Zákon mluví jasně, ale dovoluje dvě možnosti, jak projet semafor. Jsou zcela odlišné a jedna je za body a vysokou pokutu.
Jízda na červenou je přestupek. To ví asi každý. Podle nového bodového systému je to za 6 bodů a zákaz řízení až na 6 měsíců. Jde o jeden z nejvážnějších přestupků, s nejvyšším bodovým ohodnocením. Jak je to ale s oranžovou, je i jízda na oranžovou přestupek? Odpověď na tuto otázku může být poměrně složitá. I když se oranžová (respektive žlutá) světla semaforu mohou zdát jako nejednoznačná, legislativa na ně pohlíží přísněji, než si řidiči myslí. Představte si poměrně jednoduchý a obvyklý scénář.
Situace, která se denně stane tisíckrát, často jde o přestupek
Sedíte za volantem, z dálky vidíte, jak semafor na křižovatce mění barvu. Jak se blížíte, oranžová (nebo žlutá) světla začínají svítit. Jak se rozhodnete? Zastavit, nebo projet? To, co pro vás může být jen malý okamžik v rozhodování, může mít zcela konkrétní právní následky. Zákon je v tomto ohledu jasný, jestliže je to možné, měl by řidič při rozsvícení oranžového světla zastavit. Pokud se to už kvůli rychlosti nebo vzdálenosti nedá, je povoleno projet. Nicméně pokud se rozhodnete projet křižovatkou na oranžovou a máte dost času na zastavení, riskujete nejen pokutu, ale také ztrátu bodů.
Od 1. ledna 2024, po novele silničního zákona, jízda na oranžovou znamená potenciálně vyšší riziko sankcí, a to až 5 500 Kč pokuty a 6 trestných bodů. Ve správním řízení pak pokutu 25 000 Kč. V podstatě jde o to, že oranžová barva světla na semaforu prostě není zelená. Ať už se rozhodnete, jak chcete, nezapomeňte na to, že oranžová v podstatě signalizuje přechod na červenou, takže jakýkoli pokus o projetí na oranžovou může být považován za nelegální.
Pokud se pohybujete v dopravně vytížených oblastech, jako je centrum Prahy nebo jiná velká města, určitě víte, že jízda na oranžovou je často jakýmsi způsobem obhajovaným „řešením“. Vždyť když už je světlo oranžové, proč nezrychlit a neprojet? Tato logika však může vést k chaosu, kdy se všichni řidiči najednou rozhodnou udělat totéž, což může skončit karambolem nebo alespoň nebezpečným zablokováním křižovatky. V takových chvílích se ukazuje, že „zbytečně riskovat“ by nemělo být součástí správného myšlení.
Stačí to dvakrát nezvládnout a řidičák je pryč, k tomu pokuta
Co říká zákon? Zákon o provozu na pozemních komunikacích upravuje použití žlutého nebo oranžového světla a říká, že „při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál se současně svítícím červeným a žlutým světlem ‚Pozor!‘ povinnost připravit se k jízdě.“ A že „při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál se žlutým světlem ‚Pozor!‘ povinnost zastavit vozidlo (…) před světelným signalizačním zařízením.“ Podle tohoto je jasné, že vjet na oranžovou do křižovatky se nesmí. Jak už to ale někdy bývá, neplatí to stoprocentně.
Existuje výjimka, opět ji definuje zákon a říká: „Je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.“ Jestliže se blížíte k oranžovému světlu na semaforu, záleží na vzdálenosti od křižovatky a na tom, jestli je bezpečnější brzdit, nebo pokračovat v jízdě. Zákon skutečně umožňuje pokračovat v jízdě, ovšem jen když není možné vozidlo bezpečně zastavit. Dříve se na oranžová světla nehledělo tak přísně, nyní je patrná změna. Policie neváhá přestupky více postihovat.
Projet semafor na oranžovou je v pořádku. A také není, tak jak?
Mimochodem, jak je to s odpovědí na otázku, kolik průjezdů na oranžovou vás připraví o řidičák? Je to snadné, pokud je to za pokutu a body, pak stačí dva průjezdy po šesti bodech, a jste bez papírů. A co si o tom všem myslím já? Jsem přesvědčený, že na oranžovou by se mělo jezdit skutečně s rozmyslem. Cpát se do křižovatky a riskovat, že tam řidič s autem uvízne, je samozřejmě nesmysl. Je to proti pravidlům, ale je to i proti obyčejné slušnosti.
A nejenom to. I proti bezpečnosti samozřejmě. Stejně tak ale může být riskantní zabrzdit na poslední chvíli. Nehody, které jsou často vidět před křižovatkami, jsou jasným důkazem. Řidič prvního auta na poslední chvíli zabrzdí, řidič auta za ním si myslí, že oba projedou na oranžovou. Výsledkem je nehoda. Každopádně si myslím, že se vždy vyplatí přijet o pár vteřin později než riskovat nehodu, škodu na majetku, zranění či něco horšího. Máte jiný názor?