Dobrým řidičem se člověk nerodí, dobrým řidičem se stává. Trvá to roky, motorista pak ovládá jak auto, tak řadu speciálních dovedností.
Jak se pozná dobrý řidič? To je těžká a složitá otázka. Minimálně pro lidi, kteří mají vysoké ego a minimum skromnosti a sebereflexe. Někdo říká, že je dobrý řidič, protože už najezdil desítky, klidně stovky tisíc kilometrů. Jiný motorista o sobě tvrdí, že je dobrý řidič, protože obkroužil nespočetněkrát severní smyčku. Jiný člověk, jiný názor. Třeba že je někdo dobrý řidič, protože ujel milion kilometrů bez nehody.
Dobrého řidiče dělají znalosti, zkušenosti a neustálý trénink
Může to tak být, může to být ale jenom náhoda, štěstí, nic víc. Popravdě když se nad tím zamýšlím, absolutně přesnou a pregnantní definici opravdu dobrého řidiče bych takto od stolu asi nevyslovil. A vlastně to možná ani není podstatné. Co je podstatné, aby člověk přemýšlel, zlepšoval se, pracoval na sobě. To, jestli dělá z řidiče dobrého řidiče nějaký balíček triků, fíglů a tipů, nevím. Tuhle formulaci mi kdysi řekl jeden instruktor v autoškole.
Klidně nechám na vás, jestli s ní souhlasíte. V komentářích pod článkem je určitě dost prostoru na vaše názory, budu za ně rád. Já si myslím, že dobrý řidič by měl umět řídit, starat se o své auto, předvídat, jezdit bez nehody. Na druhou stranu chápu, že člověk dělá chyby. A nevím, jestli občasné chyby status dobrého řidiče ohrožují nebo ne. Pokud jste řidičem už dlouhé roky, pravděpodobně si asi myslíte, že už máte řízení v malíčku.
Ale zkušenost na silnici ještě neznamená, že znáte všechny triky a vychytávky, které mohou vaše řízení zjednodušit a zefektivnit. To je taky pravda. Jedna věc je zlepšovat se v řízení, druhá myslet na své auto a starat se o ně. Existuje mnoho triků, které mohou pomoci udržet automobil v perfektním stavu. Pojďme se podívat na deset z nich, které by měl znát každý, kdo se chce – podle lidového měřítka a hospodských parametrů – nazývat skutečným řidičem.
Jak snížit spotřebu
Začněme tím, jak můžete ovlivnit spotřebu paliva. Možná si to neuvědomujete, ale zbytečné věci, které převážíte ve svém autě, mohou mít vliv na množství spotřebovaného paliva. Každý kilogram navíc znamená, že motor musí vynaložit více energie, aby se rozjel a udržel vůz v pohybu. Takže pokud máte ve svém autě zbytečné předměty, jako jsou náhradní pneumatiky, kanystr plný paliva, lahve s vodou nebo cokoliv, co není nezbytné, měli byste to vyndat.
Tím snížíte hmotnost svého automobilu a ušetříte palivo. Já vím, někomu to může připadat jako zbytečnost. Ale znám řidiče, kteří s sebou permanentně vozí třeba velký hydraulický zvedák. Zbytečně. Tam se pak skutečně může hmotnost na spotřebě projevit. Na druhou stranu, pokud má někdo ve schránce u spolujezdce balíček papírových kapesníků, řešit to samozřejmě nemusí.
Jak se postarat o stěrače
Další tip se týká zimních měsíců, kdy mnoho z nás bojuje s přimrzlými stěrači. Každý řidič, který někdy musel škrábat led z čelního skla brzy ráno, ví, jak nepříjemné je zjistit, že stěrače jsou přimrzlé k oknu. Existuje ale jednoduchý trik, jak tomuto problému předejít – stačí na stěrače nasadit staré ponožky. Ty ochrání stěrače před mrazem a sněhem a ráno se nebudete trápit s tím, že budete stěrače odtrhávat od čelního skla.
