Možná to už dochází i vám. Vám, kteří milujete elektromobily. Teď se obracím na všechny fanoušky elektrického pohonu, kteří ale postrádají určitou míru sebereflexe a schopnost vnímat svět v souvislostech. Už to řekla Toyota prostřednictvím svého bývalého generálního ředitele a teď to dává najevo i BMW. Elektromobily nejsou řešením situace, v níž se aktuálně světová doprava nachází. Elektromobily nejsou tím jediným, na co by se měli výrobci aut soustředit. Už jsem o tom psal nedávno, Toyota říká, že elektromobily ano, ale ne výhradně.
EU neví, nebo nechce vědět, kam nás všechny vede a tlačí
Je prý důležité – a já s tím souhlasím – kombinovat veškeré možné dostupné technologie pohonu a využívat je pro ty dané jednotlivé a konkrétní příležitosti. Já to říkám stále, elektromobily klidně do města. Spalovací motory na dlouhé cesty. Kombinovaný režim perfektně zvládnou hybridy. Hybridy a spalovací motory obecně v Evropě umíme. Tato technologie je na vrcholu, spalovací motory jsou vysoce efektivní, mají minimum ztrát, umíme vyrábět. Navíc jsou tady syntetická paliva, která jsou považována za CO2 neutrální, a většina moderních motoru je už dnes umí bez potíží spalovat.
EU to ale tak nějak nechce slyšet. Pokud neposlouchá, když to říkají motorističtí novináři a zástupci veřejnosti, popřípadě uživatelé aut, třeba bude poslouchat vysoké představitele velkých automobilek. Víte, kdo je Oliver Zipse? Aktuálně je to generální ředitel BMW. A rozhodně to není nějaký „páprda“, jenž neví nic o autech a o technice. Zipse vystudoval střední školu, pak studoval informatiku a matematiku na University of Utah v Salt Lake City. Pak přešel na strojní inženýrství na Technické univerzitě v Darmstadtu.
Následovala další studia v Německu a titul MBA. Každopádně Zipse strávil celý svůj profesní život v BMW. Do společnosti nastoupil v roce 1991 jako praktikant, poté pracoval jako projektový inženýr ve vývoji technologií. Od roku 1994 do roku 2006 zastával různé vedoucí pozice ve vývoji, výrobě a plánování výroby v Mnichově a Jižní Africe. Pokračoval jako vedoucí závodu Mini v továrně v Oxfordu. Pak se zase přesunul na jiná, vyšší místa. Až byl v květnu 2015 jmenován do představenstva, v červenci 2019 se stal předsedou představenstva.
Zipse má podle všeho hodně ostré lokty a ještě ostřejší jazyk
Nahradil Haralda Krügera. Jak o něm mluví kolegové? Tak třeba předseda dozorčí rady Norbert Reithofer ho prý popsal jako „rozhodujícího strategického a analytického lídra“. Že to není jen plácaní po ramenou v rámci značky, se ukázalo teď. Oliver Zipse, generální ředitel BMW, si nebere servítky a kritizuje rozhodnutí Evropské unie. EU, jak víme, se rozhodla zakázat technologii, v níž má Evropa značnou výhodu, a přitom se více soustředí na elektromobilitu. Zipse poukazuje na to, že syntetická paliva mají obrovský potenciál ke snížení emisí CO2.
Říká, že by Evropa měla využívat této technologie místo toho, aby se zaměřila výhradně na elektrická vozidla. Já souhlasím, je to tak. Syntetická paliva by mohla pomoci snížit emise CO2 bez nutnosti úplného zákazu spalovacích motorů. To říká Zipse. A znovu, já tohle podepíšu, teď hned. Rozhodnutím ohledně syntetiky by byla zajištěna lepší ekologická bilance, než jakou nabízí současná strategie EU. Tak tohle už je asi silnější káva, tohle se EU líbit nemůže. Pokud ale poslouchá hlasy zvenku. Někdy mám pocit, že si v rámci EU dělají, co chtějí, a ostatní neřeší.
Elektrická auta nemají smysl, syntetická paliva ano, už teď
Zipse také zpochybňuje, že budou mít lidé v budoucnu dostatek finančních prostředků na pořízení elektromobilů. Zejména pokud se přestanou vyrábět spalovací vozy, které dnes poskytují automobilkám důležité zdroje příjmů. To je pravda, je třeba se na věc dívat i v tomto úhlu pohledu. Pokud teď automobilky vyrábějí desítky a stovky tisíc aut a vydělávají na tom, co bude, až je přestanou vyrábět? Stále budou chtít minimálně stejné peníze, ale budu je muset vydělat na elektromobilech. Kterých se ale bude prodávat logicky méně. Takže budou muset být dražší. Takže si je běžný člověk nekoupí.
V této souvislosti Zipse argumentuje, že pokud by se přísnost emisních limitů pro paliva mírně zvýšila, bylo by možné dosáhnout cílů EU pro rok 2035, které se dnes zaměřují na nulové emise CO2, aniž by se doprava celkově stávala více škodlivou pro životní prostředí. Podle něj jsou syntetická paliva schopna snížit emise o 85 až 92 procent. To by představovalo skutečné snížení, na rozdíl od elektromobilů, u nichž je „nulových emisí“ dosaženo pouze na papíře, zatímco při výrobě a distribuci elektřiny vznikají značné emise.
Řešení tady je, už teď. EU ale hledá jiné řešení, horší a dražší
A další věc, která je hodně, hodně ostrá. EU se podle Zipse snaží, aby automobilový sektor vypadal jako čistý, ale ve skutečnosti tomu tak nebude. Zipse proto apeluje na rychlé a široké zavedení syntetických paliv, které by umožnilo snížit závislost Evropy na vzácných kovech a zároveň by poskytlo lepší ekologickou bilanci než elektromobilita. Podle Zipseho je tato technologie klíčová pro budoucnost evropského automobilového průmyslu a její ignorování by mohlo poškodit konkurenceschopnost Evropy na globálním trhu.
Tento názor podtrhuje i skutečnost, že syntetická paliva nabízejí možnost modernizace stávajících automobilů, což by vedlo k okamžitému snížení emisí CO2 bez nutnosti kompletního přechodu na elektrická vozidla, který je nákladný a pro mnoho lidí nedostupný. Zipse se domnívá, že EU by měla přehodnotit svůj přístup k této problematice a zaměřit se na realistické a proveditelné řešení, které by bylo přínosné jak pro životní prostředí, tak pro evropskou ekonomiku.
Nevím, co si o věci myslíte vy. Budu rád, pokud se svěříte v komentářích pod článkem. Ale můj názor je jasný. Já souhlasím s generálním ředitelem BMW. Souhlasím s Toyotou. Absolutně netuším, co je ve skutečnosti za tím, jak to říká EU. Je to nelogické, je to hloupé, je to krátkozraké. Je to cesta, která zlikviduje všechno, čeho jsme v Evropě dosáhli.