Jeden mistrovský trik k dosažení nejnižší možné spotřeby auta. Funguje u všech motorů, výsledek viditelný už 1. den

Jak ušetřit dost peněz, a navíc mít jistotu, že nehrozí žádné riziko? Je třeba sledovat jednu důležitou součástku.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Spotřeba paliva je věc, kterou řeší asi každý řidič. Snad jen ten s neomezeným rozpočtem nehledí na to, kolik paliva se v autě „ztrácí“. Existují různé triky a fígle, jak prostřednictvím stylu jízdy spotřebu snížit. I když ale řidič dělá maximum, tak jako tak narazí na technické možnosti auta. A tady je zapotřebí zmínit, že i s tím se dá pracovat. Co tím chci říct? Řidiči řeší vysokou spotřebu paliva a snaží se najít způsoby, jak tuto nákladnou „nemoc“ svého auta zmírnit. Spotřeba paliva je ovlivněna celou řadou faktorů – může to být zmíněný styl jízdy.

Spotřebu paliva lze snížit zejména správným stylem jízdy

Ale také zanesený vzduchový filtr, starší pneumatiky, dokonce i nedostatečný tlak v pneumatikách, který zvyšuje valivý odpor. To vše doporučuji kontrolovat a mít v bezvadném stavu. Existuje však jedno místo pod kapotou, o kterém řada řidičů ani neví, ale přitom může mít velký vliv na spotřebu paliva. Jde o takzvaný elektromagnetický ventil pohlcovače par paliva. Možná jste o něm nikdy neslyšeli, ale pokud máte pocit, že vaše auto začalo zničehonic brát víc paliva nebo v kabině cítíte benzínový zápach, tento ventil může být příčinou problému.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Teď se neobejdu bez trochy mechanické hantýrky. Ventil je součástí systému EVAP, to je zkratka pro Evaporative Emission Control System, tedy systém kontroly výparů z paliva. Funguje tak, že zachycuje benzínové výpary z nádrže, které by jinak unikaly, a vrací je zpět do spalovacího procesu. Tímto způsobem se snižuje množství zbytečně ztraceného paliva a výpary, které by jinak znečišťovaly ovzduší, jsou spáleny v motoru.

7 důvodů, proč vám u auta dramaticky roste spotřeba. A jak ji stlačit zpět na minimum (2,2 litru na 100 km)

Elektromagnetický ventil v systému EVAP reguluje proudění těchto výparů do uhlíkového filtru, kde se zachytí a později se recyklují do spalovacího procesu. Pokud tento ventil nepracuje správně, mohou benzínové výpary unikat, jasně. A to se projeví nejen zápachem, ale i zvýšenou spotřebou paliva. Má to svou logiku, pokud to unikne do vzduchu, nespálí se to v motoru, je to množství paliva, které přijde nazmar. Kromě toho může špatně fungující ventil vyvolat další nepříjemnosti. Jaké? Tak například rozsvícení kontrolky motoru na přístrojové desce.

Bezvadný technický stav auta je základem pro nízkou spotřebu

Řídicí jednotka motoru zjistí, že něco není v pořádku, a začne to hlásit. Porucha elektromagnetického ventilu může také způsobit problémy s výkonem motoru. Například se mohou objevit problémy se startováním nebo nepravidelným chodem. Ventil může negativně ovlivnit směs vzduchu a paliva, to vede k nepravidelnému spalování. Ať už jde o obtížnější startování za studena nebo kolísání otáček motoru při volnoběhu, tyto příznaky mohou signalizovat, že něco v systému EVAP není v pořádku. Ventil je ovládaný řídicí jednotkou motoru.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Ta ho na základě různých parametrů otevírá a zavírá, čímž umožňuje výparům dostat se do motoru. Pokud je ventil nefunkční, neotevře se, to znamená, že výpary zůstanou v nádrži, nebo naopak trvale unikají ven. To je právě příčina, co způsobuje ztráty paliva i nepříjemný zápach. Není nic horšího, než když si sednete do auta a ucítíte pronikavý zápach benzínu. Tento zápach je nejen nepříjemný, ale také nebezpečný.

Splodiny v kabině vozu jsou nepříjemné, a také nebezpečné

Pokud totiž výpary unikají ven, hrozí nebezpečí vzniku požáru. A samozřejmě intoxikace řidiče a posádky. Pokud tedy máte podezření, že s ventilem není něco v pořádku, rozhodně byste neměli problém odkládat. Navíc pokud máte v plánu projít emisní kontrolou, porucha systému EVAP vám může způsobit komplikace. Nesprávně fungující systém EVAP zvyšuje emise výfukových plynů, a to může vést k tomu, že neprojdete technickou kontrolou.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

V dnešní době je to velice citlivé téma, právě kontrola emisí na STK je teď pod drobnohledem úřadů. Oprava nebo výměna ventilu není přitom tak složitá ani finančně nákladná záležitost. Mechanik by měl být schopen tuto závadu snadno diagnostikovat a ventil vyměnit během okamžiku. Pokud se tedy rozhodnete investovat do opravy, pravděpodobně se vám to vyplatí nejen z hlediska snížení spotřeby.

Mechanik rozbitý ventil vymění během chvíle, není to drahé

Ale i kvůli zvýšení bezpečnosti a zajištění nižších emisí. Závěrem bych vše shrnul tak, že pokud máte podezření na zvýšenou spotřebu, nemusí být problém vždy viditelný nebo snadno zjistitelný na první pohled. Řada řidičů tráví hodiny hledáním příčin, přičemž zanedbávají právě takové detaily, jako je elektromagnetický ventil pohlcovače par paliva. Ten, kdo věnuje pozornost tomuto nenápadnému zařízení, si může ušetřit řadu starostí a dost peněz.

Jakou máte spotřebu paliva?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články