Jak pečovat o stěrače
Gumičky stěračů jsou téměř neustále vystaveny nepříznivému prostředí. Nejde jen o déšť, špínu a prach. Za gumičky se zachytává téměř všechno, co letí vzduchem. Usazuje se to tam, tvoří to pak nepříjemné nánosy. A jak se jich zbavit? Stačí to, co máte doma. Vezmete ocet a jedlou sodu. Vytvoříte pastu. Tu opatrně nanesete na gumičky stěračů. Necháte chvíli působit. Pak opatrně setřete a opláchnete vodou. Hotovo.
Jak udržet auto čisté
Detailing, to je mantra dneška. A keramika. Kdo nemá keramiku na autě, jako kdyby nebyl. Nesmysl. Ostřílený řidič si poradí bez drahé chemie a komerční kosmetiky. Okna a skla bývají u auta téměř stále znečištěná různými nečistotami. Od mastnoty až po otisky prstů nebo stopy po ptácích. Namísto drahých čisticích prostředků můžete vyzkoušet jednoduchý trik – použít prostředek na mytí nádobí. Stačí na vlhký hadřík nakapat několik kapek prostředku a poté důkladně vyčistit okna. Tento způsob je nejen účinný, ale také šetrný k vaší peněžence.
Někdy je na autě stará samolepka. Buď ji tam nalepil sám řidič, protože z nějakého důvodu musel, nebo ji tam člověk má, když si koupí pro sebe nové auto z druhé ruky. Zbytky starých nálepek se špatně odstraňují. Existuje jednoduchý způsob, jak je dát pryč – použít vlhké noviny. Stačí namočit noviny v teplé vodě, přiložit je na oblast s nálepkou a nechat působit asi deset minut. Voda změkčí lepidlo, to usnadní odstranění nálepky spolu s novinami. Pokud nálepka stále odolává, můžete proces opakovat, dokud nebude povrch čistý.
Jak se neudusit v zácpě
Pokud se ocitnete v dopravní koloně, může vám přijít vhod tlačítko recirkulace vzduchu. Toto tlačítko je často řidiči ignorováno. Z toho důvodu, že řidiči nevědí, že ho v autě mají. Anebo netuší, jak a na co se toto tlačítko, tedy funkce recirkulace vzduchu, používá. Každý by to měl vědět, minimálně každý dobrý řidič, protože jeho funkce je velmi užitečná. Recirkulace vzduchu zamezuje tomu, aby do interiéru vozidla proudil vzduch zvenčí. To se hodí v situacích, kdy je venku znečištěný vzduch plný výfukových plynů. Aktivací recirkulace se vyhnete tomu, aby se do vašeho auta dostaly škodlivé látky z okolního prostředí.
Jak vyleštit světlomety
Tohle je relativně známý trik, už jsem vám o něm říkal. Takže jen v rychlosti, protože detailně si o to můžete přečíst v některém z mých jiných článků. Dalším běžným problémem jsou zamlžené světlomety. Ty nejen že kazí vzhled auta, ale také snižují účinnost světel. Naštěstí existuje jednoduchý trik, jak jim vrátit původní jas – použijte zubní pastu. Naneste malé množství zubní pasty na vlhký hadřík a poté ji jemně rozetřete po světlometech. Nechte pastu několik minut působit a poté světlomety opláchněte vodou. Tento trik světlomety vyčistí a také jim dodá nový lesk.
Jak zahladit důlek v karoserii
Pokud se vám na autě objeví důlek, nemusíte hned běžet do servisu. Jak můžete důlek snadno vyrovnat sami? Existuje typ, že pomocí vakuové pumpy a podtlaku lze důlek v karoserii vytáhnout do původní roviny. Tomu já nevěřím. Myslím si, že je to taková motoristická latina. Možná pokus o vtip, snaha přinutit někoho, aby běhal s tlakovou pumpou kolem auta. Co ale funguje, je opatrné ťuknutí proti důlku z druhé strany plechu. Funguje to samozřejmě jenom tam, kam se člověk dostane.
