Stropní madlo auta má prvek, který si řidiči neuvědomují. Přichází tak o nenahraditelnou funkci

Drobná věc, která může pomáhat při každé jízdě autem. Tělesně postižení se bez ní neobejdou, zdraví řidiči by ji měli používat také.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Některé články na internetu lákají šokujícím nadpisem, aby se pak ukázalo, když čtenář přečte celý text, že byl vlastně o ničem. A to doslova. Říkám to proto, že se chci podobného zklamání u vás, čtenářů, vyvarovat. Pokud tedy čekáte nějaký bombastický text, na úrovni jedenáctého přikázání nebo receptu na Coca-Colu, nechci vás zklamat. Ale tohle tady nenajdete. Přesto si myslím, že stojí za to vědět o svém autě maximum, znát každý, i ten nejmenší detail a prakticky prvek.

Motor, brzdy, karoserie… Auto má ale i jiné, méně důležité prvky

Mám tady myšlenku, text o jedné drobnosti, a je to vlastně dost nevýrazný prvek v rámci auta. Přesto si myslím, že vyžaduje pozornost. Myslím si, že se hodí o něm vědět, že se hodí mít představu o tom, jak ho používat. Kritik by právě mohl namítnout, že stropní madlo samo o sobě je tak bezvýznamné, že už jenom článek o něm je nafouknutý a přehnaný svou podstatou. Nemyslím si to.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Madla nad dveřmi auta jsou často podceňovanou součástí výbavy, která má mnohem širší využití, než si většina řidičů uvědomuje. Jak jsem řekl, není to jako psát o nějakém novém motoru s dvojitým přeplňováním, technologickou novinkou, šokujícím převratným revolučním řešením. Opravdu si ale myslím, že pokud si člověk osvojí používání madla, po čase zjistí, že to dělá automaticky. A že je to pro něj pohodlné.

Ano, šéfe! Kuchyňské kleště do nepovinné výbavy auta patří. Na manipulaci s drobnými předměty jsou lepší než prsty

I když se na první pohled může zdát, že jde o zcela obyčejný prvek, ve skutečnosti je to velmi praktická a důležitá část automobilu, kterou je dobré využívat. Mnozí řidiči si ani neuvědomují, že madlo u dveří může mít více funkcí než jen poskytovat oporu při nastupování nebo vystupování z vozu. Podle mých zkušeností pouze malá část řidičů ví, jak madlo správně používat. Jeho hlavní účel je poskytnout oporu při vystupování a nastupování. Ale také v situacích, kdy vozidlo najede na nerovnost, prudce zabrzdí nebo se náhle změní směr jízdy.

Stabilita za jízdy? Určitě, ale základem je nástup a výstup

V takových případech může madlo zabránit zranění tím, že umožní cestujícím i řidiči udržet rovnováhu a zůstat na svém místě. Tady už je to samozřejmě trochu diskutabilní. Pokud řidič jede rychle, musí brzdit, pak zřejmě oběma rukama pevně svírá volant. A neměl by sahat někam nad sebe a hledat madlo. Mluvím spíš o tom, když člověk jede na nezpevněné komunikaci, v terénu, řeší nějaké náklony. Znovu, neradím nikomu, když letí na dálnici 160 kilometrů v hodině, aby při brzdění sahal na madlo.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je důležité vždy používat bezpečnostní pás. Ten zajistí prvotní ochranu, jistotu a stabilitu. Madlo může poskytnout dodatečnou stabilitu zejména při jízdě v náročnějších podmínkách, například v terénu, kde je větší riziko bočního náklonu vozidla. To už jsem zmínil. Madlo také může pomoct řidiči, když se potřebuju otočit na sedačce, například při couvání. Nebo při couvání s vozíkem. A opět se vrátím do terénu, pro jízdu s nákladem, při najíždění na překážky. Jízda terénem obvykle probíhá tak, že jeden člověk řídí, druhý zvenku naviguje.

Offroad je jiný styl jízdy a řízení a řidiči se bez madla neobejdou

Řidič pak může mít otevřené okýnko a skutečně vykukovat ven značnou částí těla. Drže se u toho právě zmiňovaného madla. Chápu, že pro radu řidičů tohle je možná úplně něco nepředstavitelného, zejména pro ty motoristy, kteří nikdy nesjedou ze silnice. Ale jízda drsným terénem vyžaduje určitý tělocvik a přidržování se madla je tou základní pomůckou, jak offroad zvládnout. Nastupování a vystupování jasné, zejména u vyšších aut.

Malá nenápadná mřížka na přístrojové desce má „tajnou“ funkci. Nikdy se nesmí ani omylem zakrývat

Tam se hodí chytnout se madla a vtáhnout se dovnitř, do vozu. A při vystupování se naopak přidržováním madla jistit. Kromě toho může madlo sloužit i jako praktický držák pro zavěšení oblečení, to je obvykle k dispozici u zadních dveří. Tato funkce je obzvláště užitečná, když potřebujete udržet své oblečení rovné a čisté během jízdy. Pokud člověk veze třeba sako, což občas dělám, nechám ho na ramínku a to zavěsím na madlo.

Transport oblečení? Ramínko na madlo, a sako se nepomačká

Je zbytečné oblečení mačkat na sedadle. Některá madla mají na svém držáku, v místě, kde jsou kotvená k autu, háček. Na ten se pak dá pověsit třeba bunda bez ramínka nebo klidně taška. Madlo nad dveřmi řidiče však má specifické využití, především pro osoby se sníženou pohyblivostí nebo s jinými zdravotními problémy. Lidé, kteří potřebují dodatečnou oporu při nastupování nebo vystupování z vozu z důvodu zdravotního hendikepu, se bez madla vlastně téměř neobejdou.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Některé automobily, jako například starší modely Dacia Duster, využívají madlo také k mechanickému nastavení výšky sedadla. To je další příklad, jak může být toto jednoduché zařízení multifunkční. Bohužel ne všechna auta jsou madlem vybavena, zejména ta, která mají panoramatické střechy. U těchto vozidel není z technických důvodů možné madlo mezi dveře a rám střechy umístit.

Madlo vydrží celou životnost auta, nebojte se držet ho pevně

Na druhou stranu, terénní vozy mívají madla na předních sloupcích. Pokud jsem zmiňoval využití madla právě pro offroad, pro jízdu v terénu, tak madlo na sloupku je záměrné a velmi praktické. Řidiči někdy madlo nepoužívají, protože se bojí, že by ho mohli poškodit. Nebo utrhnout. To by se nemělo stát. Minimálně ne v rámci běžné životnosti auta. V rámci několika set tisíc kilometrů. Madlo je často vyrobeno z odolných materiálů, jako je nylon, to zajišťuje jeho dlouhou životnost. Opravdu není důvod se bát a madlo nepoužívat.

Auta mají pod palubní deskou ukryté „tajné“ tlačítko. Skoro nikdo o něm neví, přestože má důležitou funkci

Když je zapotřebí, řidič po něm musí nebo může sáhnout, pevně ho chytit. Přitáhnout se, držet se ho. Závěrem bych chtěl říct, a znovu vlastně připomenout, že se madlo může zdát jako drobný detail. Ale že jeho význam nelze podceňovat. Mnoho řidičů neví, jak tuto praktickou součást vozu správně využívat. To je velká škoda. Madlo může výrazně přispět k pohodlí a bezpečnosti při jízdě, a to nejen v běžném provozu, ale i v náročnějších podmínkách. Zkuste ho začít používat, myslím, že budete příjemně překvapení. Já jsem si na madlo zvykl. Co vy?

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Používáte madlo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články