Mému dítěti stačilo pár minut, aby názorně ukázalo, proč elektromobily v praxi postrádají smysl

Jak dokázat, že elektrická auta nefungují a nemají smysl? Stačí naložit vlastní dítě, s vědomím, že začne boj o život.

i Zdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz
                   

Pamatuji si na svůj první zážitek s elektrickým autem. Bylo to víc než před 10 lety a už tehdy jsem říkal, že mi Peugeot neměl půjčovat toto auto na klasický test. Měl by ho zapůjčit jako ukázku technologie, toho co se chystá, ale ne jako auto, se kterým se dá jezdit. Od toho okamžiku nemám elektromobily rád. Už tehdy se to auto ukázalo jako nefunkční, jako něco, čím opravdu nechci jezdit. Peugeot iOn byl jeden z prvních dostupných elektromobilů na trhu. Tehdy se prezentoval jako kompaktní městský elektromobil.

Elektromobily mají značné nevýhody, otázka ekologie je sporná

Jako jedno z prvních plně elektrických vozidel určených pro běžné motoristy. Své parametry si auto zachovává i dnes. S délkou karoserie 3,48 metru a šířkou 1,47 metru je iOn skutečně malý, což se projevuje hlavně v jeho mrštnosti a schopnosti proplést se i hustým městským provozem. Elektromobil vychází z modelu Mitsubishi i-MiEV, nebyl to zcela originální výtvor Peugeotu. To je i dnes na první pohled patrné hlavně na designu, který působí „zastarale“ japonsky. Nicméně i tak se dá říct, že v době svého uvedení na trh v roce 2010 měl Peugeot iOn jistý futuristický nádech. I když dnes už možná vzhledově působí skutečně trochu zastarale.

iZdroj fotografie: TuRbO_J from Adelaide / Creative Commons / CC-BY-SA

Co se týká technických parametrů, Peugeot iOn nabízí výkon 49 kW. To není mnoho, ale na městské cesty to bohatě stačí. Zrychlení z 0 na 50 km/h zvládne za necelých pět vteřin, na semaforech rozhodně nezůstane stát jako šnek. Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, což je opět více než dostačující pro městské potřeby a občasné příměstské výlety. Důležité ale je zaměřit se na dojezd, protože právě ten je často klíčovým faktorem při rozhodování, zda elektromobil vůbec má smysl. Peugeot iOn má dojezd přibližně 150 km na jedno nabití. A ani tím iOn nedokáže pokrýt každodenní potřeby. Pamatuju si to jako dneska. Byla zima, teplota pod nulou.

Dlouhodobý test bez servítek: Reálný dojezd a kvalita zpracování elektromobilového kladiva na Teslu

Sedl jsem s tehdy malým synem do auta, potřeboval jsem přejet přes Prahu. Odhadem asi 15 kilometrů. Baterie auta byla nabitá do plna. Palubní displej ukazoval dojezd asi 130 kilometrů. Nastartoval jsem tedy, zapnul topení, protože auto bylo zmrzlé. V tu chvíli dojezd spadl asi na 80 kilometrů. A to jsem neujel ani metr. Nedalo se nic dělat. Auto jsem musel prostě nějakým způsobem zahřát, navíc s malým dítětem v autosedačce nebylo možné byť jen uvažovat o tom, jet s nevyhřátým interiérem. Chtěl jsem pustit rádio, dojezd okamžitě zase klesl.

Sednout do nabitého auta a děsit se, že nepřejedu přes Prahu?!

Takže jsem rádio vypnul. Vyjel jsem z Prahy 4, potřeboval jsem dojet na druhou stranu města, do Bohnic. Auto bylo promrzlé, jakýkoliv pokus o zahřátí tlačil dojezd níž a níž. Zima byla neskutečná. Když jsem přejel Nuselský most, cítil jsem se jako hlupák. Vedle v pruhu stálo Audi A6, za volantem řidič v tričku s krátkým rukávem. Uvnitř vozu měli evidentně teplo. Jen tak si tam seděl, evidentně si pobrukoval. Jemu rádio hrálo. Já jsem tehdy ujel od mostu pár stovek metrů a musel jsem zastavit. Dojezd klesal, teplota také. Zastavil jsem a šel jsem se synem do nejbližší restaurace, abychom se zahřáli. A tímto potupným způsobem jsme jeli přes celou Prahu.

