Nová dopravní značka mění situaci: Pouští řidiče osobních aut do pruhů pro autobusy. Pokuta 4 000 Kč je ale přesto nemine

Jízda pruhem vyhrazeným pro autobusy je snem každého řidiče osobního auta, který stojí v koloně vedle pruhu. A přitom to není nerealizovatelné.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jak by se vám líbilo jezdit pruhem vyhrazeným pro autobusy? Legálně a bez rizika, že dostanete pokutu? Mám dobrou zprávu, je to možné, je tady nová značka, která to umožňuje. Ale k dobré zprávě patří i špatná. O tom ale až za chvíli. Nová dopravní značka mění pravidla pro jízdní pruhy. Jak? Umožňuje běžným osobním vozům využívat bus pruhy, ovšem za určitých podmínek. Zatím to zní všechno dobře, pozitivně.

Zní to až moc dobře na to, aby to byla pravda. Nebo jak to je?

Takže teď ta negativní věc, netýká se to ČR. Tato změna byla zavedena v Německu. A i tam je její praktické použití zatím omezené. Co je podstatou dopravní značky? Už její vzhled napovídá, o co by mohlo jít. Je tam auto a v něm tři osoby. Nová značka povoluje jízdu v bus pruhu pro vozidla obsazená třemi nebo více osobami. Je to tak. Věc má podporovat spolujízdu a optimalizovat dopravu co do plynulosti. Cílem této inovace je zvýšit průměrný počet cestujících v jednom autě a tím snížit jejich počet na silnicích.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Petra M.

Omezení počtu aut by mohlo vést ke snížení dopravní zátěže a emisí. Navzdory tomu, že značka byla zahrnuta do německé legislativy a upravuje silniční provoz, její praktické využití se ukázalo být problematické. Kde udělali soudruzi z NDR chybu? Omluvte narážku na českou filmovou klasiku. Ale skutečně, v čem je problém? Původní záměr nebyl dotažen do konce, a proto se tato značka na silnicích objevuje jen velmi zřídka.

Hrozí pokuta 3 500 Kč, většina lidí netuší, jaké je riziko. Vyhnout se mu můžou jen ti řidiči, kteří předem zaplatí

Hlavním důvodem je nedostatečné vytvoření specifických předpisů pro tuto formu spolujízdy. Toto nedotažení legislativy vedlo k nejasnostem a obavám z negativního dopadu na městskou hromadnou dopravu. Pro řidiče to znamená, že i když vezou tři nebo více osob, nemohou svévolně využívat autobusové pruhy. Hrozí jim za to pokuta v přepočtu až 4 000 Kč. V případě nehody by pak řidič bez pokuty nevyvázl. Jednoduše řečeno.

Značka platí, ale zákon je tak špatný, že si s tím policie neví rady

Značka sice platí, na těch málo místech, kde je. Ale legislativa je tak neúplná, že se řidič, pokud je zastaven policií, bez pokuty nehne. V České republice by za podobný přestupek mohla policie udělit pokutu od 1 500 Kč do 2 500 Kč. Do vyhrazených pruhů řidiči běžných osobních aut nesmí. Jsou tady ovšem výjimky. Řidiči se nemohou vymlouvat na neznalost, protože každý vyhrazený pruh je jasně označen dopravními značkami.

Ty jsou umístěny jak na začátku, tak na konci pruhu, a také na samotném asfaltu. Ale existují dvě situace, kdy mohou běžní motoristé využít vyhrazený pruh. A to při nutnosti odbočit blízko křižovatky, nebo pokud je použití pruhu povoleno dodatkovou tabulkou. Ta specifikuje přesný časový úsek, např. mezi 12:00 a 18:00 hodinou nebo v noci. Vyhrazené pruhy jsou totiž standardně určeny pro vozidla MHD, taxíky a vozidla s právem přednostní jízdy.

U nás tohle nefunguje a přiznejme si, fungovat nikdy nebude

Tak jak to se značkou je? V některých případech ji lze spatřit při dopravních experimentech, kde se testuje nové značení před jeho definitivním zavedením. Pokus ukazuje snahu o zlepšení dopravy a snížení počtu vozidel na silnicích prostřednictvím podpory spolujízdy. To ano, ale zároveň odhaluje složitost implementace takových opatření. Nebo spíše neschopnost politiků dotahovat věci do konce? Přeberte si to prosím raději sami.

Vyhrazené pruhy a IZS, kdy tam nemohou?

Policie, hasiči a záchranka do vyhrazených pruhů mohou vjet. Ale ne kdykoli, jednoduše řečeno, pokud auto nehouká, tak tam nemá co dělat. I zde platí, že by tato vozidla měla stát společně mezi ostatními v koloně.

Je zajímavé představit si, jestli by podobná iniciativa mohla být úspěšně zavedena i v České republice. Ano. Řekl bych, že ano. V případě, že by byla správně implementována a podporována odpovídajícími předpisy. A kontrolami, protože bez těch by český řidič automaticky začal jezdit pruhem ve dvou, nebo i sám.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jiřího K.

S tím, že se z toho nějak „vykecá“. Jistě, věc by mohla přinést pozitivní dopady na městskou dopravu a životní prostředí. Myšlenka využití autobusových pruhů pro běžná vozidla s více cestujícími má potenciál zlepšit plynulost dopravy. Ale její úspěšnost závisí na správném zavedení a důsledném vynucování pravidel. Nelze se podle mého názoru spoléhat na odpovědnost řidičů. Tady by podle mne selhala. Je smutné tohle připustit. Ale je to tak.

Jezdíte někdy vyhrazeným pruhem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články