Nestartujte auto jako 82 % řidičů, děláte to špatně. Kvůli zbytečné školácké chybě ničíte motor svého auta

Skoro každý si myslí, že to dělá správně, a skoro každý si to myslí špatně. Startování není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Tohle se nedá pokazit, nebo ano? Otočit klíčkem. U některých aut dokonce jenom zmáčknout tlačítko. Jak těžké to může být a jak těžké může být to udělat špatně? Mluvím o startování. A o tom, že jsem si udělal rychlý průzkum mezi čtenáři a zjistil, že 82 % lidí to dělá špatně. Čímž můžu odpovědět na otázky, které jsem položil původně spíše hypoteticky, jako řečnické. Startovat špatně je evidentně snadné, snadnější, než by so mohlo zdát.

Je to základ, jeden z prvních kroků před zahájením jízdy

Naopak správný postup je zřejmě pro většinu lidí značně obtížný. Mnoho řidičů si celý život myslí, že startuje své automobily správně, ale často tomu tak není. První chyba? Pokud po otočení klíčkem ihned zařadíte a rozjedete se, může to zkracovat životnost motoru. Bez ohledu na to, zda máte benzínový nebo dieselový motor. Tak co, kdo to dělá? Důležité je nechat motor běžet několik sekund, aby se olej rozprostřel po všech potřebných částech.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tento čas se pohybuje kolem deseti vteřin za běžných teplot, v zimě je však třeba čekat o něco déle. Olej za nižších teplot houstne a potřebuje více času, aby se dostal do všech částí motoru, kde plní svou ochrannou funkci. Nedostatečné promazání motoru při okamžitém rozjezdu po startu může způsobit zbytečné opotřebení, které se časem projeví na jeho životnosti. Když to přeformuluji jako radu či doporučení, tak řeknu, že je třeba po nastartování počkat, napočítat do deseti a pak teprve vyjet. A to není všechno. Co dál?

Je nutné se vyvarovat prudkého sešlápnutí plynového pedálu při startu. To je běžná chyba mnoha řidičů, zejména u aut s manuální převodovkou. Někteří řidiči se domnívají, že tím pomohou motoru rychleji naskočit. Jde ovšem o mýtus. Přílišná dávka plynu může narušit správný poměr směsi paliva a vzduchu. To způsobí, že motor bude startovat obtížněji, nebo dokonce nenastartuje vůbec. Tento problém byl dříve označován jako „přechlastání“ motoru. Omlouvám se za ten vyraz, ale jde de facto o terminus technicus.

Správné není ani dlouhé držení klíčku ve startovací pozici

V principu jde o komplikaci, které je třeba se vyvarovat. Dalším častým přešlapem je použití nesprávných klíčků při startu. I když to zní nepravděpodobně, mnoho řidičů si klíčky snadno splete, obzvláště pokud má rodina více aut stejné značky. Záměna klíčů může poškodit zapalování, což je další věc, které je třeba se vyvarovat. Tady mají výhodu moderní vozy, kde už jsou klíčky ve skutečnosti v podobě startovacích karet.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A neotáčí se tradičními klíči v zámku zapalování. Zažil jsem tuhle chybu v autoservisu. Kde v rámci jedné značky byla krabice plná identicky vypadajících klíčů. A i přes rozlišovače měl jeden z mechaniků neustále problém a klíčky pletl. Poměrně běžný problém se týká startování se starým palivem. Při startování po delší době, kdy auto nebylo v provozu, je třeba dát si pozor na to, co je v nádrži. Palivo časem degraduje a pak může poškodit motor.

Tohle vás v autoškole asi nenaučí, a přitom je to základ

Nezbytné je startovat a vědět, že je v pořádku autobaterie. Pokud je vybitá a startování trvá déle než obvykle, je třeba ji dobít. A pokud to nepomůže, vyměnit. Stačí si osvojit několik jednoduchých pravidel a je to vyřešené. Okamžitý rozjezd po startu, přílišné používání plynového pedálu, použití nesprávných klíčů nebo starého paliva.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

To jsou chyby, o kterých jsem mluvil. Stačí je nedělat, a tak předejít mnoha problémům. Tím se dají ušetřit nemalé částky, které byste jinak museli investovat do oprav motoru. Nebo startéru. Nebo baterie. Nejlepší je, když se z věci stane rutina. Pak si řidič zažije postupy automaticky, nemusí řešit co a jak. A ušetří tak spoustu peněz za servis.

Startujete auto správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články