Postihy pro řidiče se zvyšují. Kdo zapomene, zaplatí víc, než vydělá. Pokuta 40 000 Kč, jak jí předejít?

Platit pokuty podle toho, kolik člověk vydělává, je šílené. Stejně jako dát za pokutu dva měsíční platy, tak co je lepší?

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Pokuty stejné ve všech státech Evropské unie? Nedávno jsem na toto téma psal článek, včetně názoru, že je to podle mě nesmysl. Jedním z mých argumentů bylo, že v každé zemi Evropské unie je jiná ekonomická situace, tudíž nelze mít paušálně stejně vysoké pokuty. Na to konto se ozval čtenář pan Jaroslav, který často jezdí do Polska. A ptal se mě, jak je to tam, protože slyšel, že tam budou sankce a pokuty zvýšeny.

Platit pokuty podle toho, kolik vyděláte? Motoristické peklo

Postihy pro řidiče v Polsku se skutečně neustále zvyšují a ti, kteří zapomenou na své povinnosti, mohou zaplatit opravdu vysoké částky. Jedním z největších strašáků pro řidiče je aktuálně zpoždění v pojištění, tedy povinném ručení. Ano, pokud vím, tak pokuty za přestupky, jako je překročení rychlosti, se v Polsku zvyšují. Jdou nahoru, a to až na 14 000 Kč v přepočtu za první přestupek a 28 500 Kč za opakovaný. Čeho se ale polští řidiči bojí víc? Toho, že sankce za nezaplacení povinného pojištění odpovědnosti mohou být mnohem vyšší.

iZdroj fotografie: Policie ČR

A to z jednoduchého důvodu – pokuty za zpoždění v pojištění odpovědnosti jsou navázány na minimální mzdu, která se v Polsku každých šest měsíců zvyšuje. Tohle je jiné než u nás. Tady je jedno, tedy myslím u nás, v ČR, jaký máte příjem. Když je pokuta 1 000 Kč, tak je to 1 000 Kč pro každého, bez rozdílu příjmu. V Polsku je to jiné. Sazby se tedy neustále upravují. Od 1. ledna bude minimální mzda činit 4 626 PLN, což znamená, že pokud řidič opomene pojištění na více než čtrnáct dní, může mu být uložena pokuta až ve výši 9 250 PLN. To je přes 52 000 Kč.

Češi zběsile kontrolují své řidičáky. Za malý detail jim hrozí velká pokuta, zkontrolujte si radši zápis řádku vlevo dole i vy

Když zpoždění nepřekročí tři dny, pokuta je 1 850 PLN, tedy cca 10 500 Kč. Pokud se zpoždění pohybuje mezi čtyřmi a čtrnácti dny, řidič bude muset zaplatit celou minimální mzdu, tedy 4 626 PLN. 26 400 Kč. Tato čísla jsou děsivá, mnohem vyšší než pokuty za jiné přestupky, jako je překročení rychlosti, které se i při nejhorším scénáři pohybuje maximálně kolem 2 500 PLN, tedy 14 250 Kč. Systém pokut má mít jasnou logiku – jde o motivaci řidičů, aby své povinnosti dodržovali, zejména co se týče povinného pojištění.

Neplatit povinné ručení je 100% záruka potíží a dalších výdajů

V případě nezaplaceného, respektive neuzavřeného pojištění mohou následky být mnohem závažnější než jen finanční. Může se stát, že při nehodě, kdy viníkem je řidič bez platného pojištění, bude tento muset z vlastní kapsy zaplatit veškeré škody. To může znamenat ještě vyšší náklady. Jak je to u nás? Jak jsem řekl, v rámci našich pravidel se neřeší, kolik člověk vydělává. Ale ano, i u nás stouply pokuty, zejména za překročení povolené rychlosti. Od 1. ledna 2024 začal platit nový bodový systém, v porovnání se situací, která platila do konce roku 2023, se pokuty zvýšily a některé postihy se zpřísnily.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Přestupky mají nyní tři kategorie bodového hodnocení, 2 body (překročení o více než 10 km/h), 4 body (překročení o více než 20 km/h) a 6 bodů (překročení o více než 40 km/h)​. Nové jsou i pokuty za překročení rychlosti, na místě to šlo nahoru na 1 500 Kč z 1 000 Kč. Ve správním řízení to je na 2 000 až 5 000 Kč, bylo to 1 500 – 2 500 Kč. Pokuta na místě za překročení rychlosti o 20 km/h v obci a 30 km/h a více mimo obec je až 3 500 Kč a ve správním řízení až 10 000 Kč (dříve to bylo za 5 000 Kč). Překročení rychlosti o 40 km/h v obci nebo 50 km/h mimo obec? 

U nás se zásadně zvedly pokuty, narostl i počet trestných bodů

Maximální pokuta se zvyšuje až na 25 000 Kč (dříve 10 000 Kč) a bodové hodnocení se zvyšuje z 5 na 6 bodů​. Znovu říkám, bez ohledu na to, kolik člověk vydělává. Pokud řidič v České republice nemá uzavřené povinné ručení (tzv. pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), vystavuje se hned několika možným sankcím a pokutám, které mohou být značně přísné.

Pokud policie při běžné silniční kontrole zjistí, že řidič nemá platné povinné ručení, může udělit pokutu až 40 000 Kč. Je tady poplatek do garančního fondu ČKP. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) může po majiteli vymáhat denní příspěvek do tzv. garančního fondu. Tento poplatek se pohybuje mezi 30 až 93 Kč za každý den nepojištění, v závislosti na typu auta.

iZdroj fotografie: Policie ČR

U osobních vozidel je to nejčastěji kolem 93 Kč denně. A samozřejmě je tady také vymáhání dlužných částek. V případě, že majitel vozidla nezaplatí dlužný poplatek do garančního fondu nebo způsobené škody, může ČKP přistoupit k právnímu vymáhání dlužné částky, to může vést až k exekuci. Na rozdíl od Poslka, nic co by se odvíjelo od průměrné mzdy. Každopádně je jasné, že pokuta 40 000 Kč pro někoho, kdo bere 28 000 Kč, může být i u nás likvidační.

Vaše nejvyšší pokuta?

Zdroj: ČKP
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články