Pasti na auta jsou už součástí silnic: Vláda uvedla do provozu zařízení, která je za jízdy poškodí. Stačí vteřina a neodjedete

Šílená představa, řidič jede a spadne s autem do betonové pasti. Ve skutečnosti to funguje, pokuta pak vypadá jako milosrdenství.

i Zdroj fotografie: Nortix08 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Nortix08 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Michiel1972 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Nortix08 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Vanstrat / Creative Commons / CC-BY-SA
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Představte si následující. Jedete po silnici, kde to neznáte, přehlédnete dopravní značku. Opravdu nevíte, kde jste, nechcete spáchat žádný přestupek, jste ve stresu. Najednou rána, máte pocit, že snad nastalo zemětřesení. Vaše auto spadlo do díry. Že je to nesmysl? Že mluvím o něčem, co je spíše fikcí, a ne realitou běžného provozu? Ne, a nejde o ojedinělou věc. Třeba ve Velké Británii začali instalovat tzv. pasti na auta. Skutečně, pasti na auta. Proč?

Tohle hraničí s posedlostí, proč nechat auta padat do díry

Jako odpověď na řidiče, kteří zneužívají vyhrazené pruhy pro autobusy. Jedná se o mechanické překážky, které umožňují průjezd pouze autobusům. Osobní auta se v těchto překážkách zaseknou. Obvykle jde o hluboké prohlubně v zemi, do kterých spadnou pouze osobní auta s menším rozchodem kol, zatímco širší autobusy projedou bez problémů. Tato opatření mohou způsobit značné poškození vozidel, včetně kol, podvozku či nárazníku.

iZdroj fotografie: Michiel1972 / Creative Commons / CC-BY-SA

Řidiči tak musí často volat pomoc na vyproštění. Kromě toho se vystavují pokutám za neoprávněné užití pruhu pro autobusy. Tento systém se podle všeho osvědčil jako účinný způsob, jak zabránit neoprávněnému používání autobusových pruhů. Jistě, osobák prostě neprojede, za žádnou cenu. Ale přinesl také mnoho kontroverzí. Řidiči si na tyto pasti často stěžují, protože mohou způsobit vážné škody na jejich autech.

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

Pokud si neuvědomí, že vjeli do vyhrazeného pruhu pro autobusy, mají smůlu. Kritici argumentují tím, že značení těchto pastí bývá nedostatečné. A řidiči, kteří do nich vjedou, mohou často jednat neúmyslně, zejména pokud nejsou místní. Je řada takových příkladů. Postižení si pak stěžují na špatné označení překážky. Třeba že toto bylo zarostlé vegetací. Tyto pasti na auta nejsou specifické pouze pro Velkou Británii.

Představte si v centru města silnici a uprostřed velkou díru

V USA jsou podobné systémy používány již dlouho. A přesto debaty o jejich spravedlnosti a efektivitě neustávají. Kritici stále upozorňují, že trestání řidičů za takové přestupky způsobováním škod na jejich autech je přehnané. Argumentují, že by efektivnějším řešením mohly být kamery s automatickým systémem udělování pokut. Pasti na auta byly v sedmdesátých letech minulého století zavedeny také v Kanadě.

Své o tom ví třeba město Calgary. Nicméně od doby zavedení těchto překážek systém naráží jen a jen na kritiku a pasti byly postupně rušeny. A pořád nejsem se seznamem států, kde jsou pasti na auta, u konce. Instalované jsou také v Dánsku. Což už je relativně blízko nás, rozhodně blíž než Calgary. Ne za oceánem. A ne za kanálem La Manche. Může se stát, že i český řidič se chytí do této kruté pasti. Mohlo by tohle začít fungovat i u nás?

Trestem za přestupek je místo pokuty zničené osobní auto

Nemyslím si. Tohle je na naše poměry hodně silná káva. Vyhrazené jízdní pruhy ani u nás nejsou pro běžné řidiče osobních automobilů. Je to jasně dáno zákonem, nicméně dochází k častému porušování pravidel. Někteří motoristé se snaží využít bus pruhy k tomu, aby si zkrátili cestu v kolonách. To je nelegální a za neoprávněnou jízdu vyhrazeným pruhem hrozí pokuta. U nás žádné pasti nejsou. Dokonce, pro zajímavost, existují případy, kdy může být využití pruhu legální a bez postihu. Využití bus pruhu je povoleno mimo jeho platnost.

iZdroj fotografie: Vanstrat / Creative Commons / CC-BY-SA

To je určeno dopravními značkami, konkrétně dodatkovou tabulkou uvádějící časové rozmezí. Další výjimkou je situace, kdy řidič osobního vozu odbočuje. Při odbočování je povoleno vjet do vyhrazeného pruhu. Není stanoveno přesné pravidlo, kdy by k tomuto připojení mělo dojít. Obecně se předpokládá, že by k zařazení mělo dojít co nejblíže křižovatce, kde bude řidič odbočovat, aby nedocházelo k zneužívání pruhu pro delší úsek cesty.

Jak je u nás porušení zákazu jízdy vyhrazeným pruhem trestáno? Riziko pokuty za neoprávněnou jízdu je vysoké a policie tyto přestupky nekompromisně pokutuje. Pokuta za neoprávněný vjezd do vyhrazeného pruhu se může pohybovat od 1 500 Kč do 2 500 Kč. Je to hodně peněz, ale pořád ne tolik, kolik by člověk zaplatil v servisu, kdyby spadl do nastražené pasti.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Mělo by to být i u nás?

Zdroj: Calgary.ca
Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články