Toto je nejdražší ojetá Škoda na světě. Stojí neuvěřitelných 5,23 milionu Kč a vaše může být už dnes

Ojetá Škoda s cenou tak vysokou, že za ni koupíte byt, možná i rodinný dům. V čem je tahle Fabia tak unikátní?

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Nedávno jsem psal článek o starém a legendárním autobusu Škoda 706 RTO. Narazil jsem při tom na inzerát na německém prodejním serveru. Šlo o skutečně drahý exemplář, který z autobusu dělal asi nejdražší ojetou Škodu na světě. Byla to Škoda 706 RTO z roku 1969, která se objevila na prodejním portálu mobile.de za neuvěřitelných 232 000 eur. Tedy v přepočtu asi 5,8 milionu Kč. Jen pro připomenutí, co byla a je Škoda RTO.

Autobus měl tvar jako šiška knedlíku, a také se mu tak říkalo

Autobus Škoda 706 RTO, vyráběný mezi lety 1956 a 1972, byl jedním z ikonických dopravních prostředků bývalého Československa. Ačkoli jeho technická koncepce byla už tehdy zastaralá, jeho robustnost a spolehlivost zajistily, že vydržel v provozu desítky let. Škoda 706 RTO byla konstruována jako dvounápravový autobus s nosným rámem. Byla určena především pro městskou hromadnou dopravu a meziměstskou přepravu.

iZdroj fotografie: Harold / Creative Commons / CC-BY-SA

Ale svou verzi měla i v podobě dálkového luxusního autobusu, který byl označován jako verze „Lux“. Tato dálková verze nabízela vyšší úroveň komfortu, s pohodlnými sedadly, zavazadlovým prostorem na střeše, a dokonce i minikuchyňkou. Model RTO byl vybaven šestiválcovým motorem o objemu 11,8 litru, který produkoval výkon 160 koní. I když výkon nebyl na tehdejší dobu závratný, autobus s maximální rychlostí mezi 65 a 85 km/h podle verze dokázal spolehlivě plnit svou úlohu.

4 cenově dostupné ojetiny, které jsou dobrou investicí. Jejich hodnota už jenom poroste

V městském provozu byl RTO omezen na nižší rychlosti, zatímco dálková verze měla vyšší výkon a umožňovala rychlejší jízdu na meziměstských trasách. Spotřeba paliva se u těchto verzí lišila, městské provedení spotřebovalo až 28 litrů na 100 km, zatímco dálkové verze se pohybovaly okolo 22 litrů na 100 km. Díky své hmotnosti a jednoduchému designu však autobus zvládal těžký provoz a dlouhé trasy bez výraznějších technických problémů.

Z motoru pronikal do kabiny pach, který doslova dusil cestující

Co se týče interiéru, byl autobus vybaven sedačkami, které nebyly vždy pohodlné, zvláště v městských verzích. U dálkových verzí však byla úroveň komfortu výrazně vyšší. Sedačky byly pohodlné, rozkládací, a některé verze dokonce obsahovaly i sklápěcí lůžka pro delší trasy. Co však zůstalo neměnné, byl nedostatek úložného prostoru uvnitř vozu. Zavazadla se musela ukládat na střešní zahrádku, úložný prostor v kabině v podstatě chyběl.

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA

Přístup k zavazadlům na střeše byl zajištěn po žebříku, což mohlo být v určitých situacích značně nepraktické, zvláště pokud bylo nutné manipulovat s těžkými zavazadly. Navzdory všem nedostatkům autobus Škoda 706 RTO zůstal v provozu dlouhé roky, a to jak v Československu, tak v mnoha dalších zemích, kam byl exportován. Autobus v inzerátu najezdil přibližně 100 000 km. Ano, může se zdát jako neuvěřitelně drahý, a to také je.

Cena je vysoká, ale je to veterán a bezpochyby unikát

Ovšem vzhledem k jeho historii a vzácnosti je cena relativně pochopitelná. Napadlo mne, za kolik se dá skutečně koupit nejdražší ojetá Škoda, ovšem současné produkce. Tím myslím auto několik let staré. A auto osobní, ne autobus. Vyloučil jsem tedy zmíněné RTO. A také všechny možné veterány, které jsou aktuálně v nabídce za ceny, jež jsou astronomické. Ale které odpovídají tomu, že se jedná o klasické automobily z poloviny dvacátého století.

Co jsem našel? Nejdražší ojetá Škoda v současnosti je Škoda Fabia 1.0 TSI za 209 950 Eur, to je v přepočtu tedy asi 5,23 milionu Kč. Auto nabízí Autohaus REHAG GmbH v německém Recklinghausenu. Kolik má auto najetých kilometrů? Podle všeho pouhých 5 km. Výkon motoru je 70 kW. Je to tedy benzínová Fabia s manuální převodovkou. Výbava je široká, stojí za pět milionů? Nemyslím si, určitě ne, žádný vodotrysk. Co bychom našli v seznamu?

iZdroj fotografie: S vědomím Mobile.de

Je tady například Android Auto či Apple CarPlay, palubní počítač. Imobilizér, multifunkční volant. Řidič má dále k dispozici elektricky ovládaná okna, asistent dálkových světel, LED světlomety. Je toho opravdu hodně. Přesto ale nic, co by mělo mít hodnotu pěti milionů. Tak v čem je zakopaný pes? Proč je tahle Fabia tak drahá? Upřímně, myslím si, že jde o chybu. Že se někdo přepsal a dal do částky jedno číslo navíc. U inzerátu není zatím žádná fotka, možná že až fotodokumentaci dodají, ukáže se, že je auto ze zlata. Ale pokud se jedná o obyčejnou Fabii, nedává vysoká cena smysl. A to ani s nízkým nájezdem.

Proč je cena tak vysoká?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články