Parkovat přes dvě parkovací místa – je to normální, anebo za hranicí slušného chování? Řidič luxusního elektromobilu má asi jasno.
Náhoda nechtěného, ale pro mě skvělý příklad toho, jak osobně vnímám elektromobilitu. Je to věc pro bohaté, arogantní lidi, kteří pod rouškou rádoby ekologického přístupu jen otravují a obtěžují život ostatním. O čem mluvím? O tom, jak řidiči se svými elektromobily parkují. K této situaci došlo v pražském obchodním centru Arkády Pankrác. Řidič elektromobilu Porsche zablokoval dvě parkovací místa. S elektromobilem.
Auto za miliony neopravňuje řidiče k arogantnímu chování
Ano, když má někdo Taycan za několik milionů Kč, má asi dostatečné „sebevědomí“ blokovat dvě parkovací místa. Hulvátské chování vzbudilo pozornost ostatních zákazníků, včetně pana Tomáše. Ten nám zaslal do redakce dotaz, zda je možné tohoto řidiče pokutovat. My jsme se jeho e-mail, včetně fotografií, rozhodli publikovat v plném rozsahu. „Nevěřil jsem vlastním očím,“ psal pan Tomáš, „Porsche postavené přes dvě parkovací místa?“
Čtenář navíc prý vnímal, že auto je natočené nakoso. Nešlo o to, že by se někdo snažil zaparkovat na jedno parkovací místo a nevešel se. Prostě širokým autem zaparkoval tak, že úmyslně přečuhoval. „Ten člověk evidentně přijel, zatočil na parkovací místo, a jak zastavil, tak to nechal,“ stěžuje si čtenář Tomáš. Já mám na tohle jasný názor. Ve dvou rovinách. První je společenská: takto se chová jen arogantní hulvát.
Nechci být vulgární a urážet třeba nějaký hovězí dobytek, zdržím se tedy nepatřičných slov. Prase jedno. Podle mě je tohle skutečně na pár facek. Parkovacích míst je málo, pražské Arkády jsou poměrně vytížené a blokovat dvě parkovací místa? To je projev naprosté arogance. Pak je tu ta „legislativní“ věc. Parkování přes dvě místa je na veřejných komunikacích podle mého názoru přestupkem.
Pokuta může padnout, záleží, jestli jde o soukromý pozemek
Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích nesmí žádné vozidlo svým obrysem zabírat více než jedno parkovací místo, a pokud k tomu dojde, hrozí řidiči pokuta až do výše 2 000 Kč. V tomto konkrétním případě však situaci komplikuje fakt, že incident se odehrál na parkovišti, které je zjevně soukromým pozemkem. Tady se pravidla liší. Na soukromých parkovištích, jako je to v Arkádách Pankrác, stanovuje pravidla vlastník pozemku.
Majitelé obchodních center a supermarketů mohou na svých parkovištích uplatňovat pravidla silničního provozu, pokud chtějí, ale tato pravidla nemusí být nutně vynucována. Respektive je to obtížnější. Klíčovým aspektem je status parkoviště jako tzv. účelové komunikace. Tento typ komunikace, i když je soukromý, může podléhat běžným pravidlům silničního provozu. To zahrnuje přednost zprava, respektování jednosměrného provozu a vyhrazená místa pro tělesně postižené osoby.
Parkování, přednost zprava? Ano, může to někdy platit
Pokud je parkoviště vedeno jako účelová komunikace, může zde být za špatné parkování udělena pokuta. Problém nastává ve chvíli, kdy parkoviště není dostatečně označeno svislým nebo vodorovným dopravním značením. Pokud nejsou parkovací místa jasně vymezena nebo nejsou patřičné dopravní značky, je pro provozovatele téměř nemožné postihnout řidiče za špatné parkování. V takovém případě mohou řidiči parkovat podle svého uvážení, a to i hulvátsky. Co na tom, že to způsobuje frustraci ostatních zákazníků?
Pan Tomáš podle svého vyjádření jen spolknul hořkost. Udělal pár fotek a poslal nám e-mail. Co měl dělat? Ačkoliv prý měl sto chutí na řidiče počkat a vyříkat si to s ním z očí do očí. Jen se ho zeptat, jestli mu přijde normální takhle parkovat. I já bych byl zvědavý, co by na to dotyčný odpověděl. Zkusme tedy jednu věc: Udělejme mu pomyslnou lekci a sdílejme prosím článek všude, kde to bude možné. Třeba se dostane až k řidiči, který Taycanem parkoval přes dvě místa. A vzkaz je jasný: Takhle ne!