Dříve bylo radarů v Praze pár set, doslova. Dnes jsou to tisíce

Mluvím o roce 2004. Zkuste si tipnout, kolik kamer se dá vybudovat za dvacet let? Poslední veřejně dostupný záznam říká, že je v roce 2024 na území hlavního města 1 206 kamer instalovaných městskými částmi a hlavním městem. Ovšem celkový počet je jiný. V současné době je do metropolitního systému integrováno více jak 4 000 bezpečnostních kamer. Dobře, to je Praha. Hlavní město s cca 1,4 milionem obyvatel. A pak jsou tady Říčany, město jen dvacet kilometrů od metropole. Počet obyvatel nebyl na začátku tohoto roku ani sedmnáct tisíc.

Ovšem co do radarů jako kdyby se Říčany snažily hlavní město dohnat. S počtem 66 radarů dokáže město zajistit, že řidiči neprojedou bez povšimnutí. Tento systém sledování rychlosti přináší městu milionové příjmy, jak jinak. Ovšem v očích řidičů se může zdát spíše jako past než jako bezpečnostní opatření. Téma budí kontroverze. Zatímco zastánci radarů tvrdí, že snižují nehodovost a zlepšují bezpečnost na silnicích, kritici vidí jejich počet a rozmístění jako snahu o naplnění obecní pokladny na úkor řidičů. Nemusíte hádat, do jaké skupiny patřím já. Ale vy?

Místní samospráva obhajuje svůj přístup tím, že z radaru vybrané pokuty slouží jako významný příspěvek do rozpočtu. No aby ne. Ale k tomu přece rychlostní kamery a radary nemají sloužit? Vybrané finanční prostředky jsou údajně využívány na údržbu a rozvoj infrastruktury, což prý „zajišťuje lepší podmínky pro všechny občany“. Někteří místní obyvatelé s tím souhlasí a tvrdí, že díky radarům klesla nehodovost a bezpečnost v jejich městě se zvýšila. Na druhé straně řidiči, zejména ti z okolních obcí nebo projíždějící turisté, často vidí systém radarů jako přehnaný.

Pokut je tolik, že jde vlastně o skvělý plán, jak uživit celé město

Zdá se jim, že město staví na jejich pokutách svůj plán, jak cíleně plnit městskou kasu. Nechápu, proč jsou některé radary umístěny v místech, kde je přirozeně nízká rychlost kvůli členitosti silnice či dalším dopravním omezením. Pokud se však řidič zapomene nebo podcení rychlostní omezení, i nepatrné překročení ho může stát stovky i tisíce korun. Znám Říčany i přilehlé vesnice. Je to fakt peklo. Tedy ty radary, jinak prostředí je tam fajn. Kritici říkají, že v extrémních případech nejde o žádnou ochranu, ale o vytvoření pastí na pokuty.

Já souhlasím. Otázkou zůstává, zda by nižší počet radarů a jejich umístění pouze na opravdu riziková místa nevedlo ke stejnému výsledku. Tomu ekonomickému určitě ne, v takovém případě by město nevydělávalo. Bezpečnostní dopady? Můžeme jen spekulovat. Dal bych ještě jednu věc. Když jsem se snažil dohledat, jak jsou na tom jiná města u nás, narazil jsem na zprávu z letošního roku. Je z města Liberec.

Píše se tam, že Liberec bude mít letos první radar, který bude měřit rychlost při průjezdu. A že další budou následovat. Liberec, obrovské město krajského formátu. Proti tomu Říčany, periferie Prahy. Skutečně tady vidím velký rozpor. Morální rozpor. Opravdu jsem proto, aby na silnicích byla bezpečnost co nejvyšší. Aby klesl počet nehod. Ale nemyslím si, že masové vybírání pokut je řešením. Je to za mě princip výdělku na hranici krádeže.

"/> Tudy v ČR nejezděte. Je zde 66 radarů, na pokutách vybrali 74 milionů Kč

Této lokalitě v ČR se autem vyhněte. Je zde 66 radarů, na pokutách z řidičů vyrýžovali již 74 milionů Kč

Radary na každém kroku, i tam, kde nejsou potřeba. A desítky milionů korun se do kasičky z peněz obyčejných lidí jen a jen sypou.

i

Radary nemám rád. Je to jen a jen způsob, jak obírat lidi o peníze. Nevidím v nich žádnou přidanou hodnotu v rámci prevence bezpečnosti. Jak moc je to ale účinný nástroj pro plnění veřejné kasy, ukazují počty radarů v jednotlivých městech. Když se podívám dvacet let nazpět, situace byla v hlavním městem jiná. V městském kamerovém systému hl. m. Prahy fungovalo v té době 217 kamer. Největší počet, a to 52, jich bylo v provozu na území městské části Praha 1. Dále následovala Praha 6 s 26 kamerami, v Praze 7 bylo v té době 23 kamerových stanovišť.

