České zlozvyky 97 % řidičů: Kolik z nich děláte vy? Nevědomky si ničíte auto, jeden vyjde až na 12 000 Kč

Motoristé netuší, že velmi často dělají drobné chyby. Ty se ale mohou sčítat a pak to ohrožuje bezpečnost a stojí tisíce na servise.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Řízení automobilu se může zdát jako každodenní a rutinní činnost, kterou mnoho lidí vykonává téměř automaticky. Přiznávám, že ono to tak vlastně je. Sám se přistihnu, že některé věci dělám bez přemýšlení. A to je špatně. Nicméně není to tak hrozné, tedy jak to vidím já, jako to, když v rámci rutiny dělají motoristé opakovaně chyby. Když si osvojují zlozvyky, které nejen snižují bezpečnost jich samotných, ale i ostatních účastníků silničního provozu. Zlozvyky za volantem mohou být různé – od těch zdánlivě neškodných, které „jen“ ovlivňují plynulost jízdy, až po ty, které mohou vyústit v nebezpečné situace, a dokonce i dopravní nehody.

Zlozvyky mohou poškodit auto, při dlouhodobém opakování

Tyto zlozvyky často vznikají dlouhodobou rutinou a nesprávným přístupem k řízení. Alespoň podle mého názoru. Jedním z nejčastějších zlozvyků je používání mobilního telefonu během jízdy. Ať už jde o telefonování, posílání textových zpráv, nebo dokonce prohlížení sociálních sítí, výrazně to odvádí pozornost řidiče od řízení. Mnoho řidičů si neuvědomuje, že i krátký pohled na obrazovku telefonu může znamenat několik sekund nepozornosti, během kterých se může na silnici stát cokoliv. Statisticky je doloženo, že nepozornost způsobená používáním telefonu za volantem je jednou z hlavních příčin dopravních nehod.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Podle novelizovaného bodového systému je to u nás za pokutu 1 500 až 2 500 Kč, respektive až 10 000 Kč ve správním řízení. Plus 4 trestné body. Přesto si tento zlozvyk řada motoristů neupře. Jde o zlozvyk, nicméně ne takový, který přímo ničí auto. Ano, i takové chyby řidiči dělají. Existuje skutečně několik závažných zlozvyků, jichž se mnoho řidičů dopouští nevědomky. A které mohou jejich auta postupně ničit. Běžně se například děje, že řidiči odkládají nohu na spojkový pedál místo toho, aby ji položili vedle něj.

Jezdit v autě s otevřenými okny? Velká chyba. Kdo to dělá, poškozuje motor

Zlozvyk má za následek předčasné opotřebení spojky, to může vést k jejímu definitivnímu poškození. Stát na křižovatce se zařazenou rychlostí a sešlápnutou spojkou je jedním z dalších a nejběžnějších prohřešků, kterých se řidiči dopouštějí. Spojka je v tomto případě neustále v činnosti. To vede k nadměrnému opotřebení jejího ložiska. Řidiči by si měli zvyknout na to, že při zastavení či zpomalování na semaforech nebo v kolonách je vždy lepší vyřadit na neutrál. Další častou chybou je používání spojky při zastavení v kopci. Mnozí motoristé při stání v kopcích lehce sešlápnou spojkový pedál a nechají prokluzovat spojku, aby se auto nepohnulo dozadu.

Stát na spojce nebo snad pomocí spojky brzdit? Fatální omyl

To je věc, která spojku ničí, ničí a ničí. Děje se to, že dochází k nadměrnému přehřívání a opotřebení spojky. Na tohle slouží ruční brzdy. Což je vlastně druhý zlozvyk, to, že ruční brzdu řidiči nepoužívají. Maximálně jako brzdu parkovací. Ale jinak na ni, během jízdy, nesáhnou. Jsou výtečníci, kteří nesáhnou zase na páčku blinkrů, jak je rok dlouhý. Majitelé a řidiči BMW jsou v tomto ohledu asi mistři. Vážně, dalším zlozvykem je nesprávné používání ukazatelů směru. Ať už jde o jejich opomenutí při změně jízdního pruhu, nebo jejich pozdní zapnutí před odbočením. Zpět ale k poškozování auta. Rychlé rozjezdy za studena, zejména v zimním období, jsou dalším častým zlozvykem.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Když je motor studený, zejména při nízkých venkovních teplotách, není dostatečně promazaný. Komponenty, jako je převodovka nebo diferenciál, nejsou zahřáté na provozní teplotu. Pokud motoristé zbytečně vytáčejí motor hned po startu, může dojít k nadměrnému opotřebení těchto částí. Nejen motor, ale i další součásti vozu, jako jsou tlumiče a podvozek, potřebují čas na to, aby se dostaly do optimálního teplotního či provozního stavu. Je proto vhodné začít jízdu pomaleji a vyhnout se prudkým akceleracím.

