Revoluční technologie, která nabízí extrémní dojezd a velmi rychlé nabíjení. Má o to ale vlastně vůbec někdo zájem?
S elektromobilitou je to takové sporné. Alespoň já to tak vnímám. Na jedné straně chápu, že je třeba pracovat na tom, abychom planetu a životní prostředí zatěžovali co nejméně. Je otázkou, jestli je vůbec ještě cesty zpět. Ale pak jsou tady dost bizarní plány a snahy o prosazení „ekologické“ cesty. Třeba prostřednictvím elektromobilů. Které jsou velmi náročné na výrobu. Myslím ekologicky náročné. Mají lithiové baterie. Co je na tom špatně?
Elektromobily nejsou tak ekologické, jak nám říkají a tvrdí
Ukazuje se, že lithium není právě neškodný materiál. A rozhodně je škodlivý co do náročnosti těžby a likvidace. A v neposlední řadě je tady stále nedostatečná infrastruktura nabíječek. Plus výroba elektrické energie. A když už jsem ve výčtu těch negativních stránek elektromobility, pak je tady zdlouhavé nabíjení a nedostatečný dojezd na plně nabitou baterii. Pokud by šlo jen o tuto jednu slabinu, tu poslední jmenovanou, mohlo by se zdát, že je vyřešeno. Britská společnost Nyobolt vyvinula elektromobil s baterií, která slibuje zásadní průlom v oblasti elektromobility.
Tato baterie se nabije na 80 % kapacity za méně než pět minut. To je dvojnásobně rychleji než u současných špičkových elektromobilů. První testy ukázaly, že baterie o kapacitě 35 kWh poskytuje dojezd kolem 250 km, přičemž během rychlého dobíjení z deseti na osmdesát procent dobijete auto na dalších 190 km za pouhé 4 minuty a 37 sekund. To je více než slušné. Elektromobil byl postaven v rámci spolupráce se společností Callum a jeho hlavním cílem je představit technologii veřejnosti. Za mne to je skutečně slušný počin.
Pokud by to mělo tedy skutečně fungovat tak, jak se ukazuje po testování. Dalším aspektem je prý také ukázat potenciál technologie automobilkám, které by ji mohly v budoucnu využít v masové výrobě. No, proč ne, jen je třeba počítat s tím, že elektromobily už nejsou tak opěvované. Respektive že prvotní nadšení kolem nich opadá. A to i ze strany EU. A že automobilky kvůli výrobě elektromobilů krachují. Další fascinující vlastností této baterie má být její extrémně dlouhá životnost. Během testování absolvovala více než 4 000 nabíjecích cyklů.
Auto, které zvládne ujet 960 000 km? Je to (teoreticky) možné
Pokud si pod tím neumíte nic představit, tak to odpovídá téměř 960 000 ujetých kilometrů. I po takové „náloži“ si uchovala více než 80 % své původní kapacity. Baterie od Nyoboltu je navržena jako stavebnicový systém. Znamená to, že je snadno adaptovatelná pro různé modely elektromobilů. Dejme tomu, že tato modularita z ní dělá ideálního kandidáta pro širokou výrobu. A to i proto, že je kompaktní a lehká.
To je zásadní fakt, protože hmotnost je u elektromobilů obvykle značná, často přesahuje dvě tuny. Podle toho, co o baterii vím, je tady další přínos této technologie. Spočívá v jejím ekologickém a ekonomickém aspektu. Menší baterie, právě jako je ta v prototypu Nyobolt EV, vyžadují méně surovin na výrobu. Tím přispívají k udržitelnosti a zároveň snižují náklady na pořízení i provoz auta. Z hlediska rychlosti nabíjení se Nyobolt EV dostává na vrchol současné technologické špičky. Dokáže využít 350kW nabíjecí stanice na maximum.
Masové rozšíření? Proč ne, ale jen když to EU milostivě dovolí
Pokud by došlo na masové rozšíření, tak čekací doby na dobití budou minimální a řidiči budou moci pokračovat v cestě téměř okamžitě po krátkém zastavení. To jistě má potenciál výrazně změnit vnímání elektromobility a odstranit jednu z největších překážek, kterou je dosud delší doba nabíjení ve srovnání s tankováním spalovacích motorů.
Technologie jménem Nyobolt EV kombinuje ultrarychlé nabíjení s vysokým výkonem. Zároveň snižuje náklady a dopad na životní prostředí. Osobně elektrická auta nemusím. A je to právě pro jejich omezené použití, dlouhé nabíjení a nedostatečný dojezd. Postavím-li bokem nehorázné ceny elektrických aut, pak mě možná může technologie Nyoboltu k určitému zalíbení v elektromobilitě přesvědčit.