„Auto za 50 000 000 Kč: Vyráběli jsme ho 1 rok, zcela podle speciálních přání zákazníka. Takovou nádheru ještě Česko nevidělo“

Automobil je na první pohled unikátní, to bezpochyby. Jak moc výjimečný je. se ukáže až s odstupem času, jeho cena jistě poroste.

i Zdroj fotografie: Automobili Pininfarina
                   

Pokud chce člověk nějaké unikátní auto, skutečně unikátní, existuje jen jedna jediná možnost. Jak to myslím? Unikátní není koupit si Škodu Octavia druhé generace v nejbližším bazaru a nalepit jí na zadek křídlo vyrobené doma v garáži. Není to ani to, že si jeden koupí nějaký drahý automobil z omezené edice německé automobilky. Existuje jen jedna jediná správná cesta. Nechat si postavit auto přímo na zakázku.

Kdo si může koupit jediné auto na světě? Pouze multimilionář

Takovým autem je Pininfarina Battista. Jde o jeden z nejextrémnějších elektrických hypersportů, který posouvá laťku na novou úroveň exkluzivity. Nejenomže si takové auto nikdy nebudu moct koupit. Ani ho asi nikdy neuvidím na vlastní oči. Tím nechci říct, že by tohle měl být smysl mého života. A že bez toho nemá má životní pouť smysl. Prostě jen říkám, že jde o velmi omezenou edici. Ano, verze s pevnou střechou nevznikla v jediném exempláři, a tak tady nelze mluvit o absolutní jedinečnosti.

i

Ani s cenou kolem 50 milionů korun a výkonem neuvěřitelných 1 400 kW to nelze. A to se na první pohled může zdát, že více luxusu a exkluzivity v oblasti elektrických supersportů snad ani nelze dosáhnout. Chyba. Našel se totiž zákazník, který měl na model ještě další požadavky – zásadní výtkou byla pevná střecha. To pro takto náročného zákazníka nebylo dostatečně jedinečné. Druhou překážkou byla skutečnost, že se Battista vyrábí ve více než jednom exempláři. Jinak řečeno to znamená, že se jedná o sériovou výrobu, byť značně omezenou.

Československo mohlo mít zajímavý závodní speciál. Škoda Salamander zvládla stovku za 5,5 sekundy, ale brzy skončila

Sériovou, a to je „stejné“ jako zmíněná Škodovka. Automobili Pininfarina problém „snadno“ vyřešila po svém a výsledkem je nový jedinečný model s názvem Targamerica. Název naznačuje inspiraci typem karoserie targa. Automobil byl navržen speciálně pro jednoho klienta ve Spojených státech. Jeho jméno zůstalo nezveřejněno. Targamerica je prvním zakázkově vyrobeným hypersportem od Automobili Pininfarina.

Tohle auto asi nikdy na vlastní oči neuvidíte, zamíří do soukromí

To bezpochyby představuje důležitý milník pro tuto italskou značku. Firma uvádí, že tato objednávka je zároveň jejím prvním skutečně zakázkově postaveným automobilem. Co dělá Targamericu skutečně výjimečnou, je unikátní karoserie typu targa. To je výrazná odchylka od standardního kupé Battisty. Design byl inspirován vzácným Ferrari Testarossa Spider z roku 1986, který byl také navržený Pininfarinou.

iZdroj fotografie: Automobili Pininfarina

Otevřená konfigurace střechy vyžadovala rozsáhlé přepracování, zejména v oblasti zadní části a zavazadlového prostoru. Tím se Targamerica stala opravdovým technickým mistrovstvím. Nejde jen tak uříznout střechu. Vím to, kdysi jsem to zkusil a ne, nefungovalo to. Samozřejmě ne u na zakázku vyrobeného vozu Pininfarina, ale u Škody MB mého strýce. No nic. Exteriér vozu byl vyveden v odstínu Argento Liquido Gloss.

Kůže v autě není nijak neobvyklá, humidor už docela ano

To je tekuté stříbro, s výraznými modrými a černými akcenty. Styl je podtržen ručně malovanými proužky podél zadního křídla. Exkluzivitu vozu dále podtrhují unikátní pětiramenné leštěné ráfky. Paolo Dellachà, generální ředitel Automobili Pininfarina, v rozhovoru potvrdil, že se při návrhu tohoto unikátního modelu inspirovali jedním z majitelových stávajících vozů. Konkrétně se jedná o stříbrné Ferrari Testarossa s bílou plátěnou střechou a modrými pruhy, které má podle Dellachà svébytný styl a eleganci.

iZdroj fotografie: Automobili Pininfarina

Tento designérský prvek ovlivnil vzhled Targamericy. Kola samotná jsou navíc navržena speciálně pro tento model a svým designem se odlišují od ostatních vozů, které Automobili Pininfarina vytvořila. Interiér vozu je luxusní a precizně zpracovaný, to je pro Pininfarinu typické. Dominantním materiálem v kabině je béžová kůže, která dodává interiéru na exkluzivitě a rafinovanosti. Mezi speciálními prvky interiéru najdeme detaily odkazující na majitele vozu.

Klient na auto čekal rok, to vlastně není až tak dlouhá doba

Jaké? Hlavové opěrky s vyšitým logem Pininfariny a další personalizované doplňky. Tím nejvýraznějším a zároveň nejluxusnějším detailem je však podsvícený humidor, který pojme tři doutníky. Zákazník si vůz objednal vloni během slavného Týdne aut v Monterey 2023. Společnost Automobili Pininfarina si dala záležet, aby požadavkům klienta vyhověla do posledního detailu. Letos se tento jedinečný vůz poprvé objevil. Co se týče technických specifikací, Targamerica sdílí mnoho společného s původním modelem Battista.

iZdroj fotografie: Automobili Pininfarina

Elektrický hypersport má již zmíněný výkon 1 900 koní. Tedy 1 400 kW, abych se držel správného značení v rámci elektromobility. S točivým momentem 2 340 Nm. To řadí stroj mezi nejvýkonnější elektrická vozidla na světě. Pohání jej čtyři elektromotory, které jsou umístěny u každého kola, a zajišťují nejen obrovský výkon, ale také precizní ovládání a vynikající jízdní vlastnosti. Battista, resp. Targamerica, zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než dvě sekundy.

Hučení benzínového motoru? Ne, tady bzučí pouze elektřina

To je srovnatelné s nejrychlejšími supersporty současnosti. Maximální rychlost tohoto vozu přesahuje 350 km/h. Krom toho je model vybaven nejmodernějšími technologiemi, které zajišťují bezpečnost, pohodlí i maximální výkon. Jedná se například o sofistikovaný systém řízení jízdní dynamiky. Ten umožňuje řidiči přizpůsobit si jízdní režimy podle svých osobních preferencí. Nebo pokročilý systém rekuperace energie, jenž zajišťuje prodloužení dojezdu na jedno nabití.

Závěrem zbývá jediná otázka – jestli se tento unikátní hypersport někdy dostane na silnice. Vzhledem k exkluzivitě a tomu, že jde o zakázkový model vyrobený pouze v jednom exempláři, je pravděpodobné, že se s ním majitel bude kochat spíše v rámci privátní sbírky, než aby jej pravidelně používal. Přesto se může stát, že alespoň občas vyjede a ukáže výkon a styl na nějaké exkluzivní akci.

Je tohle budoucnost sportovních aut?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články