EU si zasedla na české řidiče. Za to, co děláme všichni špatně, teď přijdeme o řidičský průkaz. Definitivně jsme dojezdili

Snížit počet obětí dopravních nehod na minimum? Ano, ano a ano, ovšem na nulu to nepůjde nikdy, snad jen když se zakážou auta.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Toto mi nedává spát. Nedávno jsem o tom psal a musím se přiznat, že jde o téma, které nemohu dostat z hlavy. Ano, skoro už jsem si zvyknul na to, co dělá Evropská unie. Tedy, jinak. Ne že bych si zvykl, na to si asi nezvyknu nikdy, nikdy její totalitní despotismus nepřijmu. Ale už je mi jasné, že dál a dál budou přicházet omezení a restrikce, které jen a jen budou omezovat osobní svobodu. Ovšem snížení maximální povolené rychlosti, to je pro mne aktuálně stejně zásadní jako zákaz aut. Nicméně ten přijde až za deset let. Tohle by mělo nastat dřív. O co že to jde?

Maximální rychlost ve městech bude doslova minimální

Evropská unie se chystá zavést plošné omezení rychlosti ve městech na 30 km/h. To má „výrazně přispět“ k bezpečnosti silničního provozu. Současná maximální rychlost v městských oblastech je 50 km/h, ale EU plánuje tento limit snížit. Oficiální argument? Jde o „součást širší strategie s cílem snížit počet fatálních nehod.“ Tento záměr je součástí dlouhodobého plánu EU, který si klade za cíl dosáhnout nulového počtu smrtelných nehod na silnicích do roku 2050. To je samozřejmě nesmysl.

iZdroj fotografie: uživatel Aktron / Creative commons / CC BY

Je to možná kruté, ale součástí lidského života je smrt, v rámci všech lidských aktivit. A na silnici lidé umírají. V autech lidé umírají a umírat budou. Stejně tak jako umírali na koních, povozech. Jde o to snížit rizika, ale zcela vymýtit je podle mého názoru nelze. A to říkám s respektem ke všem, kteří na silnici zahynuli. S upřímnou soustrastí pozůstalým. Nechtěl bych nikdy zažít ten pocit.

Evropská unie zakáže přesně za 6 měsíců spalovací motory. Běžní lidé tomu doteď nevěří, o svá auta nenávratně přijdou?

Ale tak to bohužel je a namlouvat si, že snížení rychlosti ve městech je řešením, je bláhové. A tím nechci říct, že by se s tím nemohlo a nedalo něco dělat. Ano, dalo. Více policistů u přechodů pro chodce. Tohle je řešení číslo jedna. Nevím jak vy, ale tam, kde je policajt, vždy jedu pomalu, vždy jedu pozorně. Rok 2050 jako rok bez obětí? Byl bych rád, ale to se nestane. Tedy, může se to stát, pokud není plánem EU v roce 2035 zakázat spalovací auta a v roce 2050 auta zničit úplně. Do roku 2030 by se počet nehod měl snížit na polovinu oproti současnému stavu.

Záměr je sice bohulibý, ale nerealizovatelný, tohle prostě nejde

Navzdory tomu, že tento záměr má jasný bezpečnostní cíl, jeho implementace naráží na kritiku zejména ze strany řidičů a odborníků na dopravu. Zastánci omezení argumentují, že nižší rychlost by mohla zachránit životy, zejména chodců a cyklistů, kteří jsou nejvíce zranitelní při střetu s automobilem. Při rychlosti 50 km/h je pravděpodobnost smrtelného zranění chodce mnohem vyšší než při rychlosti 30 km/h.

To je klíčovým důvodem, proč EU tlačí toto opatření. Zastánci také tvrdí, že nižší rychlost zlepší plynulost provozu a sníží hladinu hluku a znečištění ovzduší ve městech. Může být. Ale to není o bezpečnosti. A jak říkám, může být. Ale podle mého názoru to tak není. Kritici, a já patřím mezi ně, upozorňují na praktické problémy, které by mohly nastat s plošným zavedením tohoto omezení.

Pracujme na snížení počtu obětí, ale logicky a realisticky

Jedním z hlavních argumentů je, že moderní auta nejsou navržena pro jízdu při tak nízké rychlosti. Mnoho automobilů, zejména těch s automatickými převodovkami, může při stálé jízdě rychlostí 30 km/h vykazovat zvýšené opotřebení motoru a dalších komponentů. To by mohlo vést k častějšímu servisu a vyšším nákladům na údržbu. A to jsou v důsledku vyšší emise. Snížení rychlosti na 30 km/h nemusí být všude vhodné.

Například na širokých městských třídách s nízkou hustotou chodců a přechodů by bylo plošné omezení nepřiměřené a mohlo by zbytečně komplikovat dopravu. V těchto případech by bylo vhodnější zavádět omezení rychlosti selektivně, na základě místních podmínek a charakteristiky provozu. S tím souhlasím. Pokud je někde třeba třicítka, ať tam je. Ale po analýze místní situace. A ne jen tak, plošně.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Téma plošného snížení rychlosti ve městech na 30 km/h vzbuzuje silné emoce a rozděluje názory odborné i laické veřejnosti. Na jedné straně stojí ti, kteří věří, že toto opatření povede k výraznému zlepšení bezpečnosti na silnicích. Na druhé straně jsou ti, kteří se obávají, že to přinese řadu praktických komplikací a zvýší náklady pro řidiče i společnosti. Patřím mezi tu druhou skupinu. Co vy?

Má snížení rychlosti smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články