Policistům došla trpělivost. Začali ve velkém pokutovat největší zlozvyk českých řidičů

Nevinný přestupek je ve skutečnosti velkým problémem. Stačí zlomek vteřiny a neštěstí je na světě, je třeba sundat nohu z plynu.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Co je jeden z největších prohřešků českých řidičů proti pravidlům silničního provozu? Podle policie to je jasné. Jde o dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. To je klíčovým aspektem silničního provozu, který má přímý vliv na bezpečnost všech účastníků dopravy. Já vlastně docela souhlasím. Není to nepřiměřená rychlost, jak si mnoho lidí chybně myslí, ale právě bezpečný odstup. Stačí, když si jen vzpomenu na poslední cestu z chalupy v severních Čechách, kdy se mi na zadek lepil hazardér ve staré Hondě Civic.

Mít auto za zadkem, to není nic příjemného. A bezpečného

Nechtěl jsem si představit, co by se stalo, kdybych musel šlápnout na brzdu. Jak to šlo, radši jsem hned uhnul. Jiná zkušenost, také nepříjemná. Opět auto nalepené na zadek mého vozu. Snížil jsem rychlost s tím, že mne třeba předjede, místo na to bylo, v protisměru nebylo ani kolo. Nestalo se. Až když jsem jel na státní silnici 55 km/h, člověk za mnou předjel. Nedodržení dostatečné vzdálenosti vede často k dopravním nehodám.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Kterým by se dalo předejít, pokud by řidiči dodržovali základní pravidla. Každý řidič musí udržovat takovou vzdálenost, aby měl dostatek času a prostoru na bezpečné zastavení v případě, že auto před ním začne náhle brzdit. Tomu se říká reakční doba. Zahrnuje čas potřebný k uvědomění si situace a k akci. Typicky k přešlápnutí z plynového pedálu na brzdu. Obecně se doporučuje dodržovat pravidlo dvou sekund.

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

To říká, že vozidla by měla mít za jízdy mezi sebou takovou vzdálenost, jakou ujedou za dvě sekundy při dané rychlosti. To umožňuje řidiči rychle reagovat na změny v provozu před ním a zabránit tak srážce. Například při rychlosti 50 km/h je doporučená vzdálenost mezi vozidly 28 metrů, při rychlosti 90 km/h 50 metrů a při rychlosti 130 km/h až 72 metrů. Právě ale metry řidič neodhadne, napočítat dvakrát jednadvacet je snazší.

Stačí napočítat dvakrát jednadvacet a je po velkém problému

Pravidlo dvou sekund je snadno zapamatovatelné a aplikovatelné v praxi, právě aniž by řidič musel neustále sledovat konkrétní vzdálenost v metrech. Jak počítat? Stačí, když auto před vámi mine nějaký pevný bod, například strom či dopravní značku, a vy byste k tomuto bodu neměli dojet dříve než za dvě sekundy. Samozřejmě tato vzdálenost se může lišit v závislosti na stavu vozovky, povětrnostních podmínkách, technickém stavu auta a schopnostech řidiče.

Na mokré, zledovatělé nebo kluzké silnici je doporučeno zvětšit vzdálenost mezi vozidly, brzdná dráha se v těchto podmínkách výrazně prodlužuje. Nejen povětrnostní podmínky, ale i stav vozidla, jako například opotřebované brzdové destičky nebo pneumatiky, mohou prodloužit dobu potřebnou k zastavení. Pozor na to. Nedávné případy ukazují, jak nebezpečné může být nedodržení tohoto pravidla.

Na regionu vlastně nezáleží, tohle se děje plošně po celé ČR

Tak třeba v obci Kněževes mladý řidič nákladního vozu nedodržel bezpečnou vzdálenost za nákladní soupravou. Ta před ním začala brzdit kvůli odbočujícímu vozidlu. Řidič nákladního auta už nestačil zareagovat včas a narazil do zadní části návěsu před ním. Druhý případ se odehrál jen o dva dny později na stejné silnici. Osmadvacetiletý řidič osobního vozu VW Passat nedodržel bezpečnou vzdálenost od vozu jedoucího před ním.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Když řidička před ním zastavila kvůli situaci na silnici, řidič za ní nestačil zabrzdit a narazil do jejího auta. V obou případech se naštěstí nehody obešly bez zranění. Jiná, nebezpečná situace se odehrála na přivaděči do Brna. Čtyřicetiletý řidič ignoroval bezpečnou vzdálenost. Nutil ostatní řidiče, aby mu uvolnili cestu tím, že se nebezpečně přibližoval k jejich automobilům. To jsou jen jedny z mnoha případů na českých silnicích, jde o pátou nejčastější příčinu dopravních nehod v regionu. Policie neustále varuje před rizikem spojeným s nedodržováním dostatečné vzdálenosti. A já se přidávám.

Dodržujete odstup?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články