Přes 360 000 řidičů přijde do konce roku 2024 o řidičský průkaz. V roce 2025 to zasáhne všechny ostatní. Kdy vás?

Máte platné doklady? S velkou pravděpodobností ne, v ohrožení jsou stovky tisíc českých řidičů, přitom to za rok bude jinak.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Rok 2023 byl přelomový pro téměř 900 tisíc řidičů. Budu přesný, šlo o číslo 868 000. Tolik řidičů muselo vloni řešit výměnu svých řidičských průkazů. Pokud si tento úkol nechali na poslední chvíli, hrozila jim komplikace včetně ztráty oprávnění k řízení vozidla. Situace nastala kvůli masivní výměně průkazů, která proběhla před deseti lety. Tehdy bylo nutné nahradit průkazy vydané v letech 2001 až 2004. Stejný scénář se opakuje letos.

Řidičáky je třeba vyměnit, a ne málo, jde o stovky tisíc lidí

Jak se ukázalo, tak zákon vyžadující proces pravidelné výměny řidičských průkazů způsobil nápor na úřady. Tím vyvstaly problémy pro ty, kteří si výměnu odložili na poslední chvíli. Statistiky Ministerstva dopravy uváděly, že nejvíce výměn bylo potřeba ve Středočeském kraji. Tam se jednalo o více než 110 000 řidičských průkazů. Naopak nejméně výměn čekalo řidiče v Karlovarském kraji. Celkově platnost vloni skončila přes 868 000 řidičských průkazů. To představovalo přibližně 15 % z celkového počtu více než 6 milionů řidičů v České republice.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud si řidiči nestihli svůj průkaz včas vyměnit, mohli přijít nejen o možnost řídit. Vystavili se i možnosti přijít o dost peněz v podobě pokut, pokud by řídili bez platného oprávnění. Řešení problému je přitom jednoduché: stačí zjistit, kdy končí platnost řidičského průkazu, a zažádat o výměnu alespoň 90 dní před tímto termínem. Není nutné podávat žádost hned na začátku roku ani nechávat vše na prosinec, kdy úřady bývají přetížené.

Evropská unie rozhodla o vyřazení naftových a benzínových motorů. Už není cesty zpět

Zároveň je důležité si uvědomit, že termín výměny řidičského průkazu je pevně daný a odklad neexistuje. Pokud řidiči nebudou dbát na tento termín, mohou si způsobit značné problémy, včetně ztráty řidičského oprávnění a nutnosti absolvovat nové testy a procedury pro jeho obnovení. A proč mluvím o tom, co bylo v roce 2023, když je rok 2024? Situace se totiž opakuje. Jen s tím, že letos je řidičáků k výměně o něco méně.

Kdo by jezdil bez platného oprávnění, dostane se do potíží

Ale pořád jde o dost velké číslo, takže se nevyplatí nechat výměnu na poslední chvíli. Letos vyprší platnost více než 360 000 řidičských průkazů. To znamená, že skutečně velká část českých řidičů bude muset své průkazy vyměnit. Už není v České republice nutné fyzicky mít řidičský průkaz u sebe, stále je však povinné, aby byl platný. Platnost průkazu je stanovena na 5 až 10 let v závislosti na skupině oprávnění.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Nejvíce se výměna dotkne starších řidičů nad 61 let, zatímco mladší řidiči pod 30 let budou měnit své průkazy v menší míře. Jak zjistit, jestli musíte doklad měnit? Datum platnosti lze ověřit na přední straně průkazu v kolonce 4b. Samotná výměna řidičského průkazu je jednoduchá a zdarma. Stačí vyplnit formulář, a to buď online, nebo přímo na úřadě, a poté si průkaz vyzvednout. Fotografie není potřeba, úřad ji získá z databáze.

Digitalizace je v plném proudu, za chvíli nebudou doklady třeba

A pak je tady také digitalizace. Letos „se to učíme“, ale v roce 2025 už by nemělo být překvapivé, když nebudete mít řidičský průkaz. Všechny potřebné informace lze ověřit elektronicky. Tato změna je součástí širšího digitalizačního balíčku, který má za cíl zjednodušit administrativu a zavést online řešení pro většinu dokumentů.

Policie při kontrole již nepotřebuje fyzický řidičský průkaz, protože všechny údaje o řidiči a vozidle jsou k dispozici v elektronických registrech. Tento krok směřuje k tomu, aby se celý systém zjednodušil a aby bylo možné ověřovat oprávnění k řízení vozidla i bez fyzického dokumentu. To znamená bez řidičáku, ale i bez techničáku. 

Máte platný řidičák?

Zdroj: Cebia
Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články