Perfektní SUV za 215 000 Kč udává nový trend. Češi na kolenou prosí dealery o kvóty, rekordní prodeje násobně trumfují Škodu

Proč musíme platit stovky tisíc za auta, která jinde vyjdou na pár korun? Parádní SUV stojí méně než obyčejná motorka.

i Zdroj fotografie: Tata Motors
i Zdroj fotografie: Tata Motors
i Zdroj fotografie: Tata Motors
i Zdroj fotografie: Tata Motors
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Tato značka není ani u nás neznámá. Možná pro její legrační jméno. Takhle se na Ostravsku řekne „otec“. Anebo tradičním „tata tata“ imitují kluci, když si hrají na vojáky, střelbu ze samopalu. Je ale fakt, že Tata je značka, která občas českými médii prošuměla. A to už poměrně dávno. Není to nějaká čínská novinka, o které nikdy nikdo neslyšel a už třeba také neuslyší. Indická firma Tata byla založena v roce 1945. V padesátých letech se dala dohromady s Mercedesem a vyráběla vozy značky Daimler, dnes vlastní britský Jaguar Land Rover.

Indický koncern vlastní průmyslovou chloubu britského impéria

Produkuje díly pro Fiat Chrysler. To jen tak na okraj. Nicméně já chci mluvit o modelu Tata Nexon. Neznáte ho, s největší pravděpodobností. Neprodává se u nás, přestože Češi prosí dealery o kvóty. Jak by mohl. Nexon byl poprvé uveden na trh v roce 2016 a jeho oficiální prodej byl zahájen v roce 2017. V roce 2019 se do nabídky dostala elektrická verze, označovaná jako Nexon EV. Pak v roce 2020 prošel vůz výrazným faceliftem, stejně tak za další tři roky. Nexon využívá platformu Tata X1, která debutovala v model Indica.

iZdroj fotografie: Tata Motors

Nabízí širokou škálu motorizací, včetně 1,2litrového benzínového motoru Revotron a 1,5litrového dieselového motoru Revotorq. Oba s možností výběru mezi manuální a automatizovanou převodovkou. Jde o úspěšný model. Věřte mi. V roce 2017 začala výroba v závodě FCA India Ranjangaon a rok nato Tata Nexon dosáhl milníku 50 000 vyrobených kusů. SUV stojí v přepočtu pouhých 215 tisíc korun a láme prodejní rekordy.

Harley-Davidson v Indii neuspěl, zavírá tamní továrnu

Nexon je ukázkou toho, že jednoduchost a dostupnost mají své místo na trhu. Indie, nejlidnatější stát světa, má ohromný potenciál, ale omezenou kupní sílu. Potřebuje levná auta. To my taky, ale na rozdíl od Indů jsme ochotni platit předražené vozy jen proto, že nám je automobilky podsouvají. Je tady indická legislativa, která auta nad čtyři metry délky posouvá do dražší daňové třídy. Takže tamní trh preferuje malá auta pod čtyři metry.

Co funguje všude na světě? Nízká cena, my musíme platit

Tata Nexon se do této kategorie perfektně vejde. Nabízí skvělý poměr ceny a využitelnosti. Oproti konkurenci se Tata drží tradičních receptů a zaměřuje se na cenově dostupná vozidla. To je klíčový faktor úspěchu. Nexon se stal nejprodávanějším SUV v Indii a jedním z nejpopulárnějších modelů vůbec, a to navzdory stagnujícímu trhu. Prodeje Nexonu nadále rostou. Prodejní výsledky jsou lepší než u konkurentů, včetně Škody.

iZdroj fotografie: Tata Motors

Ta v Indii zaznamenala propad. Podle mých informací její modely Kushaq a Slavia nejsou schopny konkurovat nejen kvůli vyšší ceně, ale také kvůli zmíněným daňovým předpisům. Nexon, populární model od Tata, začíná s cenou 799 990 rupií. Před nedávnem to bylo méně, a to asi 779 900 INR. To v přepočtu činilo zhruba 205 tisíc korun. Dnes je auto tedy dražší, ale i tak vyjde v přepočtu z indické měny na 215 000 Kč. Neuvěřitelné.

Takový kus auta. Jistě, asi nelze srovnávat s delikátně vybaveným Volkswagenem nebo Mercedesem. Ale koho to za ty peníze zajímá? Za cenu obyčejné motorky? Tohle je neuvěřitelné a mne to přivádí k otázce, proč jinde ve světě stojí auta pakatel. A proč my je v Evropě kupujeme tak draho.

Koupit si ho u nás nemůžete, přestože by to byl prodejní trhák

I vrcholná verze Nexonu, která je vybavena nadstandardní výbavou, jako je například automatická převodovka, stojí v přepočtu kolem tří set tisíc korun. To je pro českého spotřebitele stále nepředstavitelně nízká cena za tak dobře vybavené SUV. Jedno je jisté. Parádní auto stojí dvě stě tisíc Kč a nějaké drobné. Na indickém trhu jde o prodejní šlágr. U nás se neprodává a prodávat nebude. Přestože by to velká většina lidí chtěla. Smůla.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Koupili byste si ho?

Zdroj: Tata Motors
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články