Dříve bylo radarů v Praze pár set, doslova. Dnes jsou to tisíce

Mluvím o roce 2004. Zkuste si tipnout, kolik kamer se dá vybudovat za dvacet let? Poslední veřejně dostupný záznam říká, že je v roce 2024 na území hlavního města 1 206 kamer instalovaných městskými částmi a hlavním městem. Ovšem celkový počet je jiný. V současné době je do metropolitního systému integrováno více jak 4 000 bezpečnostních kamer. Dobře, to je Praha. Hlavní město s cca 1,4 milionem obyvatel. A pak jsou tady Říčany, město jen dvacet kilometrů od metropole. Počet obyvatel nebyl na začátku tohoto roku ani sedmnáct tisíc.

Ovšem co do radarů jako kdyby se Říčany snažily hlavní město dohnat. S počtem 66 radarů dokáže město zajistit, že řidiči neprojedou bez povšimnutí. Tento systém sledování rychlosti přináší městu milionové příjmy, jak jinak. Ovšem v očích řidičů se může zdát spíše jako past než jako bezpečnostní opatření. Téma budí kontroverze. Zatímco zastánci radarů tvrdí, že snižují nehodovost a zlepšují bezpečnost na silnicích, kritici vidí jejich počet a rozmístění jako snahu o naplnění obecní pokladny na úkor řidičů. Nemusíte hádat, do jaké skupiny patřím já. Ale vy?

Místní samospráva obhajuje svůj přístup tím, že z radaru vybrané pokuty slouží jako významný příspěvek do rozpočtu. No aby ne. Ale k tomu přece rychlostní kamery a radary nemají sloužit? Vybrané finanční prostředky jsou údajně využívány na údržbu a rozvoj infrastruktury, což prý „zajišťuje lepší podmínky pro všechny občany“. Někteří místní obyvatelé s tím souhlasí a tvrdí, že díky radarům klesla nehodovost a bezpečnost v jejich městě se zvýšila. Na druhé straně řidiči, zejména ti z okolních obcí nebo projíždějící turisté, často vidí systém radarů jako přehnaný.

Pokut je tolik, že jde vlastně o skvělý plán, jak uživit celé město

Zdá se jim, že město staví na jejich pokutách svůj plán, jak cíleně plnit městskou kasu. Nechápu, proč jsou některé radary umístěny v místech, kde je přirozeně nízká rychlost kvůli členitosti silnice či dalším dopravním omezením. Pokud se však řidič zapomene nebo podcení rychlostní omezení, i nepatrné překročení ho může stát stovky i tisíce korun. Znám Říčany i přilehlé vesnice. Je to fakt peklo. Tedy ty radary, jinak prostředí je tam fajn. Kritici říkají, že v extrémních případech nejde o žádnou ochranu, ale o vytvoření pastí na pokuty.

Já souhlasím. Otázkou zůstává, zda by nižší počet radarů a jejich umístění pouze na opravdu riziková místa nevedlo ke stejnému výsledku. Tomu ekonomickému určitě ne, v takovém případě by město nevydělávalo. Bezpečnostní dopady? Můžeme jen spekulovat. Dal bych ještě jednu věc. Když jsem se snažil dohledat, jak jsou na tom jiná města u nás, narazil jsem na zprávu z letošního roku. Je z města Liberec.

Píše se tam, že Liberec bude mít letos první radar, který bude měřit rychlost při průjezdu. A že další budou následovat. Liberec, obrovské město krajského formátu. Proti tomu Říčany, periferie Prahy. Skutečně tady vidím velký rozpor. Morální rozpor. Opravdu jsem proto, aby na silnicích byla bezpečnost co nejvyšší. Aby klesl počet nehod. Ale nemyslím si, že masové vybírání pokut je řešením. Je to za mě princip výdělku na hranici krádeže.

