Dálniční pirát ve 225 km/h předjel policii. Ta mu navždy zabavila auto a udělila životní lekci, jakou Češi ještě nezažili

Jak moc musíte jet, aby vám policie zabavila auto? Nejde o žádná astronomická čísla, stát se to může snadno každému.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Rakouské dálnice patří mezi nejpřísněji sledované v Evropě. Pokud bych mohl srovnávat, tak větší tlak a nesmiřitelný dohled policie si pamatuji snad jenom ze Švýcarska. Přesto tam zákony opět přitvrdily. Jedete příliš rychle? Nepřejte si vědět, co za to dostanete. Respektive, řeknu to jinak. Ne co dostanete, ale o co přijdete. Relativně nově mohou rakouské úřady ve vážných případech zabavit vozidlo řidiče a následně jej prodat v dražbě.

Kdo jede na dálnici moc rychle, dostane pokutu a přijde o auto

Tento postih se vztahuje na extrémní překročení rychlosti – konkrétně o více než 80 km/h v obci nebo o 90 km/h mimo obec. Zabavení auta je jedním z opatření, která se v Rakousku využívají k boji proti agresivnímu a nebezpečnému chování řidičů. Policie může automobil nejprve dočasně zadržet, ale v závažných případech či u recidivistů je vůz zabaven trvale a následně prodán. Ptáte se, co udělají s penězi? Výtěžek jde do státního rozpočtu. Že snad nikdo v Rakousku v obci o 80 km/h nad limit nepojede? Ale to byste se divili.

iZdroj fotografie: Zemská policie Rakouska

Tresty za překročení rychlosti v Rakousku začínají pokutami na úrovni 29 eur (cca 737 Kč), částka ale může stoupnout na 2 180 eur (přes 55 tisíc Kč) v závislosti na míře přestupku. Rakušáci se s tím nemazlí. A pokud nebudete mluvit německy, nic vám nepomůže. Naopak, řekl bych, že si na vás ještě více smlsnou. Mám s takovými policisty osobní zkušenost a myslím, že vůči nám, Čechům, skutečně cítí značnou antipatii. Možná nejen proto udělili našemu slovenskému sousedovi takovou životní lekci, jakou naštěstí ještě Češi ve velkém nezažili.

Chystáte se do Rakouska? Nezapomeňte na dálniční známku

V těch nejvážnějších případech, kdy se jedná o překročení zmíněné hranice 80 či 90 km/h nad limit, může tedy policie rovnou přistoupit k zabavení vozidla. Tato drastická opatření cílí na snížení počtu dopravních nehod a na ochranu účastníků silničního provozu. Místní úřady tak dávají jasně najevo, že rychlostní limity nejsou pouze doporučením, ale striktní hranicí. A že překročení má reálné následky s přímým dopadem na řidiče. Nejenom dávají najevo teoreticky, ale reálně auta zabavují. Pro české řidiče může být tento přístup varováním.

Hodně radarů je v Rakousku tajně ukrytých, třeba do svodidel

Mnoho lidí si na dovolené v Rakousku nebo při průjezdu tímto sousedním státem neuvědomuje, že jim za vážný přestupek může být auto rovnou odebráno. Situace v Česku je oproti tomu zatím relativně mírnější. I když za extrémní překročení rychlosti hrozí vysoké pokuty a zákaz řízení, samotné auto zůstává majetkem řidiče. Česká legislativa zatím zabavování aut neumožňuje, ale inspirace přísným rakouským přístupem už probíhá na úrovni odborných diskusí. Rozšíření pravomocí české policie, které by jí umožnilo zabavovat vozidla?

i

Teď nelze, to by vyžadovalo zásadní změnu legislativy. Pro řidiče v Rakousku ale platí něco jiného, není radno riskovat – jízda s vysokou rychlostí může vyjít pěkně draho, a navíc hrozí trvalá ztráta vozidla. Své o tom ví jeden slovenský řidič. Že rakouské úřady skutečně patří mezi ty nejméně tolerantní, ukazuje právě už konkrétní případ z Dolního Rakouska. Osmadvacetiletý slovenský řidič jel po dálnici A1 nepřiměřenou rychlostí v úseku s limitem 130 km/h mezi výjezdy Ybbs a Amstetten.

Téměř 100 km/h nad povolený limit, to nemohlo skončit dobře

Kolik měl na tachometru? Těžko říct, při proměřování ale radar naměřil 225 km/h. Policisté ho okamžitě zastavili a na místě mu zabavili řidičský průkaz. A nejenom ten. Přišel i automobil. Pokuta? Ne malá, pro řadu lidí je pokuta likvidační, v přepočtu až 126 000 Kč. Strašné. Na druhou stranu, 225 km/h na stotřicítce v Rakousku? Co čekal? Závěrem jedna myšlenka. Rakouský model přísných opatření by prý mohl být inspirací i pro Česko. Co na to veřejnost?

Měla by se auta zabavovat i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články