Nastartovat a hned vyjet? Chyba, vyplatí se napočítat do deseti

Dokud se vozidlo dostatečně nezahřeje, je zlozvyk ho trápit prudkým zrychlováním. Teprve po několika minutách je motor i další části auta připraveny na plné zatížení. Než na to začnete šlapat, je dobré jet minimálně deset minut v klidu. A ihned po nastartování počkat pár vteřin. Nastartovat, připásat se a pak teprve vyrazit. Ne jakmile se protočí startér, tak zašlápnout plyn do podlahy. Parkovací brzda podruhé, ale v jiném kontextu. Už jsem mluvil o tom, že ruční brzdu řidiči téměř nepoužívají, jen jako parkovací. A teď vlastně říkám, že ani tu parkovací moc neřeší.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je další součástí vozu, jež je často nesprávně používána, a to zejména v zimních měsících. Mnoho řidičů se obává, že jim v zimě ruční brzda zatuhne, proto ji při parkování nepoužívají. Tento strach však u moderních vozů není opodstatněný. Zatuhnutí parkovací brzdy je u novějších automobilů velmi nepravděpodobné. Při parkování na rovině stačí zařadit jedničku nebo zpátečku, ale pokud vozidlo stojí v kopci, je nezbytné vždy zatáhnout parkovací brzdu. Když není ruční brzda zatažena, motorový řetěz, který pohání rozvody, je vystaven vyššímu napětí, což může způsobit jeho předčasné vytahání. Navíc někteří řidiči mají zlozvyk parkovací brzdu zatahovat bez použití tlačítka na uvolnění brzdy, což vede k tzv. „tahání přes zuby“.

Ruční brzda neslouží jen k parkování, řidiči ji ale nepoužívají

I když se tento postup může zdát nevýznamný, z dlouhodobého hlediska může vést k opotřebení mechanismu brzdy, a tím i ke zbytečným opravám. Mnoho řidičů podceňuje význam správného sezení a držení volantu. Někteří řidiči sedí příliš blízko, nebo naopak daleko od volantu. To může ovlivnit jejich schopnost rychle a efektivně reagovat na situace na silnici. Držení volantu jednou rukou, nebo dokonce pouze dvěma prsty může vypadat pohodlně, ale výrazně snižuje kontrolu nad vozidlem, zejména v kritických situacích. Zásadní zlozvyk.

iZdroj fotografie: Ballista / Creative Commons / CC-BY-SA

Za zlozvyk lze považovat i agresivní styl jízdy. Někteří řidiči se chovají za volantem impulzivně, reagují podrážděně na pomalejší vozidla nebo chodce, případně se snaží neustále předjíždět a „probojovávat“ se hustým provozem. Tento styl jízdy nejenže zvyšuje riziko kolizí, ale také vytváří stresové situace pro ostatní účastníky silničního provozu. Dalším rozšířeným nešvarem mezi řidiči je vyřazení rychlosti při jízdě z kopce na neutrál. Tento zlozvyk, motivovaný často snahou šetřit palivo, je nejen zbytečný, ale také nebezpečný. Při jízdě na neutrál řidič ztrácí možnost brzdit motorem. To vede k nadměrnému opotřebení brzdových destiček. Dát „dokupy“ brzdové obložení, brzdovou kapalinu, kotouče? I u levného auta ve výsledku klidně náklad za 12 000 Kč.

Na neutrál se z kopce nejezdí, je třeba mít zařazenou rychlost

Což není jen finanční zátěž, ale může to být i nebezpečné, zvláště při delších sjezdech, kdy hrozí přehřátí a ztráta účinnosti brzd. V extrémních případech se může stát, že brzdy přestanou fungovat úplně a řidič ztratí kontrolu nad vozidlem. Dojde i ke „svaření“ brzdové kapaliny. Pokud jde o palivo, při jízdě na neutrál se žádné významné množství neušetří. Moderní motory využívají při brzdění motorem minimální množství paliva. Z tohoto důvodu je lepší při jízdě z kopce řadit nižší rychlostní stupeň a brzdit motorem, čímž nejen ochráníte brzdy, ale také zlepšíte bezpečnost jízdy.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Existuje řada dalších drobných zlozvyků, které mohou časem způsobit poškození auta. Například mnozí řidiči nechávají auto běžet na volnoběh při dlouhém stání. Dalším častým prohřeškem je nedostatečné zajištění nákladu nebo nesprávné upevnění předmětů uvnitř auta. Při náhlém brzdění mohou volně ložené předměty uvnitř kabiny způsobit zranění nebo poškodit interiér vozu. Je důležité zmínit i nesprávné používání klimatizace nebo topení. Zlozvyk neustále nechávat zapnutou klimatizaci nejenže zvyšuje spotřebu paliva, ale také zbytečně zatěžuje klimatizační systém vozu.

Jednu drobnou chybu lze přehlédnout, nesmí se začít hromadit

Naopak, příliš časté používání topení na maximální výkon může vést k přehřátí některých komponentů, zejména v horkých letních dnech. V konečném důsledku jsou všechny tyto zlozvyky relativně drobnými chybami. Nic moc se v krátkodobém hledisku nestane. Jenže potíže se při každodenním používání automobilu mohou kumulovat a způsobit vážné poškození auta. Ačkoli se mnohé z nich mohou zdát nevýznamné, jejich dlouhodobé opakování vede k opotřebení důležitých částí vozu. A to zvyšuje náklady na opravy. Vlastně bych řekl, že dalším zlozvykem, který může mít negativní dopad na bezpečnost, je celkové neudržování bezvadného technického stavu vozidla.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Shrnuto a podtrženo, zlozvyky řidičů za volantem mohou mít vážné následky nejen pro ně samotné, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Ačkoliv se některé zlozvyky mohou zdát nevýznamné, jejich kumulace a dlouhodobé ignorování může vést k nehodám a tragickým událostem. Je proto důležité, aby si každý řidič uvědomoval, že řízení automobilu je zodpovědná činnost, která vyžaduje plné soustředění, respektování pravidel a neustálé zlepšování svých dovedností.

Jaké zlozvyky děláte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články