Policie může auto zastavit, odstavit, a řidič už neodjede. Auto na odtahovce poputuje do servisu a pak rovnou na kontrolu na STK.
Za drobný škrábanec na kapotě auta vám policie auto neodstaví. Ale za větší poškození už ano, to už může. Ptám se tedy sám sebe, kde je hranice mezi zanedbatelnou oděrkou a poškozením, které vylučuje auto z provozu? V extrému i drobná dopravní nehoda může vést k tomu, že vám policie na místě zabaví technický průkaz. To znamená, že bez opravy a následné technické kontroly s ním nebudete moci jezdit.
Malé poškození může způsobit, že policie na místě auto odstaví
I drobná poškození, jako je prasklé okno nebo rozbité světlo, mohou způsobit, že bude auto považováno za nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Co to tedy je ta technická způsobilost k provozu? Jedno je jisté, auta jsou složitá technická zařízení a dochází u nich postupem času ke stárnutí a degradaci materiálu. Poškozování je také důsledkem nehod a kolizí. Tak jako tak, auta se z bezvadného a bezchybného stavu dostávají do situace, kdy mají chyby, vady a poškození.
Provozovatel vozidla je pak podle zákona povinen jezdit na silnici pouze s automobilem, který je technicky způsobilý. Nemá asi cenu teď řešit detailně, proč a jak k poškození dochází. Mohu tady říkat zjevné, že na opotřebení v provozu pak má samozřejmě vliv prostředí i samotný druh provozu vozidla. Dále kvalita dílů – zpracování už asi není to, co dřív. O to vlastně nejde. Myslím, že to není podstatné. Podstatné je, když už auto nějakou pihu na kráse má. A tím myslím zjevnou vadu, a jde tedy v důsledku o k provozu technicky nezpůsobilé silniční vozidlo.
Co to tedy znamená podle zákona? Technická nezpůsobilost vozidel je obecně upravena v § 37 zákona č. 56/2001 Sb., kde se píše, že silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Pokud poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem.
Legislativa mluví jasně a definuje technickou nezpůsobilost
Pokud provozovatel vozidla neprokáže jeho technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích způsobem stanoveným zákonem. A pokud byly na vozidle provedeny neschválené změny anebo zásahy do identifikátorů vozidla, například VIN. Policisté mohou technický průkaz zabavit po nehodě, když se laicky řečeno z auta kolizí stane vrak. Ale také při běžné silniční kontrole.
Závady v osvětlení vozidla
Nesvítí-li potkávací nebo brzdové nebo zadní obrysové světlo alespoň na straně přivrácené do středu vozovky, nelze-li přepnout dálková světla na potkávací, způsobují-li světlomety oslnění, jsou-li dodatečně namontovány nebo upraveny svítilny svítící dopředu nepřerušovaně světlem jiné barvy než bílé, kromě předních svítilen do mlhy žluté barvy a dozadu nepřerušovaně svítící světlem jiné barvy než červené, jsou-li chybně zapojeny svítilny nebo chybně propojeny svítilny tažného vozidla a přípojného vozidla.
Konkrétně pokud máte prasklé okno v oblasti stírání větší než 20 mm, zatemnění čelního skla na propustnost zjevně nižší než 75 % nebo zatemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 %. Máte-li nefunkční světlomety, například potkávací, brzdová nebo obrysová světla na straně směrem do středu vozovky, mohou policisté technický průkaz zabavit. Stejná situace nastane i tehdy, pokud nelze přepnout dálková světla na potkávací. Všechny tyto poruchy mohou vzniknout i při menších nehodách, proto je důležité být na pozoru.
Stav auta se může zhoršit po nehodě, stačí drobná kolize
Dalším důvodem pro zabavení technického průkazu je poškození karoserie nebo podvozku, které bezprostředně ohrožují bezpečnost na silnici. Poškození může být způsobeno i malou srážkou, kdy se poškodí karoserie. Podívám se zase na to, co říká legislativa, nerad bych na něco zásadního zapomněl. Legislativa zná a popisuje přesný výčet závad vozidla, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Tyto závady na vozidle vymezuje vyhláška č. 341/2002 Sb., a to v § 36. Na co si tedy dávat pozor a které závady je třeba neprodleně odstranit? Jsou-li na vozidle závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí. Pokud je auto nezpůsobilé, přijdete o techničák. Bez ohledu na to, zda ho máte fyzicky u sebe. Policie doklad označí v systému jako zabavený a s vozidlem od místa kontroly neodjedete.
Další kritické závady vozidla
Netěsnost nebo neúplnost výfukového potrubí nebo zjevný zásah do tohoto potrubí mající vliv na vnější hluk vozidla. Poškození nebo deformace karoserie nebo podvozku, včetně řízení a brzd, které může bezprostředně ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Zjevné unikání paliva, oleje nebo mazacích tuků. Je-li hloubka dezénu pneumatik hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 mm u vozidel všech kategorií a u mopedů menší než 1,0 mm, obnažuje-li trhlina nebo poškození pláště pneumatiky na jejím vnějším obvodu (oblast koruny, ramene, boku a patky) kostru pneumatiky nebo ji narušují, jsou-li namontovány pneumatiky různého rozměru na téže nápravě, nejde-li o nouzové dojetí. Závady na brzdovém systému, které znemožňují nebo by mohly znemožnit účinně zastavit vozidlo nebo hrubé závady na řídicím ústrojí.
Aby vám technický průkaz vrátili, musíte dát vozidlo do pořádku a následně projít technickou kontrolou, která potvrdí, že je auto opět technicky způsobilé k provozu. Jakmile vozidlo úspěšně projde kontrolou, technický průkaz vám bude navrácen. Do té doby však nesmíte s autem jezdit, a to ani v případě, že je již opraveno a technicky způsobilé. Pozor na to! Neriskujte jízdu bez schválení. Jízda bez platného technického průkazu je přestupek, za který vám hrozí pokuta až 10 000 korun a zákaz řízení na dobu až jednoho roku.