Řidiči úzkostlivě prohlíží svá vozidla: Za absenci nálepky na čelním skle hrozí pokuta? Nesmyslná nařízení

Zákaz vjezdu naftových aut do centra Prahy je na spadnutí, co na to Brno, zvládne to rychleji a lépe? Nečekají nás dobré časy.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Svět se mění. A nutno říct, že ne k lepšímu, určitě ne v tom ohledu, že řada lidí podléhá nesmyslné pseudoekologické panice. Padají zákazy na všechno, co jen trochu zavání benzínem. Protežuje se elektřina. Bez ohledu na to, že uhlíková stopa její výroby, potažmo výroby elektromobilů není rozhodně zanedbatelná. Města zakazují vjezd do svých center automobilům se spalovacími motory. Že se nás tohle netýká? No, nemyslete si, i když první na řadě je relativně vzdálený Stockholm.

Máte Škodu 2.0 TDI? Tak smůla, do centra města neprojedete

Zákaz spalovacích aut od roku 2025. Relativně je čas. Ale pokud plánujete cestu do Rakouska nebo Německa, je důležité se seznámit s emisními pravidly platnými v těchto zemích už teď. V posledních letech se totiž výrazně zpřísnily podmínky pro vjezd do center mnoha měst, a to nejen pro nákladní, ale i osobní vozidla i tam. V Německu je aktuálně nutné mít pro vjezd do více než 80 měst emisní známku. Ta potvrzuje splnění příslušných emisních norem.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Audi se rozhodlo pro konec. Co se děje a jak se to dotkne českých zákazníků?

I zcela nová vozidla musí být správně označena. Německé emisní zóny jsou rozsáhlé a zahrnují nejen velká města, ale často i jejich okolní oblasti. To prakticky znemožňuje se jim při jízdě vyhnout. Některé zóny, například v okolí Dortmundu, Essenu či Duisburgu, jsou velmi rozsáhlé a vjezd bez emisní známky znamená riziko vysoké pokuty. Získání emisní známky je závislé na splnění příslušné emisní normy, kterou lze zjistit podle roku výroby vozidla, případně z technického průkazu.

V Německu není plošný zákaz, auta jsou rozdělena do kategorií

V Německu existují tři druhy emisních známek, přičemž zelená známka je nejvyšší a umožňuje vjezd vozidlům splňujícím normu EURO 4 a vyšší. V Rakousku je situace podobná, jen je tam více kategorií, respektive šest známek podle emisních norem. Ani německy mluvícími zeměmi šílenství se zakazováním aut se spalovacími motory nekončí. Pokud Němci něco nařídí nebo zakážou, s odstupem času to udělají i Francouzi. A většinou paradoxnějším způsobem.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Několik světových metropolí se rozhodlo pro radikální krok, který má zásadně ovlivnit budoucnost dopravy ve městech. Jednou z nich je Paříž, dále jde o Madrid, Atény a Mexico City. Tato města se rozhodla zakázat vjezd vozidlům s naftovými motory. Podobně jako Švédové, i zde to má platit nejpozději v roce 2025. Městské úřady se na klimatickém summitu C40 shodly na nutnosti drastických opatření.

Smog je zabiják, je třeba s ním bojovat, ale efektivně a logicky

Ta mají za cíl snížit množství oxidu uhličitého, a především minimalizovat emise škodlivých oxidů dusíku a pevných částic, jež jsou hlavními složkami smogu. Starostové uvedených měst zdůraznili, že ochrana zdraví občanů je pro ně prioritou, a proto je nutné přijmout odvážná a nepopulární opatření, která by mohla zachránit tisíce životů. Města, jež se rozhodla pro zákaz dieselových vozidel, se již delší dobu potýkají s problémy s kvalitou ovzduší.

STK - změna zákona iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nikdo nechce dýchat pevné částice, to je jasný argument

Atény například mají dlouhou historii se smogem, který se v minulosti snažily regulovat střídavým zákazem vjezdu vozidel podle koncových čísel na registračních značkách. Paříž se zase snaží o návrat ekologických dopravních prostředků, jako jsou tramvaje, které se po dlouhé přestávce opět objevily na městských ulicích. Madrid a Mexico City taktéž pracují na posílení ekologické hromadné dopravy, která by mohla nahradit osobní automobily.

iZdroj fotografie: S vědomím Germanemissionssticker

A já se ptám, opravdu za to mohou jenom auta? Jenom naftová auta? Není to třeba tím, že jsou v blízkosti měst obrovské aglomerace s průmyslem, výrobou a dalšími objekty, které jsou ekologicky zatěžující? A druhá věc, není lepší německá a rakouská cesta, tedy rozdělení aut podle jejich emisních norem?

Rozdělení aut podle stáří a motoru dává smysl, ne zákaz všem

Chápu totiž, že 40 let starý diesel chrlí z výfuku všechno, jen ne čistý vzduch. Ale nové moderní diesely, s katalyzátory, tam už takové riziko nevidím. Určitě ne v porovnání s uhlíkovou zátěží při výrobě elektrických aut. Jako už mnohokrát, tak bych chtěl zopakovat, že nejsem proti tomu, aby se chránilo životní prostředí. Nechci dýchat zplodiny, nechci si ničit zdraví. Ale dívám se na věci pragmaticky, racionálně, a globální zákazy jako řešení problému obvykle nevidím. Chápu, že je třeba dívat se na věci různými úhly pohledu.

Pokud v Mexiku je průměrný věk auta asi milion let, tak je zřejmé, že tam při počtu automobilů bude smogová zátěž značná. Ale to přece neplatí pro všechna města obecně. Postupné omezení vjezdu dieselových vozidel do center evropských měst je tedy zřejmě nevyhnutelným krokem. Ať se mi to líbí, nebo ne. Je zjevné jedno. Tento trend se nevyhne ani českým městům, přičemž odhaduji, že Praha bude pravděpodobně mezi prvními.

Kdo bude první – Praha, nebo Brno? Klidně to necháme Moravě

Jedině pokud by Brno chtělo být lepší a rychlejší než Praha. Ale to se asi nestane. V současné době se vede intenzivní debata o omezení či zpoplatnění vjezdu do centrálních oblastí Prahy. Jde zejména o situaci v částech Praha 1 a Praha 2. Změny, které mohou přijít, budou pro mnoho obyvatel a návštěvníků metropole pravděpodobně překvapivé. Co můžeme očekávat?

iZdroj fotografie: Se souhlasem Stanislava Kučery

Řekl bych, že nečekané. Sabotér a ekologický fanatik Hřib už ukázal, že je schopen vymyslet takové nesmysly, které by jednoho ani nenapadly. Pokud je někdo schopen zablokovat hlavní komunikační tepnu tím, že tam postaví tramvajovou zastávku, která zasahuje do jízdního pruhu, vymyslí klidně i další a další nesmysly. Konkrétní návrhy, přesná čísla a termíny ještě nejsou stanoveny. Mám ale obavu, že to nebude dlouho trvat.

Je třeba zákaz vjezdu do velkých měst?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články