Automobilka s novými názvy modelů podle české veřejnosti tak trochu tápe. Může mít hlas lidu lepší názor než marketingoví odborníci?
Reklamu na novou Škodu Elroq lze teď vidět skoro všude. Nelíbí se mi. Jak nový model, tak reklama na něj. Jsem holt stará škola. Ode mne se asi ani nedá čekat nic jiného. Ne pokud dodnes vzpomínám na reklamu na Fabii RS jako na „fakt dobrou“. Nudná a bezpohlavní upoutávka na něco, co se jmenuje jako postava z počítačové hry o elfím světě, mne prostě nemůže oslovit. A to jméno? Mám prostě s názvoslovím Škody osobní problém. Nelíbí se mi.
Felicia, Octavia, Superb, to jsou ta správná jména. Nebo Fabia
Jistě, asi lepší než jako Ford, který zneužil Mustang u elektromobilu nebo Pumu u malého SUV. Ale i tak. Beru to, že se automobilka Škoda v posledních letech snaží o jasný „moderní“ systém v názvech svých modelů. Když se podíváme na modelové řady, začíná být zřejmé, že vozy SUV končí na písmeno Q. Tento trend začal v roce 2016 s modelem Kodiaq, který byl prvním počinem automobilky nesoucím tento charakteristický rys.
Další SUV modely jako Karoq, Kamiq a Enyaq pokračovaly v tomto trendu. Logika je tedy podle mě jednoduchá. SUV Škody mají v názvu vždy na konci písmeno Q. Pokud model začíná písmenem E, jedná se o elektromobil. To platí třeba pro Enyaq. Automobilka se občas od této pravidelnosti odchýlí. Jak ukazují názvy jako Sharyaq či Prediaq. Ty ale nebyly použity pro sériově vyráběné modely. Názvy vznikly v rámci propagačních aktivit, konkrétně v souvislosti s hokejovými zápasy NHL konanými v Praze. Sharks versus Predators, jestli si dobře pamatuji.
Ačkoli byla jména zaregistrována, neznamená to automaticky, že se objeví na nových modelech. Tato určitě ne. Co je však jasné, je koncept K-Q, respektive E-Q, který se v názvech vozů Škoda postupně ustálil. Nedávno automobilka na indickém trhu vyzvala veřejnost s žádostí o pomoc vymyslet nové jméno. Tato kampaň se jmenovala „Name Your Skoda“ a týkala se kompaktního SUV. Vůz menší než Kamiq, uvedení na trh v Indii plánováno na první polovinu roku 2025. Škoda vyzvala indické řidiče, aby navrhli název pro tento nový model.
Může veřejnost vymyslet název, který by stál za to? Ano, může
Podmínky byly jasné, název musel začínat na písmeno K a končit na písmeno Q. Přičemž délka jména nebyla omezena. Jediným doporučením bylo držet se jednoslabičných nebo dvouslabičných názvů, aby byla zachována tradice pojmenování SUV značky Škoda. Proč se taková výzva nikdy dosud nekonala i na českém trhu? Odpověď je jednoduchá – český národ je známý svým smyslem pro humor a pravděpodobně by se objevilo množství vtipných a často nevhodných návrhů, jako například Kajaq, Kuq, Kecáleq.
Česká veřejnost by měla tendenci využít podobné soutěže k tomu, aby ukázala svou kreativitu z humorné stránky. Jen my jako národ dokážeme zvolit v anketě o největšího Čecha fiktivní divadelní postavu. Přesto se zdá, že myšlenka nechat veřejnost podílet se na výběru názvu může být účinným marketingovým krokem, jak ukazuje indická kampaň. U nás by to nešlo. Skutečně ne. Ale na trzích, kde lidé nemají smysl pro humor, by to fungovat mohlo. Takové Švýcarsko, tam by to bylo zcela bez problémů.
Kdo rozhodne, které názvy modelů jsou správné a které ne?
Indičtí zákazníci se ukázali v dobrém světle, mezi návrhy se objevila například jména jako Kwiq, Kliq nebo Kaiq. Krátké a snadno zapamatovatelné názvy. Jeden z návrhů vzbudil větší pozornost. Kosmiq. Jméno, které mnozí považovali za již použité u nějakého auta v minulosti. Ukázalo se, že není oficiálně registrované v žádné modelové řadě. Slušná práce. K anketě z jiné strany. Je to takový „ikea přístup“.
Švédský dům s nábytkem prodává nábytek demontovaný, montáž nechává na zákazníkovi. Tím ušetří peníze. Škoda může ušetřit tím, že nechá lidi navrhovat názvy. Já bych zamyšlení uzavřel prohlášením, že jména modelů značky Škoda se mi nelíbí. A ani lidem v mém okolí. Přijdou jim směšná. Možná by bylo opravdu lepší vyzvat lidi a nechat je navrhovat názvy modelových řad. Horší než Elroq to být nemůže. Nebo se pletu?
Tak schválně, poprosím vás, čtenáře, o spolupráci. Bez pokusů o humor zkuste v komentářích navrhnout nějaké názvy pro modely značky Škoda. Zadání je jednoduché a kopíruje princip automobilky. Elektromobil začíná na písmeno E a končí na Q. SUV začíná na K a končí taky na Q. Můžeme pak vyhlásit pomyslného vítěze. A finální návrh představit přímo automobilce.