Nejspolehlivější motor koncernu Volkswagen, který si ještě můžete koupit. Hravě bez potíží (a drahých oprav) najede 500 000 km

Motor nemá přeplňování, velký objem, a tím ani vysoký výkon. Češi ho ale chtějí, protože se nemusí téměř opravovat.

i Zdroj fotografie: AIMHO'S REBELLION 8490s / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Mít doma dobrou ojetinu je a bude velmi důležité. Ten motorista, který nehodlá koupit elektromobil, nebude mít za pár let jinou šanci. Jinou než udržovat ojeté auto se spalovacím motorem v takovém stavu, aby mu auto vydrželo co nejdéle. Nové už si nekoupí. Už teď dobré motory mizí z nabídky. Pokud jsou v prodeji, pak jde obvykle o složité agregáty s přeplňováním a moderními technologiemi, které zaručují co nejnižší emise. A obvykle také zvyšují poruchovost. O to víc stojí za to podívat se na pohonnou jednotku, jež je stále na trhu mezi ojetinami.

Poruchovost a servis jsou pro tento motor neznámé výrazy

Je de facto nesmrtelná. V dnešní době, kdy jsou moderní spalovací motory často podřízeny složitým technologiím a emisním regulacím, působí tento motor jako ztělesnění jednoduchosti a odolnosti. Co to znamená? Podle mne to, že mu jednoduchost zajišťuje dlouhou životnost. Mluvím o motoru 1.6 MPI, o motoru, který považuji za výborný. V současnosti, kdy automobilový průmysl přechází k elektromobilitě a spalovací motory se stávají složitějšími a citlivějšími, je obtížnější najít pohonné jednotky v podobné kvalitě jako tento motor.

iZdroj fotografie: S vědomím Davids Biler

Volkswagen, německý automobilový gigant, má problémy. V posledních letech soustředil svou pozornost na elektromobilitu a odklonil se od vývoje a výroby odolných spalovacích motorů, právě jako je 1.6 MPI. A co se děje? Asi jste si všimli titulků hlásajících, že je koncern v problémech. Jedná se o krok vynucený vzhledem ke globálnímu tlaku na snižování emisí CO2. Ovšem v reálu je to ztráta pro všechny, kdo si cení robustních a spolehlivých motorů, které by mohly sloužit mnoho let bez výrazných problémů.

Auto jako pomsta. Odborníci na bazarový trh označili ojetiny, kterým je lepší se vyhnout

Moderní spalovací motory jsou často výkonné, ale kvůli složitosti a schopnosti plnit přísné emisní normy nejsou tak odolné, jak bychom si jako zákazníci přáli. Motor Multi Point Injection (MPI) je zážehový motor, kde je palivo vstřikováno do sacího potrubí vícebodově, těsně před jednotlivé sací ventily. Proti jednobodovému vstřiku má pozitivní vliv na průběh krouticího momentu motoru. Jednoduchá a efektivní konstrukce. Palec nahoru.

Minimum dílů, a tím i možností, že se něco rozbije či porouchá

Motor 1.6 MPI byl ve výrobě v letech 2005 až 2015. A je skvělým příkladem jednoduchosti a spolehlivosti. Motor byl montován do několika modelů Volkswagen, ale také do vozů jiných značek koncernu, jako je například Škoda Octavia druhé generace. Jednotka o objemu 1,6 litru disponovala osmi ventily, hliníkovým blokem s ocelovými výztuhami a spolehlivým rozvodovým řemenem. Motor ještě nevyužíval turbodmychadlo. To znamená nižší výkon ve srovnání s moderními přeplňovanými motory. Ale na druhou stranu také dlouhou životnost a spolehlivost.

iZdroj fotografie: AIMHO’S REBELLION 8490s / Creative Commons / CC-BY-SA

Výkon 102 koní, který tento motor poskytoval, byl sice skromný, ale pro tehdejší lehčí vozidla zcela dostačující. V čem je problém přeplňování? Menší turbomotory nabízejí vyšší efektivitu, ale složitost jejich konstrukce je jejich slabinou. Systémy přeplňování a komplikovanější elektronika, to vše zvyšuje riziko poruch a snižuje životnost. Motory 1.6 MPI vymizely z nabídky. To ale neznamená, že by zcela zmizely ze silnic.

Jako ojetina dává smysl. Moc nejede, ale vydrží skoro navěky

Motor 1.6 MPI stále můžeme nalézt na trhu s ojetými vozy. Tam je vysoce ceněn pro svou spolehlivost a schopnost najet obrovské porce kilometrů bez nákladných oprav. Díky jednoduchosti se tento motor také snadno opravuje. Jeho údržba je ve srovnání s modernějšími agregáty levnější a méně náročná. Je to důkaz toho, že technologický pokrok ne vždy znamená vyšší kvalitu a že starší, jednodušší motory mohou být z dlouhodobého hlediska lepší volbou. Tohle je motor, který dokáže najet bez přehánění stovky tisíc kilometrů.

iZdroj fotografie: mobile.de

Klidně půl milionu. To se dříve rozpadne zbytek auta, než zkolabuje tento motor. Ano. Volkswagen měl ve svém portfoliu několik skvělých motorů, ale jen málokterý z nich se může rovnat 1.6 MPI, pokud jde o odolnost a dlouhou životnost. Já tvrdím, že tento motor je důkazem, že v jednoduchosti je síla. U koncernu VW se motory MPI používaly už v modelu Škoda Felicia 1.3 MPI s výkonem 50 kW a 1.3 MPI o výkonu 40 kW. A v nejsilnější benzínové verzi 1,6 MPI s výkonem 55 kW.

V Evropě nové koupit nelze, Jižní Amerika by ale nesouhlasila

Stejný typ vstřikování, jen s modernější elektronikou, byl použit u Škody Fabia u motorů 1.0 MPI 37 kW, 1.4 MPI 44 a 50 kW a také 2.0 MPI 85kW. U Škody Octavia se používala 2.0 MPI o výkonu 85 kW. A pak také u obdivované šestnáctistovky s výkonem 55 kW a nově se silnější verzí 75 kW. Dnes už jako nové nelze koupit auto s tímto motorem, vím o dobíhající produkci, tuším v Jižní Americe, ale ruku do ohně za to, že linka běží dodnes, bych nedal. Dám ale ruku do ohně za to, že si tento motor zaslouží své místo v automobilové historii jako jeden z nejspolehlivějších a nejodolnějších motorů, jaké kdy Volkswagen vyrobil.

Je tohle nejlepší motor od VW?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články