Zaplatí stejnou částku, ale natankují více paliva. Řidiči vymysleli geniální grif u stojanů čerpacích stanic

Levnější nafta a levnější benzín? Jde to a řidič nemusí být vůbec na hraně nebo za hranou zákona či bezpečí.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Mohlo by se to jevit jako chiméra. Jako něco, co prostě není možné. Co odporuje zdravému rozumu a fyzické podstatě chápání světa a hmoty. Nechci nijak filozofovat, ani to moc neumím. Jde prostě o to, že je tady myšlenka natankovat za určitou sumu peněz víc paliva do nádrže, než je na počítadle stojanu. Jinak řečeno ušetřit. Anebo ještě jinak, za méně peněz mít více muziky. Řidiči často hledají způsoby, jak co nejvíce ušetřit na tankování paliva.

Systém je jasný. Dostat do nádrže víc, než co řidič zaplatí

Je to logické, palivo, tedy náklady za něj, představují významný výdaj v jejich rozpočtech. I když se ceny paliv v posledních měsících stabilizovaly, očekává se, že brzy opět vzrostou. Ceny stouply, teď mírně klesly, ale zase budou stoupat. I kvůli zvýšení nákladů spojených s emisními povolenkami. To přivádí mnohé motoristy k hledání různých triků, jak ušetřit při tankování, aniž by porušili zákon. Jedním z takových triků je tankování v brzkých ranních hodinách, kdy je teplota vzduchu nižší.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Co je to za myšlenku? Je to fyzika. Tak funguje příroda, tak to je. V ranním čase je palivo hustší, což znamená, že řidič za stejné množství peněz dostane více hmoty v palivu, než by dostal při vyšší teplotě. Toto chování vychází z fyzikální vlastnosti paliv, které se při vyšší teplotě roztahují a při nižší smršťují. Manažer společnosti MOL, Martin Pavlíček, však upozorňuje, že při objemu jedné nádrže se jedná pouze o velmi malé množství.

5 z 6 řidičů platí za benzín a naftu víc, než musí. Patříte mezi ně? Víme, jak v létě snížit spotřebu

Výraznější efekt by byl patrný pouze při tankování ve velkém objemu nebo při velmi výrazných teplotních výkyvech. „Je pravda, že paliva mají tu vlastnost, že se s teplem nebo chladem roztahují či smršťují. Nicméně můžu motoristy uklidnit, protože při objemu jedné nádrže se jedná zhruba o 0,05 litru až jeden decilitr, takže je to opravdu velmi zanedbatelné množství. Jiné by to samozřejmě bylo při obrovském objemu. Taky by musel nastat velký teplotní výkyv,“ vysvětlil manažer Pavlíček.

Je to legální, nebo není? Každopádně je to mírně nebezpečné

Další legální trik, který někteří motoristé využívají, se soustředí na to, jak čerpací stanice údajně pracují s palivem. Existuje názor, že čerpací stanice při distribuci paliva toto provzdušňují, což může způsobit, že řidič platí za vzduch v palivu. Pumpy to samozřejmě popírají a popravdě, já důkaz nemám. Je to tvrzení, nicméně řada motoristů je bere za platné. Tento efekt je přirovnáván k načepování piva, kde pěna zabírá velkou část sklenice.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

To znamená, že skutečného piva je méně. V tomto případě někteří řidiči raději tankují přes trychtýř, to jim umožňuje kontrolovat množství provzdušněného paliva. A zajištuje, aby zaplatili pouze za skutečné palivo, nikoli za vzduch. I když je tato metoda časově náročná a může naštvat ostatní motoristy čekající ve frontě na čerpací stanici, pro některé je to jasný způsob, jak ušetřit.

Slevové karty a sbírání bodů lze využít na levnější palivo

Přesto tato metoda není bez rizika – v extrémních případech může dojít ke vznícení nebo samovznícení paliva. Já ho nedoporučuji. A pokud by se někdo chtěl tímto nápadem inspirovat, tak musí být maximálně opatrný. Existuje však i bezpečnější způsob, jak ušetřit na palivu, a to prostřednictvím věrnostních programů nabízených některými čerpacími stanicemi. Řada čerpacích stanic nabízí svým zákazníkům slevové karty, které jim umožňují získat slevy na každý natankovaný litr.

Například Benzina nabízí Tankartu, se níž zákazníci získají okamžitou slevu jedné koruny za každý litr paliva. Tímto způsobem mohou při každém tankování ušetřit i desítky korun. Čerpací stanice Shell jde ještě dále a nabízí věrnostní body, které lze sbírat nejen za nákupy na jejich pobočkách, ale také u smluvních partnerů. Zákazníci tak mohou sbírat body i za rezervace ubytování přes Booking nebo za využití automyček na pobočkách Shell.

Malé pumpy mimo Prahu a dálnice jsou obecně levnější

Tyto body se následně proměňují ve slevy na palivo, což může znamenat výrazné úspory pro pravidelné zákazníky této čerpací stanice. A věrností karty mají i jiné, velké značky čerpacích stanic. V neposlední řadě existují také rozdíly v cenách mezi různými čerpacími stanicemi. Menší, rodinné čerpací stanice, jako je například síť ONO, často nabízejí nižší ceny paliva než větší řetězce. ONO si údajně přidává na jeden litr pouze jednu korunu.

iZdroj fotografie: Pixabay

Tam potom není důvod vymýšlet nějaké fígle a triky s trychtýřem. Nebo ano? Podle údajů společnosti CCS se průměrné ceny pohonných hmot v České republice liší podle regionu i typu čerpací stanice. Menší pumpy obvykle nabízejí příznivější ceny.

Pro řidiče, kteří chtějí ušetřit, může být výhodné tankovat u těchto menších čerpacích stanic, jež nabízejí levnější palivo. Celkově vzato, kombinací těchto různých triků a tipů mohou řidiči výrazně snížit náklady na palivo, a tím i zátěž na své rodinné rozpočty. Ačkoli jednotlivé úspory mohou vypadat zanedbatelně, v dlouhodobém horizontu se mohou sčítat do významných částek, které stojí za to zvážit.

U jaké pumpy a jak čerpáte obvykle vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články