Semafory dostanou čtvrtou barvu: Speciální funkce komandovat řidiče. Co se v provozu změní? A kdy přidání nastane?

Budoucnost je tady, otázkou je, jestli je dobrá nebo ne. Čtvrtá barva je zástěrka pro to, že nás budou řídit roboti.

i Zdroj fotografie: Srđan Popović / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Možná jste to už zachytili. Myslím tu informaci. Poměrně zajímavá, pro někoho až šokující zpráva. Semafor by měl mít ne tři, ale čtyři barvy. Tedy čtyři světla. Je to tak. V současné době se na mezinárodních dopravních fórech stále častěji mluví o rozšíření tradičního semaforu o čtvrtou barvu – bílou. Podle vědců a dopravních expertů už klasické tři barvy nemusí stačit pro efektivní řízení hustého městského provozu. Odborníci tak navrhují a zvažují zavedení dalšího signálu, který by měl specifickou funkci. Mohl by zlepšit plynulost dopravy a zároveň snížit spotřebu energie.

Modrá je sice dobrá, ale čtvrtá barva na semaforu bude bílá

Ale jaká je vlastně úloha této nové barvy? A je šance, že se s ní setkáme i v České republice? Na otázku první mám poměrně jasnou odpověď. A vlastně i na tu druhou, tedy podle mého názoru. Původní světla tak, jak je známe, by měla zůstat. A měla by znamenat to, co znamenají teď. Nové by mělo být čtvrté světlo, v bílé barvě. Bílý signál na semaforu by měl podle návrhů sloužit k upozornění řidičů, že mají následovat auto před sebou. Tedy kopírovat jeho rychlost a chování. Ve městech, kde je dostatečný počet autonomních vozidel, by prý mohla tato novinka přinést významné výhody.

iZdroj fotografie: Depositphotos.com

Samotný koncept stojí na předpokladu, že autonomní vozidla jsou schopna komunikovat mezi sebou a koordinovat se s dopravní infrastrukturou. To prý může usnadnit průjezd křižovatkami a zároveň snížit pravděpodobnost kolon. Autonomní vozidla mohou reagovat na změny v reálném čase mnohem rychleji než člověk, takže teoreticky mohou zlepšit plynulost provozu, když se jejich reakce přenášejí i na řidiče vozidel s klasickým řízením. To zní teda hrozně. Vozidlo s klasickým řízením je ve skutečnosti člověk za volantem. Já z toho nemám moc dobrý pocit.

Jak legálně projet červenou na semaforu bez rizika pokuty a bodů: Osobní zkušenost

Chápu, že se doba mění, ale tohle to je opravdu už moc sci-fi. Důležitou otázkou je, jak přesně by tento systém fungoval v praxi. Bílý signál by se rozsvítil pouze tehdy, kdy by na křižovatce byla přítomna autonomní vozidla a kdy by tato vozidla měla kontrolu nad situací. Řidiči by tak věděli, že mohou jednoduše „následovat“ vozidla před sebou bez nutnosti se příliš soustředit na měnící se podmínky. Tento přístup by mohl zmírnit stres z řízení, zejména v rušných městských oblastech, a umožnit plynulejší pohyb aut napříč křižovatkami. Za mě je to špatně. Je to jako s umělou inteligencí. Lidi přestanou vnímat okolí, přestanou být pozorní, přestanou přemýšlet.

Lidi přestanou přemýšlet a budou dělat, co jim ukáže robot

Tohle je další pomyslná kapka do džbánu, který znamená začátek konce. Vědci z několika prestižních institucí, včetně Texaské univerzity, tvrdí, že rozšíření semaforu o čtvrtou barvu by mohlo přinést až o 10 % rychlejší průjezd křižovatkami. Tím by se snížily dopravní zácpy a emise. Samotná úspora paliva a nižší emise CO₂ se stávají stále důležitějšími faktory ve světě, kde se klade čím dál větší důraz na ekologii a udržitelnost. Jak by ale taková změna proběhla v ČR? Zatímco některé evropské země by pro zavedení elektrických autonomních aut udělali všechno, v České republice se o této změně zatím příliš nemluví.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Já se nedivím, tady je provoz autonomních vozidel v plenkách. I když jsem slyšel, že je to právě teď na pořadu dne. A že je na spadnutí schválení autonomních aut v našem provozu. Zavedení čtvrtého signálu by zde vyžadovalo nejen úpravu dopravních předpisů, ale i rozsáhlé technické přípravy. Bylo by nutné přepracovat semafory po celé zemi a zavést nové typy senzorů a komunikačních zařízení, které by umožnily interakci mezi vozidly a infrastrukturou. To vše představuje nemalé investice a zásah do současného systému.

Řídit bude umělá inteligence, ale odpovědnost má člověk?

Zůstává otázkou, jestli je česká společnost na takovou změnu připravena. Já si myslím, že není. Většina řidičů se stále spoléhá na tři základní barvy semaforu, které jsou po desítky let standardem. Přidání další barvy by mohlo způsobit zmatek, zejména pokud by nebylo dostatečně jasné, kdy a jak má být bílý signál interpretován. Navíc i když by tento nový systém přinesl výhody v oblastech s vysokou koncentrací autonomních vozidel, většina českých řidičů stále jezdí v klasických vozech bez asistence autonomního řízení. Nebylo by tedy koho následovat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Sám za sebe si neumím představit, že bych kopíroval chování nějakého robota. Zavedení čtvrté barvy by sice mohlo být jedním z prvních kroků směrem k plné integraci autonomních vozidel do městského provozu. Ale to není nic pro mě. Tento trend je snad zřejmý ve světě, kde velké automobilky investují miliardy do vývoje technologií pro samořízení a státy vytvářejí legislativu pro jejich začlenění do provozu. Z pohledu české legislativy by ale zavedení čtvrté barvy na semaforu vyžadovalo komplexní právní a technické úpravy. To si myslím, že se jen tak nestane. Nebo vy byste to chtěli?

Je čtvrtá barva potřeba?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články