iZdroj fotografie: Vauxford / Creative Commons / CC-BY-SA

Pár minut jízdy, pár desítek minut čekání v restauraci, abychom se zahřáli. Musím totiž dodat jednu skutečně absurdní věc. Tím, že jsem nemohl topit, zamlžovala se okna. Protože jsem se zamlženými okny nemohl jet dál, musel jsem je otevřít. Se staženými okny bylo v autě tak jako venku. Tedy strašná zima. Nakonec se podařilo, po několika hodinách jsem se na druhou stranu města dostal. Frustrující však bylo vědomí, že mě stejně potupná cesta čeká ještě nazpátek. Spotřeba elektromobilu se pohybuje okolo 13,5 kWh na 100 km.

Jet s autem na lyže do hor? Ano, pokud má spalovací motor

Pokud porovnáme iOn s některými moderními elektromobily, je to směšné. Logicky. Dnes už je to technologicky staré auto. Nicméně mnoho moderních na tom není o tolik lépe. Řízení Peugeotu iOn je poměrně snadné. Jezdí jako normální auto. Tedy řídí se jako normální auto. Ale jezdit s ním nechci, stejně jako s žádným jiným elektromobilem. Díky malým rozměrům a dobrému poloměru otáčení je tento elektromobil ideální do města. Parkování s ním zvládnete i v úzkých ulicích a manévrování na rušných parkovištích je díky tomu také velmi snadné.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nikam jinam se tohle auto nehodí. Na dálnici určitě ne. Každopádně pro mě je právě tento Peugeot ztělesněním elektromobility jako takové. Jestli skutečně chcete poznat, zda je elektromobil pro vás, udělejte jediné. Zabalte si, naložte malé dítě a jeďte. Uvidíte, jak najednou cesta dostane úplně jiný rozměr. Mám i další příklad. Není to jenom o Peugeotu. Testoval jsem první plně elektrické Mini. Ujel jsem pár kilometrů, auto z ničeho nic zastavilo a už se nerozjelo. Jízda dopadla tak, že jsem auto odstavil a nechal svému osudu.

Elektromobily maximálně do města, a i tam mám veké obavy

A tím osudem myslím odtahovku zpátky do garáží automobilky. Třetí a poslední zkušenost, Nissan Leaf. Kolega, který se rozhodl, že pojede elektromobilem z Prahy do Ostravy a pak nazpátek. Se zastávkou za mnou na závodním okruhu. Tam si dal pár kol. Auto nezvládalo. Ale dejme tomu. Nicméně nezvládlo ani cestu zpátky do Prahy. Kdesi mezi Prahou a Pardubicemi se zavařilo a přestalo jet. Zpátky k elektromobilu jako takovému a dítěti.

Opravdu je to velmi dobrý způsob, jak auto otestovat. A zcela jasný důkaz, že elektromobily nefungují. Přemýšlím o nějakém starším BMW řady 3. O Škodě Octavia RS. O Fordu Fiesta, a nutně to nemusí být ST. Jsou to docela obyčejná auta, se kterými v zimě nezmrznete. Dojedete s nimi klidně do Itálie do Dolomit, na týden je tam odstavíte, pak do nich sednete a pojedete v mrazu zase domů. To s elektromobilem nezvládnete.

iZdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz

Jsou to docela obyčejná auta, do nichž naložíte dítě a pojedete bez obav, že vám dítě zmrzne. Jsou to docela obyčejná auta, se kterými můžete jet kamkoliv, zcela nečekaně se stavit na závodním okruhu a dát si pár kol. Bez obav, že to nepřežijí. Jsou to docela obyčejná auta, s nimiž dojedete v klidu z Prahy do Ostravy a zpátky, nenechají vás někde ve štychu a ta cesta vás bude možná i bavit. Tohle elektromobily, navíc nehorázně předražené, nezvládnou. Nebo se pletu?

Chcete koupit elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články