Když je třeba odstrojit karoserii nebo se k důlku nějak komplikovaně dostávat, to už není pro běžného řidiče. Dobrý řidič se o to nepokusí, pojede do servisu, tam to nechá opravit. Ale pokud jde o malý, a ne výrazně hluboký důlek, ke kterému se lze dostat z druhé strany plechu, stačí jemně ťuknout přes silný hřebík otočený hlavičkou k důlku. Ten by se pak měl vyrovnat. Tohle nezkoušejte, ne pokud si nejste jistí, tady můžete napáchat víc škody než užitku.
Jak se zbavit koroze
Rez na karoserii auta je nepříjemným problémem. Jedním z levných a dostupných způsobů, jak se ho zbavit, je využít Coca-Colu. Tato oblíbená limonáda obsahuje kyselinu fosforečnou, která účinně rozpouští rez. Stačí nalít trochu Coca-Coly na postižené místo, nechat ji chvíli působit a poté rez odstranit kartáčem. Nakonec oblast opláchnout vodou a osušit.
Jak snadno nastartovat a rozjet se
Chápu, že tohle může znít na první pohled dost infantilně. Doplnil bych tedy, jak snadno nastartovat a rozjet se v zimě. Zima je specifická svými nízkými teplotami a tím, že auto zamrzá. V zimě při nízkých teplotách některé komponenty auta hůře fungují. Zámek může být zamrzlý. Tím bych začal, a vlastně bych u toho mohl skončit ve smyslu vhodného místa pro příklad. Někdo říká, že je nejlepší zahřát zmrzlý zámek zapalovačem, sirkami. Já bych doporučil mít po ruce fén, tedy vysoušeč vlasů.
Nebo horkovzdušnou pistoli. S tím druhým opatrně, člověk může auto poškodit. A potřebuje přívod elektrické energie. U toho prvního, v případě kapesních variant, lze najít i verze s akumulátorem. Tam pak odpadá omezení prodlužovačky. Obecně tipem, jak snadno nastartovat v zimě, je parkovat auto v teple. Kdo nemá garáž, má to samozřejmě komplikovanější. Pak je zapotřebí dívat se na drobnosti a detaily. Jedním takovým může být kanalizace nebo uzávěr od teplovodu. Z toho může v zimě salát teplo. Stačí tedy zaparkovat nad tímto poklopem, a řídič má vystaráno.
Jak se vždy dostat do auta
Posledním trikem, který byste měli znát, je oddělení klíče od dálkového ovladače. Tento postup je prý užitečný zejména v případě, že se vám stane, že ztratíte klíče nebo vás někdo okrade. Moderní systémy mohou zamknout celé auto, pokud jsou klíče a ovladač v autě ponechány spolu. Mít klíč a dálkový ovladač odděleně vám prý tedy může ušetřit spoustu starostí a pomoci předejít nepříjemným situacím.
Co si o tom myslím já? Opět, motoristická latina. Ale něco bych si z tohoto vzal, a to mít druhý klasický klíč k autu. Vědět, kde je. A mít v něm nabitou baterií. Když pak člověk nemůže najít klíč nebo o něj přijde, ztratí ho, ví, kam sáhnout. Ale rozebírat klíček a oddělovat elektronickou část od té kovové, to bych určitě nikdy nedoporučil.
Naznačil jsem to na začátku a zopakuji to znovu na konci. Nevím přesně, jak definovat dobrého řidiče. Výše uvedené tipy a triky jsem získal za roky, co řídím auto, co se věnuji autům. Netvrdím, že jde o absolutně bezchybné a vždy fungující záležitosti. Naopak, u některých říkám, že nefungují. Ale protože kolují mezi lidmi jako mýty a pověry, zmínil jsem je a ideálně uvedl na pravou míru a místo nich nabídla jiné fungující věci. Buďte tedy prosím dobrými řidiči, v tom ohledu, jak to sami vnímáte. Jezděte bezpečně, starejte se o svoje auto, buďte ohleduplní, vnímejte ostatní a předvídejte.