                   

Radary nemám rád. Je to jen a jen způsob, jak obírat lidi o peníze. Nevidím v nich žádnou přidanou hodnotu v rámci prevence bezpečnosti. Jak moc je to ale účinný nástroj pro plnění veřejné kasy, ukazují počty radarů v jednotlivých městech. Když se podívám dvacet let nazpět, situace byla v hlavním městem jiná. V městském kamerovém systému hl. m. Prahy fungovalo v té době 217 kamer. Největší počet, a to 52, jich bylo v provozu na území městské části Praha 1. Dále následovala Praha 6 s 26 kamerami, v Praze 7 bylo v té době 23 kamerových stanovišť.

Dříve bylo radarů v Praze pár set, doslova. Dnes jsou to tisíce

Mluvím o roce 2004. Zkuste si tipnout, kolik kamer se dá vybudovat za dvacet let? Poslední veřejně dostupný záznam říká, že je v roce 2024 na území hlavního města 1 206 kamer instalovaných městskými částmi a hlavním městem. Ovšem celkový počet je jiný. V současné době je do metropolitního systému integrováno více jak 4 000 bezpečnostních kamer. Dobře, to je Praha. Hlavní město s cca 1,4 milionem obyvatel. A pak jsou tady Říčany, město jen dvacet kilometrů od metropole. Počet obyvatel nebyl na začátku tohoto roku ani sedmnáct tisíc.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ovšem co do radarů jako kdyby se Říčany snažily hlavní město dohnat. S počtem 66 radarů dokáže město zajistit, že řidiči neprojedou bez povšimnutí. Tento systém sledování rychlosti přináší městu milionové příjmy, jak jinak. Ovšem v očích řidičů se může zdát spíše jako past než jako bezpečnostní opatření. Téma budí kontroverze. Zatímco zastánci radarů tvrdí, že snižují nehodovost a zlepšují bezpečnost na silnicích, kritici vidí jejich počet a rozmístění jako snahu o naplnění obecní pokladny na úkor řidičů. Nemusíte hádat, do jaké skupiny patřím já. Ale vy?

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

Místní samospráva obhajuje svůj přístup tím, že z radaru vybrané pokuty slouží jako významný příspěvek do rozpočtu. No aby ne. Ale k tomu přece rychlostní kamery a radary nemají sloužit? Vybrané finanční prostředky jsou údajně využívány na údržbu a rozvoj infrastruktury, což prý „zajišťuje lepší podmínky pro všechny občany“. Někteří místní obyvatelé s tím souhlasí a tvrdí, že díky radarům klesla nehodovost a bezpečnost v jejich městě se zvýšila. Na druhé straně řidiči, zejména ti z okolních obcí nebo projíždějící turisté, často vidí systém radarů jako přehnaný.

Pokut je tolik, že jde vlastně o skvělý plán, jak uživit celé město

Zdá se jim, že město staví na jejich pokutách svůj plán, jak cíleně plnit městskou kasu. Nechápu, proč jsou některé radary umístěny v místech, kde je přirozeně nízká rychlost kvůli členitosti silnice či dalším dopravním omezením. Pokud se však řidič zapomene nebo podcení rychlostní omezení, i nepatrné překročení ho může stát stovky i tisíce korun. Znám Říčany i přilehlé vesnice. Je to fakt peklo. Tedy ty radary, jinak prostředí je tam fajn. Kritici říkají, že v extrémních případech nejde o žádnou ochranu, ale o vytvoření pastí na pokuty.

Já souhlasím. Otázkou zůstává, zda by nižší počet radarů a jejich umístění pouze na opravdu riziková místa nevedlo ke stejnému výsledku. Tomu ekonomickému určitě ne, v takovém případě by město nevydělávalo. Bezpečnostní dopady? Můžeme jen spekulovat. Dal bych ještě jednu věc. Když jsem se snažil dohledat, jak jsou na tom jiná města u nás, narazil jsem na zprávu z letošního roku. Je z města Liberec.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Píše se tam, že Liberec bude mít letos první radar, který bude měřit rychlost při průjezdu. A že další budou následovat. Liberec, obrovské město krajského formátu. Proti tomu Říčany, periferie Prahy. Skutečně tady vidím velký rozpor. Morální rozpor. Opravdu jsem proto, aby na silnicích byla bezpečnost co nejvyšší. Aby klesl počet nehod. Ale nemyslím si, že masové vybírání pokut je řešením. Je to za mě princip výdělku na hranici krádeže.

Dostali jste v Říčanech někdy pokutu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články