vozíku a skupinou řidičského průkazu. S nejběžnější skupinou B má řidič omezené možnosti jezdit s vozíkem, limitem je 750 kg. Ale o tom v jiném článku, teď jen připomínka. Závěrem tedy znovu a naposledy. Máte-li odnímatelné tažné zařízení, nezapomínejte ho sundávat.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Jezdíte někdy s vozíkem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články