Krásnější SUV Češi nespatřili: VW odtajnil model, pro které by si řidiči nechali vrtat koleno. Mají ale smůlu, i kdyby připlatili

Na druhém konci světa prodávají auta, která neplní naše emisní normy. A vedle hrnou plasty do moře, spasí to naše EU restrikce?

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW, Autohome
i Zdroj fotografie: VW, Autohome
i Zdroj fotografie: VW, Autohome
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Musím se přiznat k jedné věci. Jakkoli jsem sám sobě slíbil, že se nebudu zbytečně rozčilovat a nebudu zbytečně pesimistický, moc mi to nejde. Co mě obvykle přivede do stavu, kdy nechápu, co se děje, a říkám si proč, jsou informace o nových modelech aut. Pokaždé, když píšu o tom, že evropská automobilka s globálním přesahem prezentuje a uvádí na trh nový automobil, říkám si, jestli se dostane i na náš trh. A pokud ano, tak kolik bude stát. Už se mi často stalo, že jsem psal o novince, která stála pár korun. Pár set tisíc Kč, abych byl přesný.

Ne na každém trhu lze prodat cokoli, u aut to ale spíše neplatí

Auto, které u nás stojí půl milionu a víc, se na jiném trhu prodává třeba za 200 000 až 300 000 Kč v přepočtu. Pokaždé si říkám, proč my musíme platit tolik peněz. A proč jinde to jde levněji. Odpověď na to asi mám, a netěší mě. Teď odbočím. Volkswagen se chystá uvést na trh nové SUV. To má být vyráběno ve spolupráci se společným podnikem SAIC Volkswagen. Toto nové SUV, nazvané Volkswagen Tuyue XR, bude zapadat mezi již existující modely T-Cross a Tharu. Jak už je z názvu, pro Evropana neznámého, patrné, půjde o model pro ne-český trh.

iZdroj fotografie: VW, Autohome

Jaké auto bude? Design vozu by měl vycházet z tradičních prvků Volkswagenu, včetně LED světlometů s typickými čočkami a výrazné mřížky chladiče. Boční profil bude odrážet kompaktní styl, podtržený černými ráfky. V zadní části budou moderní průchozí světla a stříbrné lišty. Z hlediska rozměrů dosáhne vozidlo délky 4 355 mm, šířky 1 762 mm a výšky 1 605 mm. Díky tomu je menší než současný model Tuyue. Rozvor bude 2 651 mm.

Další reklama na Volkswagen Golf, kterou nemáte vidět. Rychle se na ni podívejte, než ji zakážou

Nebudu vás natahovat, jde o modely z čínské nabídky. Zpět ale k novému vozu. Ten by měl mít pod kapotou na výběr ze dvou benzinových motorů o objemu 1,5 litru. Jeden bude přeplňovaný a bude poskytovat vyšší výkon. Atmosférický agregát bude mít výkon 81 kW, zatímco výkonnější verze dosáhne potenciál 118 kW a točivý moment 250 Nm. Přenos výkonu bude zajišťovat pravděpodobně automatická převodovka DSG.

Motor má výkon, u nás by ale zřejmě neprošel přes STK

Motor využívá technologii VTG turbodmychadla, vysokotlaké vstřikování paliva, Millerův cyklus a další pokročilé prvky, které přispívají k efektivnímu vyvážení výkonu a nízké spotřeby paliva. Očekává se, že toto SUV bude spíše ekonomickou volbou na čínském trhu a bude umístěno mezi modely T-Cross a Tharu i cenově. Tharu se prodává třeba na Filipínách. Proč ne u nás? Tak se podívám na náš trh a na velikostně podobný Tiguan.

Zmíněný model stojí od 799 990 Kč. Kolik by mohlo stát tohle aut na čínském trhu? V přepočtu bych to tipoval pod 499 900 Kč. Je zřejmé, že se neočekává, že by se model Tuyue dostal na evropský trh, Zde by mohl být konkurencí modelům, jako je Seat Ateca nebo Škoda Karoq. Jak je ale možné, že se předpokládá to, že by mohlo být dostupné v Severní a Jižní Americe pod názvem Taos? Podle mého názoru je to jasné.

Vliv osobních aut na ekologii je minimální, EU to nechce vidět

Tady v Evropě si kráva pšoukne a všichni by ji hned posílali na jatka, aby snížili emise C02. Všude po světě jsou kritéria mnohem benevolentnější. Neříkám, že bychom měli všichni ignorovat ekologické potřeby a důraz na maximální starost o kvalitu životního prostředí. Ale nelze měřit dvěma různými metry. To se ale v rámci globálního trhu děje. Auta pro jiné trhy u nás neprojdou homologacemi.

Navíc je tady ta věc, že nám EU import ze světa zdražuje cly. Auto v Americe přijde na pár set tisíc Kč, jak ho ale chcete přivézt a přihlásit u nás, vyjde to na milion. A to to aspoň jde. U některých aut z Asie legální přihlášení není možné. Hlavně že tady pijeme z papírových brček a krájíme si steaky bambusovými parodiemi na příborový nůž.

iZdroj fotografie: VW

Volkswagen jsem uvedl jako příklad auta, které by se u nás prodávalo jako housky na krámě. Auto, které by Volkswagen potřeboval jako sůl. Soustředil se na elektromobilitu a teď má velké problémy. Nechci říct, že krachuje. Ale zavírá továrny. Tím nechci říct, že by se sem měla ve velkém hrnout auta z Číny. Nebo modely pro Čínu. Jen si myslím, že by trh měl být volný a nechat zákazníka, ať si vybere. Pokud si myslíte, že míchám jablka a hrušky dohromady, možná. Ale jen na první pohled.

Měla by být možnost koupit si jakákoli auta z celého světa

Je tady nové auto, které by Češi chtěli. Má všechno, co nám imponuje, včetně nízké ceny. Ale nebude se u nás prodávat. A pak jsou tady restrikce, kvůli nimž k nám levná auta nezamíří. Neprojdou přes emisní normy. Ale to jsou normy, které si vymyslela EU. To není dogma. To neznamená, že kdyby se tady to auto prodávalo, tak na Aljašce zemře o 100 % divokých zvířat více. Ne, myslím si, že reálný dopad by byl na ekologii minimální. Dal by se navíc kompenzovat tím, že by se omezila třeba neekologická lodní doprava. Nebo se pletu?

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Chtěli byste auta, která se u nás neprodávají?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články