Elektromobilům zvoní umíráček? EU je možná zakáže. Připravuje si půdu pro obrat o 180 stupňů. Benzín a nafta se hlásí zpět

Pomalu se ukazuje, co všichni už dávno vědí, ale nesmí se o tom mluvit. EU začne otáčet a hledat viníka, který to odnese.

i Zdroj fotografie: HZS Olomouckého kraje
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Zatím se zdá, že je to jakési veřejné tajemství. Nikdo o tom v rámci EU nemluví. Evropská unie se ale podle mého názoru stále více přibližuje k bodu, kdy bude muset přehodnotit svůj plán na zákaz spalovacích motorů. Unie stále tvrdí, že spalovací motory jsou zlo a že musí být zakázány. Syntetická paliva jako kdyby neexistovala. I když je tento krok považován za součást boje proti globálnímu oteplování, realita ukazuje, že bude mít neblahé dopady na ekonomiku Evropy. Vývoj je evidentní zejména v Německu a Francii.

Nefunguje to, ale EU nepřizná vlastní chybu, my to zaplatíme

Tam se objevují tlaky na změnu evropské politiky v oblasti ekologie. Evropská unie ovšem nemůže otevřeně přiznat chybu, proto se hledá cesta, jak upravit původní plány bez ztráty důvěry. Rakouský tisk nedávno přinesl informace o tom, že EU pravděpodobně v blízké budoucnosti zmírní své původní nařízení o zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Musí se ale najít důvod. A obětní beránek. Na koho spadne vina? To neuhodnete, na elektromobily.

iZdroj fotografie: Petr Kinšt / Creative Commons / CC-BY-SA

Vinu za změnu politiky hodí EU na elektromobilitu. Důvodem pro tuto změnu bude postupné uvědomění si, že elektromobily nejsou tak ekologické, jak bylo původně tvrzeno. Zejména kvůli emisím spojeným s jejich výrobou a provozem. Jinak řečeno, EU snad v brzké době objeví Ameriku. To, co já říkám už dlouhé měsíce a roky, najednou možná bude platit oficiálně. Možná se o tom bude mluvit jako o důvodů, proč elektromobilitu zpomalit. Tím pádem by nebylo rozumné prosazovat elektrický pohon jako nejlepší řešení pro snižování emisí.

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

EU si (možná?) začíná uvědomovat rizika spojená s tím, že Čína stále počítá s používáním spalovacích motorů až do roku 2060. A že elektromobily by mohly sloužit pouze jako prostředek k většímu ovládání evropského trhu. Brusel se přesto nemůže postavit před veřejnost s přiznáním, že víc jak dva roky prosazoval chybnou politiku. Politiku, která vedla k obrovským výdajům. Očekává se tedy jen částečná změna přístupu.

Byl to krok vedle, ale to nikdo nahlas neřekne. Najde se viník

Taková, že se z elektrického pohonu stane méně povinná a více flexibilní alternativa. V případě, že se ukáže, že nebylo průběžně dosaženo očekávaných výsledků, bude změněn kurz a stanoveny nové cíle. Takové, které budou lépe reflektovat ekonomické potřeby Evropy. Tento krok by měl pomoci zastavit stagnaci ekonomiky a vrátit evropský průmysl zpět na cestu prosperity. Představitelé Evropské unie se snad začnou více přiklánět k tomu, že je třeba ponechat prostor pro různé technologie a respektovat volbu zákazníků.

iZdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz

Myslím si, že jako jeden z argumentů použije EU lithium. Evropská unie totiž zvažuje zákaz lithia. To by mělo vážné důsledky pro průmysl baterií elektromobilů a dalších zařízení. Lithium je klíčovou součástí současných baterií, které využívají nejen auta, ale i mobily a jiná elektronická zařízení. Pokud by bylo lithium zakázáno, výroba baterií by byla výrazně dražší. To by mohlo zpomalit růst elektromobility nebo ji úplně zastavit.

Průmysl to zatíží a odneseme to my, v ČR jsme na něm závislí

Pokud by tedy EU chtěla odsunout elektromobily z prvního místa svého plánu na záchranu světa, stačí zakázat lithium. A to pak použít jako argument. Je to asi stejné, jako kdyby měla EU v plánu zakázat tmavou tlačenku, ale nechtěla přiznat, že ji doteď propagovala jako největší povinnost. Stačí ale zakázat používání krve při výrobě potravin a je to vyřešené. Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) zvažuje zařazení lithia mezi toxické látky.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Tento krok by ohrozil investice výrobců elektromobilů, kteří se zaměřili na rozvoj ekologických technologií, včetně těžby lithia. Tesla a další velcí hráči na trhu, kteří investovali do elektromobility, by čelili vážným problémům. Současné plány EU na přechod k elektromobilitě by byly ohroženy, což by vedlo k zásadnímu přehodnocení celého průmyslového odvětví.

V České republice, kde se lithium těží na Cínovci, by tento zákaz znamenal snížení poptávky po surovém lithiu. Doly, rafinerie a firmy zaměřené na recyklaci lithia by zaznamenaly obrovské ztráty, což by mělo negativní dopad na ekonomiku. Takže je to začarovaný kruh. Tak jako tak, jsme v situaci, kdy jakékoli rozhodnutí bude bolet. Hodně bolet, průmysl je u nás základem ekonomiky. EU si hraje maňáskové divadlo a loutkami, které nemohou nic dělat, jsme my.

Co si myslíte o EU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články