Jak se dostat k drahému a vyhledávanému veteránu? Stačí přejít dvorek a otevřít vrata dřevěné kůlny.
Zase ten věk. Jsem už tak starý, že si pamatuji, jak Erka jezdila běžně po silnici. Kamarád jedno měl, po rodičích. Rozbil ho, když s ním skočil nechtěně do pole při cestě z nějaké vesnické diskotéky. Dnes je Škoda 110 R Coupé vyhledávaný, téměř nesehnatelný klasický automobil s vysokou cenou. O to je nepochopitelnější, když někdo auto vezme a zavře ho na víc jak dvě dekády do stodoly. Škoda 110 R Coupé je ikonickým sportovním vozem.
Starší ročníky řidičů chtěly mít tohle unikátní auto v garáži
Stroj spatřil světlo světa v roce 1970 a do roku 1980 se ho vyrobilo přibližně 57 000 kusů. To není málo, ale do dnešních dob jich samozřejmě tolik nepřežilo. Sportovní automobil s motorem vzadu a bezrámovou konstrukcí oken patřil k výjimečným počinům československého automobilového průmyslu. Zvláštní, když byl vyráběn v éře, kdy socialismus příliš nepřál autům pro radost. Škoda 110 R se pyšnila nejen neotřelým designem, ale i poměrně solidním výkonem. Pohon zajišťoval čtyřválec o objemu 1 107 cm³, který produkoval 62 koní.
To zaručovalo na svou dobu slušnou dynamiku. Kupé dosahovalo maximální rychlosti přes 140 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo za 19,3 vteřiny. To v tehdejší době nebylo špatné. A tou tehdejší dobou myslím dobu mého dětství. Ach jo. Design vozu je považován za nadčasový, a proto nepřekvapí, že se tento model stal dnes jedním z nejoblíbenějších a nejžádanějších veteránů mezi škodovkami.
Příběh žlutého kupé s maďarskými registračními značkami ukazuje zcela jinou kapitolu tohoto legendárního vozu. Automobil byl nalezen v zaprášené a léta nepoužívané garáži. Tam stál neuvěřitelných 23 let. Navzdory dlouhému času strávenému v nečinnosti vypadá karoserie tohoto konkrétního exempláře překvapivě dobře zachovalá, protože garáž byla suchá. Není to zcela typické, protože většina původních modelů Škoda 110 R z té doby, pokud nebyla řádně udržována, se dnes již nenávratně proměnila v rezivějící torza.
Většina exemplářů se nedochovala a padla za obět korozi
Tento nález však vzbudil značné nadšení a díky svému stavu představuje vynikající základ pro renovaci. Informací o autě je pomálu. Jedna zpráva říká, že nejde o zapomenutý kus. Ale o auto, které majitel prostě vzal a zavřel do kůlny a nechal ho tam být. Skutečně o tomto kusu není známo mnoho podrobností. Neví se například počet najetých kilometrů nebo jeho přesný rok výroby. Kdo se trochu vyzná, tak vidí, že jde o pozdější model, pravděpodobně vyrobený po roce 1978.
Závěr lze učinit na základě některých charakteristických znaků, jako jsou čtyři přední reflektory a mřížky na zadních blatnících. Ty byly typické pro druhou sérii Škody 110 R Coupé. Tento fakt je pozitivní zprávou, protože novější modely mají obecně menší počet skrytých problémů a vyžadují méně finančně náročné opravy. I přes výše uvedené dynamické parametry tento model značky Škoda nikdy nepatřil mezi nejsilnější vozy své doby.
Stav nálezu se zdá být dobrý, uvedení do provozu nic nebrání
Ale přezdívka „Porsche Východu“ přesto odráží jistý nádech prestiže a výjimečnosti. Zpátky ke žlutému nalezenci. Vzhledem k tomu, že karoserie tohoto konkrétního exempláře vypadá zachovale, dá se čekat, že s patřičnou péčí a investicí bude možné vrátit mu původní lesk a uvést ho opět do provozu. Otázkou je, jak na tom budou pryžové díly, jak moc budou zpuchřelé.
Nicméně když uvážím, že většina z těchto aut je buď ve vlastnictví nadšenců a sběratelů, nebo naopak někde hnije, je nález dobrou zprávou. A příležitostí pro ty, kdo si přejí získat kousek historie československé automobilové výroby. Odhadnout cenu renovace jen tak na dálku podle fotek nelze. Stejně tak jako čas, který bude potřeba na to, aby auto znovu vyjelo. Legislativně by mělo být auto v pořádku, pokud majitel má k dispozici původní doklady.