Zkontrolujte si motor auta pomocí listu papíru. Starý test českých automechaniků funguje jako diagnostika dodnes

Drahá diagnostika umí motor prověřit do detailu. Základy ale zvládne doma každý a stačí mu jen kus papíru.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Když se řekne kontrola motoru, většinou si každý představí návštěvu servisu a moderní diagnostické nástroje. Počítač připojený kabelem k automobilu, obrazovky s tajuplnými graf a hieroglyfy nepochopitelnými pro člověka mimo řady mechaniků. A vlastně to tak je. Dnešní auta jsou prošpikovaná moderní technologií. Není to motor s karburátorem, převodovka a čtyři kola. Jsou to vlastně velké pojízdné počítače. A jejich diagnostika je spojena s připojením na jiné počítače. Automechanik je tak vlastně spíše IT specialistou než čímkoliv jiným.

Auta jsou dnes plná elektroniky, ta je třeba i k diagnostice

Do určité míry samozřejmě. Neberte mě za slovo. Na druhou stranu počítače nezmůžou všechno. Nebo ještě z jiného úhlu pohledu, otázka, jestli když nemáte diagnostiku, můžete si ověřit nějak kondici vašeho auta. Překvapivá odpověď, ano, je to možné, existuje jednoduchý trik, který používali už naši dědové a který stále funguje. Je tak jednoduchý, že jednodušší už ani být snad nemůže. Co je potřeba k tomu, aby člověk zjistil stav motoru auta? To asi neuhodnete. Stačí vám k tomu obyčejný bílý kus papíru. Tento trik je známý už desítky let.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Doslova, pokud se nepletu, myslím si, že je z konce čtyřicátých let 20. století. A je přitom rychlý, efektivní a zvládnete ho přímo doma, aniž byste potřebovali speciální vybavení. Jde o trik, který spolehlivě ukáže, zda je motor ve vašem autě v pořádku, nebo jestli potřebuje akutně servisní péči. A jak to funguje? Jednoduchý test s bílým papírem se zaměřuje na kontrolu stavu výfukových plynů. Může napovědět, zda motor správně spaluje palivo nebo jestli nevykazuje známky opotřebení.

Co může způsobit díra v tlumiči výfuku? V ohrožení jsou i samotní řidiči a spolujezdci

Test spočívá v tom, že se papír podrží přímo u výfuku běžícího motoru. Bílý papír může být pak snadno „diagnostickým důkazem“ toho, co všechno motor doopravdy vydechuje. Pokud motor spaluje správně, na papíře by mělo zůstat jen minimum černých skvrn nebo sazí. Ovšem pokud papír zčerná nebo na něm zůstanou výrazné stopy oleje, jedná se o signál, že něco není v pořádku. Jak tedy prakticky test udělat? Když motor běží, stačí podržet bílý papír pár centimetrů od koncovky výfuku. Jak jsem řekl, u dobře fungujícího motoru by papír měl zůstat bílý nebo jen lehce zašpiněný sazemi.

Bílý papír musí být bílý, stopy oleje jsou špatným znamením

Pokud dokonce cítíte benzínový zápach, je to důvod k obavám. Jednoduchý trik využívali automechanici a řidiči už před desetiletími, aby rychle zhodnotili, zda motor pracuje správně. Princip funguje i dnes. Když je na papíru tmavá skvrna s nádechem oleje, může to znamenat, že motor bere olej. To je problém často způsobený opotřebením těsnění nebo pístních kroužků. Pokud je spalování oleje nadměrné, projeví se to nejen zvýšenou spotřebou, ale i celkově nižším výkonem a špatnými emisemi. Stav může vést k dalším problémům, jako je poškození katalyzátoru.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud test odhalí olejové skvrny, je dobré provést skutečnou diagnostiku, která může odhalit míru problému. Dalším možným výsledkem papírového testu je přítomnost černých sazí. Ty se na papíře objeví, pokud motor neefektivně spaluje palivovou směs. To je častý problém u starších motorů nebo motorů, které mají špatně seřízenou karburaci. Saze ukazují, že palivo se ve válcích nespaluje úplně. To může být důsledkem zanesených nebo špatně seřízených vstřikovacích trysek, vadné zapalovací svíčky.

Zápach z benzínu je nežádoucí, papír jím nesmí být cítit

U moderních aut tento problém často řeší elektronika, která automaticky upravuje směs, ale starší vozy bez elektronické kontroly mohou mít tento problém poměrně často. Nedávno jsem psal o rodinné Škodě 105 a teď na ni musím vzpomenout znovu. Zpět ale k testovacímu papíru. Papír v testu může zachytit i skvrny s benzínovým zápachem. Ten prozrazuje, že nespálené palivo uniká výfukem. Pokud motor nepracuje správně, může být problém buď ve vstřikování, nebo v zapalování.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Nespálený benzín ve výfukových plynech může naznačovat vážný problém. Nejde jen o vyšší spotřebu, ale i emise. Ve vážných případech může dojít k poškození motoru nebo katalyzátoru. Papírový test je první krok, který vám umožní rychle identifikovat, zda je motor v pořádku. Krok, který můžete udělat sami a stojí jenom pár haléřů. Doslova. Samozřejmě že sám o sobě nenahradí profesionální diagnostiku, ale může poskytnout první indicie o problému. Za mne je dobré ho znát a používat.

Staráte se o své auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články