Čeští řidiči musí zpozornět: Největší změna v historii EU? Od kdy začnou platit jednotné pokuty napříč členskými státy

Tohle je nesmysl, který nemůže fungovat. Stejné pokuty pro všechny státy, když je všude jiná ekonomický situace?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Tohle je nápad za všechny peníze. Určitě za ty naše, protože pokud by to prošlo, tak budeme mít do kapsy hluboko jak do pověstné Macochy. Co mě tak nadzvedlo? Můžou za to Němci. V německé unii policejních odborů přišel na svět návrh, který by mohl způsobit zásadní obrat ve fungování dopravních pravidel v rámci Evropské unie. A nás by uvrhl do temna nekonečné chudoby. Zavedení jednotných pokut za dopravní přestupky v rámci celé EU.

Absurdnost EU nezná hranic, další nařízení? Výsměch všem

Vlastně se divím, že s tím nějaký chytrák přichází až teď. Je to přesně typický eurounijní nesmysl hodný návrhu radnice v Kocourkově. Myšlenka se objevila ve světle zvyšující se potřeby sjednotit pravidla silničního provozu v celé EU. Dejme tomu. Ale proč by se to mělo týkat trestů za přestupky? Důvodem je údajně současná nespravedlnost a velké rozdíly mezi jednotlivými členskými státy EU, které mají různé přístupy k pokutování stejných porušení dopravních předpisů. Tyto rozdíly prý způsobují zmatky, protože řidiči po Evropě čelí různým postihům za stejné přestupky.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

To prý vyvolává dojem nesourodosti v evropském dopravním systému. Ano. Systém je nesourodý, protože je tady řada nesourodých států. Které mezi sebou v uplynulých staletích válčily na život a na smrt. A teď mají fungovat jako jeden? Hloupost. Policejní unie Německa, jedna z nejvlivnějších odborových organizací v zemi, se rozhodla, že nastal čas tuto situaci změnit. Přišla tak s návrhem zavést jednotný systém pokut v rámci celé Evropské unie, který by zajišťoval, že všichni řidiči budou čelit stejným sankcím za stejná porušení dopravních pravidel.

Agresoři v černém Mercedesu vybrzdili řidiče, drsně „si to šli vyříkat“. Překvapení, vystoupili členové Policie ČR v civilu

Bez ohledu na to, ve které zemi se nacházejí. To je podle mne takový nesmysl, že jsou proti tomu povinné tvary okurek nebo zákaz šroubováků ukázkou lidové geniality. Tento krok by podle představitelů policejní unie vedl nejen k větší spravedlnosti, ale i k vyšší bezpečnosti na silnicích. Navíc by přispěl ke snížení počtu dopravních nehod, zejména mezi řidiči, kteří často cestují mezi různými zeměmi. Policejní unie již svůj návrh zaslala kompetentním státním orgánům i vedení Evropské unie. Návrh jednotných pokut zohledňuje nejen závažnost konkrétních přestupků, ale také specifické podmínky jednotlivých zemí.

Stejné podmínky pro všechny? To už tady bylo, za komunismu

Aby se zajistilo, že systém bude spravedlivý a účinný. V současné době je situace v Evropské unii taková, že za stejné dopravní přestupky jsou řidiči v různých zemích pokutováni různými částkami. Například za nepoužití bezpečnostního pásu můžete v Polsku zaplatit pouze 25 eur, zatímco v Řecku za stejný přestupek hrozí pokuta až 350 eur. Tyto rozdíly mohou být pro řidiče cestující mezi státy EU velmi matoucí a často vedou k nedorozuměním či nechtěným pokutám. Dále existují země, jako Finsko nebo Dánsko, které stanovují pokuty na základě příjmů přestupce.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Což zase může u některých přestupků, například u jízdy pod vlivem alkoholu, vést k obrovským částkám u řidičů s vyššími příjmy. Rozdíly v přístupu k pokutování přestupků vedou ke stále větší diskusi o potřebě harmonizace pravidel na evropské úrovni. Předseda představenstva německé policejní unie Jochen Kopelke zdůraznil, že jedním z hlavních cílů tohoto návrhu je zvýšení bezpečnosti na silnicích v celé Evropě. Podle něj by jednotný katalog pokut zajistil, že pravidla silničního provozu budou důsledně dodržována, a přispěl by ke snížení počtu obětí dopravních nehod. Já skutečně nevím, čím ti lidé přemýšlejí. Mozek to není.

Poláci mají problémy s pitím, jinde se zase řeší rychlost

Omlouvám se, ale zdá se mi, že namísto hlavy používají orgán, který mají v kalhotách. Kopelke přirovnal současnou situaci k procesu, jenž proběhl při sjednocení dopravních značek v rámci Vídeňské úmluvy o dopravních značkách z roku 1968. Tato úmluva přijala standardy pro dopravní značky v 69 zemích po celém světě a přispěla k výraznému zjednodušení mezinárodního silničního provozu. I když mají některé země své specifické dopravní značky, sjednocení tohoto systému vedlo k vyšší bezpečnosti a lepší orientaci řidičů na cestách.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Podobně by jednotný systém pokut mohl odstranit zmatek spojený s různými pravidly v jednotlivých zemích a zároveň zvýšit bezpečnost na silnicích. Tento návrh teď čeká na širší diskusi. A na schválení. Pokud by byl přijat, mohl by výrazně změnit pravidla hry pro miliony řidičů v celé Evropské unii. Za mne je to totální nesmysl. V každém státu jsou jiné problémy, a tak také jiné pokuty. Někde chtějí odnaučit řidiče pít před jízdou, jinde sundat nohu z plynu. Pauašalizovat různé lidi do jednoho pytle přece nejde. I to už tady bylo. A problém je i ekonomický.

Příklad. Žijete v německém Bavorsku a máte příjem třeba 5 000 eur. Pokuta například 300 eur vás zamrzí, ale nezruinuje. Jestliže ale žijete v Čechách a váš příjem je třeba 30 000 Kč, pokuta 300 eur je brutální. V přepočtu cca 7 500 Kč? Anebo jinak. Souhlasím, ať jsou všude ve všech státech stejné pokuty. Pokud toto EU nařídí, pak ať ale také dorovná platy lidí v celé EU na úroveň bavorského standardu. Pak si rozhodně nebudu stěžovat.

Souhlasíte se stejnými pokutami?

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články