Jaké auto, s jakým motorem si koupit? Existuje žebříček, díky kterému nešlápnete vedle a neproděláte peníze za servis.
Na spolehlivost lze nahlížet z mnoha úhlů pohledu. Myslím tím tedy spolehlivost aut. Proč? Protože podle mého názoru není spolehlivost snadno měřitelná veličina jako rychlost či spotřeba. Lze ji hodnotit na základě zkušeností majitelů a četnosti závad, jako to udělal třeba britský magazín WhatCar. Ten každoročně sestavuje přehled těch nejspolehlivějších automobilů na základě zpětné vazby svých čtenářů. Za loňský rok jsou tady závěry z dat více než 22 tisíc řidičů. A jaká značka je tedy podle tohoto resumé nejspolehlivější?
Některé automobily jsou známé svou spolehlivostí, které?
Na špičce spolehlivosti se umístily značky Lexus a Toyota. Ty dlouhodobě bodují díky své kvalitě, nízké četnosti závad a snadnosti údržby. Z výsledků průzkumu vyplynulo, že modely Lexus NX z let 2014–2021, stejně jako Lexus UX a Toyota Yaris z let 2011–2020, dosáhly na skóre vyšší než 99 %. To znamená, že majitelé těchto vozů hlásili naprosté minimum závad. To je u těchto aut charakteristické. Já bych ale radši od Lexusu osmiválec. Není snadné určit absolutně nejspolehlivější auto, v žebříčku magazínu WhatCar se na prvním místě umístilo BMW 1 z let 2011–2019.
To dosáhlo stoprocentního skóre spolehlivosti. To znamená, že žádný z dotázaných majitelů této generace BMW nehlásil žádné problémy se svým autem. To je z hlediska statistik mimořádný výsledek. Já bych možná s opatrností řekl, že se třeba jen majitel nepřiznal nebo nepřihlásil. Ale proč ne, nechci výsledky zpochybňovat. Z průzkumu vznikl také přehled deseti nejspolehlivějších aut na světě. Jde o žebříček vozů, u nichž se řidiči setkávají s minimem závad. Patří sem například BMW řady 1 z let 2011–2019. Ford Mustang Mach-E od roku 2020 a mladší.
Lexus NX od roku 2014 do roku 2021. Suzuki Swift z roku 2017 a mladší. Lexus NX z roku 2021 a mladší. Suzuki Ignis od roku 2016 do současnosti. Toyota Yaris z let 2011 až 2020. Lexus UX od roku 2019 do současnosti. BMW iX3 z výroby roku 2021 do současnosti. A Hyundai Ioniq Hybrid z let 2016 až 2022. To byla relativně nová auta, ale co když hledáte spolehlivé auto s nižším rozpočtem, třeba do 100 tisíc korun?
I levná auta mohou být spolehlivá, výběr je ale složitější
Pak možnosti nejsou tak široké, ale stále lze najít spolehlivé ojetiny. Lidé často sáhnou po modelech jako Ford Focus nebo Škoda Fabia druhé generace. Ty nabízejí dobrý poměr ceny a kvality. Toyota Yaris je také častou volbou mezi levnějšími ojetinami, protože si zachovává spolehlivost i po letech provozu. Samozřejmě i když si pořídíte levnější ojeté auto, je důležité myslet na řádnou údržbu a pravidelný servis.
Jak je to tedy s motory, i v rámci spíše starších modelových řad? I tam hrají prim zejména japonské automobilky. I tady musím zmínit značku Toyota. Jde o motor 1.8 VVT-i, který šel do výroby v roce 1999. Tento motor je v modelech Corolla, Avensis a Auris. Výkon se pohybuje mezi 100 a 110 kW a nabízí točivý moment kolem 173 Nm. Proměnné časování ventilů zajišťuje efektivní chod a nízkou spotřebu, absence turba zjednodušuje údržbu.
Mezi spolehlivé starší motory patří hlavně ty atmosférické
Dobrá volba. Pak je tu Mazda 2.0 SkyActiv-G z výroby od roku 2011. SkyActiv-G představuje moderní přístup k benzínovým agregátům, které kladou důraz na efektivitu a nízkou spotřebu bez kompromisů v oblasti spolehlivosti. Tento motor lze najít třeba v modelech Mazda 3 a Mazda 6, s výkonem od 88 do 121 kW a točivým momentem kolem 210 Nm. Neodpustím si osobní poznámku. Tenhle motor je skvělý. Miluju ho, skutečně.
Na dlouhodobý test Mazdy 6, který mne o tom přesvědčil, nezapomenu. Do třetice, Japonec. A motor Honda 2.0 i-VTEC s dvěma dekádami produkce od roku 2000. Užít si ho je možné v modelech Honda Accord a Honda Civic. Jeho výkon se pohybuje mezi 114 a 118 kW, s točivým momentem 192 Nm. Díky systému proměnného časování ventilů VTEC je tento motor dynamický a zároveň ekonomický, ačkoli ho automobiloví nadšenci oceňují především pro jeho spolehlivost. Patřím mezi ně.
Ano, i německé agregáty patří mezi ty dobré, nezapomenu na Volkswagen 1.9 TDI, ikonický motor známý svou spolehlivostí a nízkou spotřebou. Ale i jednoduchý Volkswagen 1.6 MPI, tak známý třeba z modelu Škoda Fabia. Dieselový motor Mercedes-Benz OM646 je také proslulý svou robustní konstrukcí a dlouhou životností. Je hlavně ve vozech třídy C a E. Poskytuje výkon od 90 do 130 kW a točivý moment až 400 Nm. Jeho spolehlivost a schopnost dosahovat vysokých nájezdů ho činí oblíbeným zejména mezi řidiči, kteří hledají dlouhodobou spolehlivost. To platí i pro BMW 3.0d (M57) z let 1998 až 2012.
Ten je považován za jeden z nejlepších dieselových šestiválců vůbec. Motor byl montován do modelů jako BMW řady 3, řady 5, X5 a dalších. Jeho výkon se pohybuje mezi 150 a 210 kW a točivý moment dosahuje až 580 Nm. Tento motor je vysoce spolehlivý, silný a efektivní, což jej činí ideální volbou pro výkonné vozy s dlouhou životností. Závěrem bych asi vyjádřil jen obavu, že moderní agregáty ze skutečně těch nejnovějších aut neshledávám tak spolehlivé Jistě, ukáže to až čas. Ale myslím si, čistě subjektivně, že tolik, jako ty výše uvedené, nenajedou.